Kollar Intresse

Iceman

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Slätten
Hoj
Numera FD. Knutte
Hej alla

Jag har en tanke eller rättare sagt flera. Kommentera dom gärna på ett konstruktivt sätt.

Jag har märkt att många har raketer mellan benen på 170HK+ men dessa används sparsamt.
Många är rädda för kurvor och bromsar på alla möjliga konstiga sätt både i och långt innan en böj.
Ni har säkert hört ordspråket; Det är inte farten som dödar, det är bromsen och det kan ligga lite sanning i det.

Vad skulle du säga om jag till nästa säsong ordnade några kvällar i månaden där du lär dig kurvteknik och att sätta knät i backen?
Genom att inte vara rädd för kurvor och ta dom med fart och omdöme undviker man "paniksituationer" genom att stelna till och panikbromsa. Tanken är att man skall skapa en säkrare förarmiljö för sig själv och alla andra som man umgås med på vägarna.

Tanken är att vissa eftermiddagar kan vi ha en kurs för enbart tjejer eftersom killar är som dom är...:banana Ni fattar vad jag menar?

Är detta för optimistikt tänkt? Tror ni att det finns intresse? Det finns flera duktiga förare som jag har fått förmånen att lära känna och det skulle vara riktigt kul att få lära upp några förare åt gången.
Självklart blir man inte fullärd, det blir man nog aldrig, men en tanke och lite hjälp till självhjälp så att man kan öva på egen hand senare.

OBS. Detta är bara en tanke än så länge!
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Känns som att SMC's variant kan vara ett säkrare alternativ.

Nu vet jag ju inte vad du har för erfarenhet och utbildning, men SMC's instruktörer är utbildade för just detta.

Jag ställer mig frågande till hur säkert det är att öva kurvteknik och knäskrap på gata (om det nu är det som är tanken?)
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Känns som att SMC's variant kan vara ett säkrare alternativ.

Nu vet jag ju inte vad du har för erfarenhet och utbildning, men SMC's instruktörer är utbildade för just detta.

Jag ställer mig frågande till hur säkert det är att öva kurvteknik och knäskrap på gata (om det nu är det som är tanken?)

Instämmer.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Seså, låt Iceman få göra sin intressekoll innan ni börjar såga. Finns ju massor med folk som INTE går SMC's kurser, för dessa är det kanske ett utmärkt alternativ istället för att inte gå/lära sig något.
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Seså, låt Iceman få göra sin intressekoll innan ni börjar såga. Finns ju massor med folk som INTE går SMC's kurser, för dessa är det kanske ett utmärkt alternativ istället för att inte gå/lära sig något.

Sågar honom gör jag ju inte.
Bara påpekar riskerna med att öva på gata när det finns säkrare alternativ :)
 

Iceman

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Slätten
Hoj
Numera FD. Knutte
Känns som att SMC's variant kan vara ett säkrare alternativ.

Nu vet jag ju inte vad du har för erfarenhet och utbildning, men SMC's instruktörer är utbildade för just detta.

Jag ställer mig frågande till hur säkert det är att öva kurvteknik och knäskrap på gata (om det nu är det som är tanken?)

SMC´s variant är absolut säkrare men SMC fångar inte upp förarna på samma sätt som vi på gatan. Ingen har skrivit att vi skall knäskrapa på vanlig gata eller landsväg utan på en parkering för att bygga bort rädslan för svängar. På landsväg handlar det endast om placering.
M.a.o inte värre än när vi kör från GP ja, kanske lite lugnare. Erfarenhet av utbildning....ja från -80 talet så det är ju gammalt.
Men...faktum kvarstår SMC kurser får man åka till. Detta kan vi utöva i närheten om väder och vind tillåter.
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Jag har tänkt gå SMCs kurser nästa år men man kan aldrig få nog med övning!
Känner att jag blivit stelare efter att ha blivit påkörd av en bil:näsblod samt åkt av på Kinnekulle denna säsong. :näsblod
Framförallt avåkningen på Kinnekulle gjorde att jag började fega i kurvor efter det. Allt som kan få mig tillbaka till att vara lika orädd som innan samt lära mig att köra hoj bättre uppskattas! :Bugar

Vad skulle detta kosta?
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
SMC´s variant är absolut säkrare men SMC fångar inte upp förarna på samma sätt som vi på gatan. Ingen har skrivit att vi skall knäskrapa på vanlig gata eller landsväg utan på en parkering för att bygga bort rädslan för svängar. På landsväg handlar det endast om placering.
M.a.o inte värre än när vi kör från GP ja, kanske lite lugnare. Erfarenhet av utbildning....ja från -80 talet så det är ju gammalt.
Men...faktum kvarstår SMC kurser får man åka till. Detta kan vi utöva i närheten om väder och vind tillåter.

