Kollar på en Suzuki GS450 -81, ägaren säger att den misständer på 2000-3000 varv

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Tjo.

Håller på att köpa en nybörjarhoj att övningsköra med. Har fastnat för den här Suzuki GS450 från -81 med endast två ägare och har gått 4000 mil.

Den enda "nackdelen" är att ägaren säger att om man ligger på jämn gas vid 2000-3000 varv så misständer den lite. Dock inga problem när man varvar upp den. Han har provat byta tändstift utan framgång.

Någon som vet vad det kan vara för fel? Är det säkrast att avstå köpet?

MVH
 
Brytartändning på en sån eller cdi?

Oavsett så tror jag inte att du ska räkna med en hoj som inte behöver skruvning för dom pengarna.
 
Nu vet jag inte hur registret ser ut på sånna hojar, men på MC rent generellt ligger man väl aldrig på 2-3k rpm särskilt länge..? :va det hade varit en annan 5a om det va en bil där man ofta ligger å marchar mellan 2-3k.
 
Ett tips, köp ngt som GÅR bra, det kan se ut som skit, men tro mig, mekaniska problem vill du inte tampas med vid sidan om att tampas med att ta lappen! (Honda brukar hålla...)
 
Ett tips, köp ngt som GÅR bra, det kan se ut som skit, men tro mig, mekaniska problem vill du inte tampas med vid sidan om att tampas med att ta lappen! (Honda brukar hålla...)
Jag håller med hundraprocentigt! :fakta Lägg till elfel också, det suger att felsöka :huvet Fast å andra sidan, elen på en hoj från tidigt 80-tal brukar vara ganska simpel :)

Till TS, det KAN vara så enkelt att det är dålig jordning nånstans, att generatorn inte är tiptop eller att förgasarna är slitna. Det är troligare att den har gått 14000 mil dessutom, att en hoj skulle ha gått 125 mil per säsong är knappast troligt, 440 mil om året är betydligt mycket troligare.
 
Brytartändning på en sån eller cdi?

Oavsett så tror jag inte att du ska räkna med en hoj som inte behöver skruvning för dom pengarna.

Inte en aning om din första fråga. Jag är inte hojmekaniker direkt.
Jag är inställd på att hitta en nybörjarhoj i bruksskick för ca 5.000kr. Bara den går att köra och går igenom besiktningen är jag nöjd. Men jag vill ju inte köpa en där motorn riskerar att gå sönder. Jag är väl ganska teknisk av mig och gillar att läsa guider på nätet.

Nu vet jag inte hur registret ser ut på sånna hojar, men på MC rent generellt ligger man väl aldrig på 2-3k rpm särskilt länge..? :va det hade varit en annan 5a om det va en bil där man ofta ligger å marchar mellan 2-3k.

Tänker man pendlar på motorvägen. När jag övningskör så blir det väl i för sig inte så mycket pendling, men man vill ju ändå gärna höra sig för om det är något allvarligt fel.

Ett tips, köp ngt som GÅR bra, det kan se ut som skit, men tro mig, mekaniska problem vill du inte tampas med vid sidan om att tampas med att ta lappen! (Honda brukar hålla...)

Det klart jag vill köpa något som går bra med bra kvalite. Utseendet skiter jag fullständigt i.
Jag har inget emot att göra lite mer regelbundna reparationer som oljor, filter och bromsar och liknande. Men dock kanske inte motorrenovationer.

Jag håller med hundraprocentigt! :fakta Lägg till elfel också, det suger att felsöka :huvet Fast å andra sidan, elen på en hoj från tidigt 80-tal brukar vara ganska simpel :)

Till TS, det KAN vara så enkelt att det är dålig jordning nånstans, att generatorn inte är tiptop eller att förgasarna är slitna. Det är troligare att den har gått 14000 mil dessutom, att en hoj skulle ha gått 125 mil per säsong är knappast troligt, 440 mil om året är betydligt mycket troligare.

Tror inte att hojen är mätarskruvad. Miltalet stämmer enligt besiktningen. Den ser ut att vara i bra skick på bilden i alla fall, men man ska inte säga något innan man sett den.

