Kollar dom ventilspelet?

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Honda VFR800 -01
Min motor är större än din.....
rta96c_crank.jpg

The Most Powerful Diesel Engine in the World!

Re: Re: Kollar dom ventilspelet?

UrbanTiger skrev:
Nej dom kollar inte ventilspelet. Dom har fikarast och står längst bort i och delar på en 5 litersdunk med hembrännt. Arne som är närmast i bild med grön skjorta her druckit för mycket så han måste spy. Sven som står ensam till vänster får inte vara med för hanns fru har förbjudit honom att supa på jobbet, dom andra mobbar ut honom totalt för detta. Olle till höger håller koll om basjäveln skulle dyka upp. Lennart som är bortanför skåpet till höger håller på och stoppar ner sina 500:- som han fick för dunken. Den suddiga killen till vänster känner jag inte igen, möjligen är det Paztor och han är ALU.

Det är möjligt...

chrilleus skrev:
Hur många Nm är det här? Maximum torque: 5,608,312 lb/ft at 102rpm :skrämd

Den verkar inte vara så högvarvig dock :p

Det är 7604871 Nm. Skapligt vrid får man väl lov att säga.
Fast det är klart, har man 1820 liter per cylinder så :)

Det blir ungefär 300 Nm per liter.

Jag skulle vilja se startmotorn till denna, den måste ju vara nått i hästväg !!

//M

Såna där as brukar startas med tryckluft, iaf på Vikingline Athena där jag har praktiserat som maskinman :) Dom snurrorna var fan inte heller å leka med :)

102rpm på en motor i den storleken ÄR högvarvigt. Dimensionerna i det hela är helt otroliga och då är det ni ser på bilden ändå bara halvstort om man ser till yttermått och cylinderstorlekar på äldre fartygsdieslar...

Och ja, man drar igång dem med trycklyft..

Chrille skrev:
102rpm på en motor i den storleken ÄR högvarvigt. Dimensionerna i det hela är helt otroliga och då är det ni ser på bilden ändå bara halvstort om man ser till yttermått och cylinderstorlekar på äldre fartygsdieslar...

Och ja, man drar igång dem med trycklyft..

Fast dom största rackarna är tvåtaktare och drivs med tjockolja, eller :fakta :confused:

A: Kollar dom ventilspelet?
B: Undrar hur en turbo till den där skulle se ut....

Wartsila-Sulzer RTA96-C turbocharged two-stroke diesel engine

På fråga A svarar vi, NEJ ( tvåtaktare :bow )
På fråga B svarar vi, Finns redan :skrämd

Och i övrigt säger vi :tummenupp

UrbanTiger skrev:
Du verkar insatt :bow Kan man plana toppen eller jacka kolven på en sånn mahjong ?

Man kan plana toppen men man bör inte ta mer än en halvmeter för då måste man köra med dubbla topplockspackning eller knacka till en ny i mjölk-kartong.
Jacka kannan är givet. Alla ägar av en isbrytare brukar kasta in kranar i maskinrummet för att snabbt kunna lyfta toppen när man kört in maskinen. Sen ä det bara att ta vinkelslipen och jacka kannan....

chrilleus skrev:
Fast dom största rackarna är tvåtaktare och drivs med tjockolja, eller :fakta :confused:

Väldigt många stora maskiner är väl tvitakt, kanske till o med alla? Tjockolja är ett lite vagt begrepp , men jag har för mig att tankers kunde/kan ta crude-oil(råolja) rätt ur lasten och köra maskin på.

Annat nödvändigt vetande kan ju vara att svenska sjömän säger spol-luft när de menar turbo. Denna rengörs regelbundet genom att man blåser in vatten i aggregatet under gång....

Men det finns en tös som smyger omkring här på forumet som kan det här mycket bättre än mig...

Silwer skrev:
motorn är ju upponervänd, det är väl veven vi ser?
Lagom storlek att ha som snurra iaf.
Följ länken som kom med bilden så ser du mer.
Ja det är veven och resten ska monteras ovanpå.

Well, bränslet till Athena, där jag praoade som maskinman för hundra år sen, var så tjokt att man kunde gå på ytan när den var ouppvärmd. Typ som stearin var den :) Tog typ en vecka att tanka har jag för mig..

Fan vad jag stör mig på felplacerade trådar! Denna borde ju vara i 125cc forumet... :rolleyes:

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back