Knäskrapsövning på parkering låter vettigt.
Och lugnt tempo på landsväg låter även det vettigt.

Det finns nog många som är nya och behöver lära sig allt med placering, blick, gaskontroll och hur man sitter korrekt på hojen osv.

Ville som sagt bara påpeka att SMC's kurser är sjukt lärorika och relativt säkra (om man jämnför med gata iaf).

Bra att någon tar initiativ. :tummenupp
 

Iceman

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Slätten
Hoj
Numera FD. Knutte
Jag har tänkt gå SMCs kurser nästa år men man kan aldrig få nog med övning!
Känner att jag blivit stelare efter att ha blivit påkörd av en bil:näsblod samt åkt av på Kinnekulle denna säsong. :näsblod
Framförallt avåkningen på Kinnekulle gjorde att jag började fega i kurvor efter det. Allt som kan få mig tillbaka till att vara lika orädd som innan samt lära mig att köra hoj bättre uppskattas! :Bugar

Vad skulle detta kosta?

Tanke på att det skall kosta något?? Jaha..jag tänkte att detta är så roligt att se människor lyckas, att uppnå ett mål.
Pengar har jag inte haft en tanke på. Men jag kan ta med en sån där bössa där man kan lägga en slant:D
Mycket arbete ligger i det mentala planet. Jag vet exakt vad du går igenom och vad detta innebär. En avåkning med påföljande skada sätter alltid sina spår på ett eller annat sätt.
 

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Hej.

Vårt mål inom sporthojsprojektet (SMC) har alltid varit att försöka nå just sporthojsåkare med en sportig körstil. Vi har och försöker fortfarande att tvätta bort den "gubbstämpel" som funnits runt SMC, genom att vara så pekfingerfria som möjligt. Vi kanske inte har lyckats fullt ut, men alla idéer som hjälper oss i detta arbete är välkommet. Målet med våra kurser är att man skall få ha kul, det skall ge den enskilde något att ta med sig och vi vill rädda liv just inom sporthojskollektivet. Naturligtvis förespråkar jag att man går våra kurser för att få denna utbildning, men du (Iceman) har en poäng i tillgänglighet, utbud och spontanitet. Tyvärr går det inte att genomföra våra kurser och utbildning på gata trots att det är just för sådan körning utbildningen är syftad för. Vi kanske kan följa med er, inte i form av instruktörer, men för att ge er lite kunskap om varför och hur vi jobbar.
Sedan kan man diskutera om allt från säkerhet via lämplighet till syfte med din version av "utbildning". Men jag ser uppenbara risker med att försöka sig på vissa saker i trafiken, det är ju som vi alla vet en miljö som definitivt har sina begränsningar.
Din idé är dock inte på något sätt dum och jag förutsätter, i och med ditt uttalande om kunskap, att du vet vad du pratar om. Vi behöver fler engagerade människor som brinner för trafiksäkerhet, så hör av dig till mig så kanske vi kan diskutera fram något kul där vi verkligen når den kategorin människor både du och vi vill hjälpa.

Mvh
Mikael
SMC Väst
 
Last edited:

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Jag har pysslat med precis det du talar om med flertalet kompisar och "tränar" även min sambo i att vara en aktiv passagerare. Det funkar bra på stora parkeringar / industriområden. När jag tänker efter har jag nog ägnat fler timmar på det sättet än nöjeskörandes på 70/90 vägar; Den sortens körning hämtar jag ut på bana istället.

Problemet är dock när man blir fler än bara 4-5 st. Då blir även den största parkeringen och det mest öde industriområdet ganska små. Dessutom börjar man låta rätt mycket vilket lätt stör omgivningen.

Skall det hela ske på säkert och omgivningstilltalande sätt måste man ganska omgående (vid fler än bara 4-5 pers) börja organisera det hela med koner, kösystem, kanske flaggposter/bilvarnare etc.

Men som sagt, det är VÄLDIGT nyttigt att teknikträna och inte bara bomba. Dessutom skitroligt tycker jag!

Extra nyttigt kan det vara att göra detta på vårkanten för att rosta av hjärncellerna.

EDIT: Om det inte framgick så tycker jag inte heller är så bra idé ute att göra detta ute på vanliga vägar.
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Jag har en tanke eller rättre sagt flera. Kommentera dom gärna på ett konstruktivt sätt.