Det enda jag undrade var om ni tycker man ska avstå att köpa motorcykeln p.g.a detta?
Det är ganska svårt att hitta en billig skattebefriad MC som kvalificerar som A2.

Kollade på en Yamaha XS400 -82 som gått 7000 mil, men vissa på internet säger den motorn inte är lika hållfast och stabil som liknande Honda och Suzuki.
 
Det är svårt att säga vad det är för fel på GS450 som gör att den går dåligt på mellanvarv utan att kolla närmare. Det kan vara brända ventiler som ofta märks mest på lätt last. Andra möjligheter är otäta insugsgummin, trasigt förgasarmembran eller i bästa fall behövs bara en rengörning av förgasaren. Andra möjligheter är att den har försetts med något knasigt luftfilter så att bränslekurvan inte längre stämmer.

Tyvärr, inget entydigt svar...
 
Det är svårt att säga vad det är för fel på GS450 som gör att den går dåligt på mellanvarv utan att kolla närmare. Det kan vara brända ventiler som ofta märks mest på lätt last. Andra möjligheter är otäta insugsgummin, trasigt förgasarmembran eller i bästa fall behövs bara en rengörning av förgasaren. Andra möjligheter är att den har försetts med något knasigt luftfilter så att bränslekurvan inte längre stämmer.

Tyvärr, inget entydigt svar...

Tack för svaret! Som jag trodde då, klart det är omöjligt för er att säga vad felet är bara sådär :)
Men låter det som ett allvarligt fel, eller är det bara att köra vidare i så fall?
 
Tror inte att hojen är mätarskruvad. Miltalet stämmer enligt besiktningen. Den ser ut att vara i bra skick på bilden i alla fall, men man ska inte säga något innan man sett den.
Skruvad behöver den inte vara, men dom visar max 99999 km, sen rullar mätaren runt, så det ser likadant ut om den har gått 4000 mil, 14000, 24000 eller 74000 mil ;)
 
Skruvad behöver den inte vara, men dom visar max 99999 km, sen rullar mätaren runt, så det ser likadant ut om den har gått 4000 mil, 14000, 24000 eller 74000 mil ;)

Ah, det var ju inte så smart... i så fall skulle ju varenda hoj ute på Blocket kunna vara mätarskruvad? Enda sättet att se garanterad mätarställning borde väl vara att be bilprovningen om tidigare besiktningsprotokoll?

Så svårt att välja... en Yamaha XS 400 med motor som en person på nätet anser ha "dåligt rykte". Är det skitsnack? Ägaren är ju schysst och han har servat den och går som smort säger han.
Eller en Honda GS450 som har gått mindre men har problem med misständning på vissa varv.

Kanske är mer värt att vänta tills något mer intressant kommer upp på Blocket? Det är bara så svårt att hitta en som just passar in i A2-klassen och som man kan köra upp med.
 
Ah, det var ju inte så smart... i så fall skulle ju varenda hoj ute på Blocket kunna vara mätarskruvad? Enda sättet att se garanterad mätarställning borde väl vara att be bilprovningen om tidigare besiktningsprotokoll?
Ja, varenda fordon kan ju ha skruvade mätare, men att den har gått varvet runt har ju inget med skruvad mätare att göra, det är en del av funktionen i mätare som bottnar vid 10k mil.
 
När du har kortet och vill ha en gammal hoj av nostalgiska själ, så kan det var en kul hoj att ägna sin fritid åt. Men för övningskörning ska du ha en väl fungerande hoj. 2-3000rpm kommer hojen ofta gå på vid manöverprov och olika övningar. En gammal -80tals hoj, eller är det rent av -70 tal. Är kanske inte det lättaste att manövrera runt på heller.
Oavsett mil, så kan en förgasarrenovering med tillhörande gummin vara på sin plats. Vips kan hojen vara dubbelt så dyr. DÅ kan du lika väl lägga 10k direkt på en fungerande hoj som går bra i körgården.
Men har du nostalgiska drag till just DEN hojen. OKEJ då.... Men inte rekommendation.
 