En intressant idé/tanke! Och jag tänkte försöka vara så konkret och konstruktiv som möjligt men fn. saknar jag en hel del konkreta punkter för att ens ha en åsikt om jag är intresserad eller ej! Så vänligen försök vara lite mer konkret och detaljerad över vad du hade tänkt dig!

Mål: Skrapa knäna är konkret! Att ta en kurva med fart och omdömme...njae inte lika konkret!

Hur skulle detta realiseras (målen menar jag)?

Kan du beskriva lite av hur upplägget skulle kunna ser ut och konkret vilken/vilka tekniker du tänkt använda för att uppnå målen?

Jag är nyfiken på att se/höra så om du kan ta ett exempel på körteknik som ingår så blir det lättare (läs mer konkret) att greppa idén!?

Jag har märkt att många har raketer mellan benen på 170HK+ men dessa används sparsamt.

Vad menar du? Sparsamt? Är det dåligt/farligt?

Mvh!
// Niklas
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Mitt intresse är troligtvis noll i det här fallet... hade jag velat, så hade jag gått på SMC kurserna, men jag har valt att inte gå på dom heller...

och att ha vissa kvällar enbart för tjejer gör det inte direkt mer intressant. Snarare tvärt om :gnissla

Edit: orkade inte läsa hela tråden....
 

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV650s
Intresserad!

Då har jag ännu inte gått nån SMC-kurs vilket jag kommer göra till våren. Efter det kanske jag inte alls är intresserad.

Hursom så är jag på tok för feg i kurvor och skiter knäck om jag lutar mer än 20grader.:gnissla
 

vince

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
VFR800
Intresserad!

Då har jag ännu inte gått nån SMC-kurs vilket jag kommer göra till våren. Efter det kanske jag inte alls är intresserad.

Hursom så är jag på tok för feg i kurvor och skiter knäck om jag lutar mer än 20grader.:gnissla


just ja vi ska öva! skickat pm med mitt nummer så kan vi höras nån fin dag :tummenupp
 
Last edited:

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Hej.

Vårt mål inom sporthojsprojektet (SMC) har alltid varit att försöka nå just sporthojsåkare med en sportig körstil. Vi har och försöker fortfarande att tvätta bort den "gubbstämpel" som funnits runt SMC, genom att vara så pekfingerfria som möjligt. Vi kanske inte har lyckats fullt ut, men alla idéer som hjälper oss i detta arbete är välkommet. Målet med våra kurser är att man skall få ha kul, det skall ge den enskilde något att ta med sig och vi vill rädda liv just inom sporthojskollektivet. Naturligtvis förespråkar jag att man går våra kurser för att få denna utbildning, men du (Iceman) har en poäng i tillgänglighet, utbud och spontanitet. Tyvärr går det inte att genomföra våra kurser och utbildning på gata trots att det är just för sådan körning utbildningen är syftad för. Vi kanske kan följa med er, inte i form av instruktörer, men för att ge er lite kunskap om varför och hur vi jobbar.
Sedan kan man diskutera om allt från säkerhet via lämplighet till syfte med din version av "utbildning". Men jag ser uppenbara risker med att försöka sig på vissa saker i trafiken, det är ju som vi alla vet en miljö som definitivt har sina begränsningar.
Din idé är dock inte på något sätt dum och jag förutsätter, i och med ditt uttalande om kunskap, att du vet vad du pratar om. Vi behöver fler engagerade människor som brinner för trafiksäkerhet, så hör av dig till mig så kanske vi kan diskutera fram något kul där vi verkligen når den kategorin människor både du och vi vill hjälpa.

Mvh
Mikael
SMC Väst

Jag var på SMCs "avrostning" med lite konbana, bromsteknik och placering på väg förra våren.
När jag är ute och åker med andra mer erfarna förare så får de gärna kommentera min körning när vi stannar.

Fördelen med trådskaparens initiativ är att som med all körning "off-track". *Kan ske spontant(när det är fint väder, bokar man bandag kan hela dagen regna bort),
*Nära hemma(relativt till bana)
*Försäkringen gäller om man vurpar
*m.m.

Fördelen med SMC är kanske självklara;
*Utbildade instruktörer
*Sker på bana där man ofta har mer marginaler

Finns ju för och nackdelar med allt. Jag ser det som att kunskap kan man aldrig få för mycket av. Sen får man själv försöka filtrera vad som är bra kunskap.

Ser fram emot säsong 2010! :tummenupp
 

elie

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Ort
under mitt tak!!
Hoj
06 R1 ,08 R1, 04 R1, 99 R1, cbr 600f
iceman du e alltid lika trevilg som ställer upp för ngt sådant dom som tackar nej vet inte vad dom går miste om.. ;)
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top