När du har kortet och vill ha en gammal hoj av nostalgiska själ, så kan det var en kul hoj att ägna sin fritid åt. Men för övningskörning ska du ha en väl fungerande hoj. 2-3000rpm kommer hojen ofta gå på vid manöverprov och olika övningar. En gammal -80tals hoj, eller är det rent av -70 tal. Är kanske inte det lättaste att manövrera runt på heller.
Oavsett mil, så kan en förgasarrenovering med tillhörande gummin vara på sin plats. Vips kan hojen vara dubbelt så dyr. DÅ kan du lika väl lägga 10k direkt på en fungerande hoj som går bra i körgården.
Men har du nostalgiska drag till just DEN hojen. OKEJ då.... Men inte rekommendation.

Tack för svaret. Vad jag läst på så ska båda dessa hojar vara ganska bra nybörjarhojar ändå.
Men om vi skrotar GS450:n, kan XS400:n vara något fortfarande? Den ska ju ändå funka perfekt.
Låt säga att jag får den för 4.500kr och kör kanske max 3 gånger i månaden. Kan inte det vara värt ett köp?

Men självklart är det sant det du säger. Anledningen varför jag kollar på en såpas gammal hoj är ju just p.g.a skattebefriad, veteranförsäkring och inköpspriset.
Det klart att MC-kort inte är gratis på något sätt, men jag kom väldigt billigt undan med mitt B-körkort, och det är lite det tänket jag har här också.

Se A-körkortet mer som ett sidoprojekt. Jag övningskör lite då och då, och gör uppkörning när jag känner mig mogen. Det är därför jag inte vill gå in 100% och köpa en dyr hoj från början.

Hoppas ni förstår hur jag tänker! Jag är ju helt ny i MC-världen, mitt tänk kanske är helt idiotiskt, jag vet inte :tummenupp
 
Antar att det är den här. http://www.blocket.se/halland/Suzuki_GS450_47590205.htm?ca=9&w=3
Den SER ju väldigt fin ut för det priset. Jag skulle nog köpa den med de förutsättningar som du har beskrivit.
Kolla så att den fungerar OK först. Att alla växlar fungerar utan problem och ingen hoppar ur vid pådrag. Bromsar, koppling etc. Om den drar bra vid max pådrag så är det antagligen inge fara med maskinen heller utan t.ex. bara något enkelt förgasarfel.

Lagringen till växelpedalen ska inte vara mycket slitna om miltalet stämmer. Om allt känns sladdrigt har den gått långt men det ser inte ut så på bild i alla fall. Är däcken kass kan du kanske pruta lite också.
 
Antar att det är den här. http://www.blocket.se/halland/Suzuki_GS450_47590205.htm?ca=9&w=3
Den SER ju väldigt fin ut för det priset. Jag skulle nog köpa den med de förutsättningar som du har beskrivit.
Kolla så att den fungerar OK först. Att alla växlar fungerar utan problem och ingen hoppar ur vid pådrag. Bromsar, koppling etc. Om den drar bra vid max pådrag så är det antagligen inge fara med maskinen heller utan t.ex. bara något enkelt förgasarfel.

Lagringen till växelpedalen ska inte vara mycket slitna om miltalet stämmer. Om allt känns sladdrigt har den gått långt men det ser inte ut så på bild i alla fall. Är däcken kass kan du kanske pruta lite också.

Tack för svaret, ja det är rätt annons. Yamaha XS400:n verkar såld, så den går bort.
Jag har ju varken körkort eller erfarenhet för att provköra, så jag funderar på att be han köra hit den, och sen se om min granne som är mc-mekaniker kan tänka sig att kolla på den. Tycker det är imponerande att den enligt Transportstyrelsen bara har haft 2 ägare.

Dock så vill jag inte heller göra ett förhastat köp innan jag hittat en handledare att köra med. Snackade med SVMC idag, och de lovade att de skulle höra runt i Göteborgsregionen och se om det fanns någon som skulle kunna tänka sig ställa upp :)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top