Kollaboratörerna får sin vilja igenom

ft skrev:
blabla ... försvarsindustri rules ... blabla..

Försvarsindustriella projekt är extremt dyra i förhållande till antalet sysselsatta personer. Gäller överlag för försvaret också. Sysselsättningsmässigt är det en katastrof att behålla försvaret, de pengarna hade kunnat investeras i civila företag och gett betydligt bättre utdelning.

Coola Ola skrev:
Bla. bla. Peace, love and understanding

Hur vet du att den är extremt dyr i förhållande till antalet sysselsatta och den kompetensutveckling och ökat bnp vi får tillbaks?
Enkelt, det gör du inte.

Tror det handlar om att vänstern och miljöpartiet har som policy att säga nej till allt utan deras egna jävla vrickade ideér om kvoteringar och att ta bort kärnkraft och importera kolkraft ifrån Polen! Att inte nån säger stopp snart är för mig en gåta! Börjar likna ett sjunkande skepp med den här politiska konstellationen!

Saab är nog med i detta projekt för att utvecklas kompetens inom bla Smygteknik (STEALTH), avionik och annat smått och gott som kommer kunna utnyttjas i framtiden.

Dessutom ska tvåsitsiga 39:or vara tänkta för en framtida roll som drönarledare (Vad vet du om detta ft?).

Nä jag säger vård-skola-omsorg jag!

Vårdande av den svenska vapenindustrin, skolande av vapentillverkande ingenjörer och omsorg om vår vapenexport!

Vaffan, e ni tröga på riktigt eller? :lol

ALLA partier i Riksdagen, utom S, protesterade mot beslutet att gå in i projektet. ALLA, inte bara V och MP.

Chiefen skrev:
Tror det handlar om att vänstern och miljöpartiet har som policy att säga nej till allt...

Ja, så är det tyvärr vad gäller mp i alla fall. Hade de haft makten under 1900-talet så hade vi inte haft en enda väg eller bro i detta land. Hade vpk haft den så hade vi säkert haft gott om tung industri, pälsmössor, röda torg och fattigdom.

Lyssna på mig, mig, mig. "ALLA, ALLA, ALLA"

Bifogat

• nemo_gulls_mine2.jpg
    nemo_gulls_mine2.jpg
    32.7 KB · Visningar: 43
Bingo skrev:
Vaffan, e ni tröga på riktigt eller? :lol

ALLA partier i Riksdagen, utom S, protesterade mot beslutet att gå in i projektet. ALLA, inte bara V och MP.

Då var det så illa som jag trodde, kollaboratörerna har infiltrerat alla partier, utom, hör och häpna, SAP. Detta beror antagligen på att de inte anser att det behövs, SAP svingar nämligen bödelyxan över Svea rikes stolta knektar nackar tillräckligt bra själv.

Chris Ash skrev:
...SAP svingar nämligen bödelyxan över Svea rikes stolta knektar nackar tillräckligt bra själv.

SAP är visserligen hatat och älskat av inköpare, ordermottagare och speditionsarbetare världen över - men sådant dramtiskt ordval har jag aldrig sett maken till.

Markus skrev:
SAP är visserligen hatat och älskat av inköpare, ordermottagare och speditionsarbetare världen över - men sådant dramtiskt ordval har jag aldrig sett maken till.

Kriss Kross är egentligen en väldigt trevlig snubbe, trots sin faiblesse (spl?) för fikaklassen, men han kan vara en så'n drama queen ibland. :tungan

Det finns väl mer störande grejer de där jävla svinen lyckats med, förstöra grundskolan ytterligare t.ex. Med deras normala pengagödselstragei så hade det väl varit mer logiskt om skolan pröjsade för de ungar som inte har råd å köpa tunnbröd en gång per år.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=403732

Som den numer arbetslöse polischefen i Malmö skrev till Ilmar R, citat:

"Fy Fan vad jag hatar dig och ditt jävla sosseparti."

Kunde inte sagt det bättre själv. (Citatet ovan kommer från ett i övrigt helkul brev förresten, läs på http://www.fna.se/fna189.shtml

Markus skrev:
Det finns väl mer störande grejer de där jävla svinen lyckats med, förstöra grundskolan ytterligare t.ex. Med deras normala pengagödselstragei så hade det väl varit mer logiskt om skolan pröjsade för de ungar som inte har råd å köpa tunnbröd en gång per år.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=403732

Jag är intresserad av att veta vad du tycker det är för problem med det förslaget. Seriöst alltså.

ft skrev:
Varför skall vi utveckla eller tillverka något överhuvudtaget? Varför skall vi göra bilar, telefoner, papper, mjukvara eller något av det som utvecklas och produceras i Sverige? Är det inte bättre att köpa in skiten (om den nu behövs) från nåt låglöneland (läs: tex indien) om några år då dom blivit störst och billigast inom all högteknologisk forskning?

Nej, vi lägger ner all vår industri, ger upp allt hopp om att upprätthålla någon sorts kvalificerad kompetens och ger oss den på att köpa allt från Indien. Det har fungerat väl för ett par arabländer att köpa in allt så varför skulle det inte fungera för oss? Vi pumpar bara upp all den olja som ligger dold under Smålands skogar och betalar andra för att producera allt vi behöver och se till att det svenska samhället går runt!

Men att utveckla saker som man ändå inte kommer att ha användning för (med 99,999% säkerhet) fattar jag inte. Framförallt så leder väl forskning i vapenindustrin till en ökad kapprustning. Jag har inga siffror, men jag kan bara tänka mig att vi lägger ner enorma pengar i att förbereda oss för strid i världen. Om grannen skaffar sig en bössa så måste vi skaffa oss en värre...

Finns säkert vettigare saker att göra för pengarna. Nej jag är inte mp, s eller v...

Kan någon informera mej om vad JAS har bidragit med hittils? Jo jag ser det dagligen när det nöjesflygs över Linköping och det är onekligen ett riktigt vackert plan med låg kraschstatistik.

Jag är inte emot vapenindustrin på något sätt, men spelreglerna i sverige nekar ju vapenexporten hela tiden. Ska vi bygga något ska vi väl tjäna pengar på det? SAAB är ett företag som bör bära sina egna kostnader utan att staten håller det under armarna! Om staten beställer något staten kan tjäna pengar på eller som samhället i stort tjänar på så må det vara ok anser jag. Frågan är om vi gör det idag.

Kanske har jag helt fel. Kanske bör vi satsa stort återigen och gå i spetsen för ny teknik inom flygvapnet. 750 miljoner är inte jättemycket pengar så jag är beredd att ändra uppfattning om man kan peka på fördelarna med att ta fram radioplanet :tummenupp

Bo_jahn skrev:
Jag är intresserad av att veta vad du tycker det är för problem med det förslaget. Seriöst alltså.

Så gärna:
Jag tycker det är rimligt att vissa aktiviteter som finns till för att stimulera eleverna är avgiftsbelagda så vida det handlar om små summor som i dagsläget. Nu kommer skolan bli tråkigare för eleverna.

Chiefen skrev:
Retar ihjäl mig på att V/MP har sådan genomslagskraft i politiken trots att det är små skitpartier utan någon större del av väljarna bakom sig. Sossarna har genom att liera sig med detta jävla patrask valt att kompromissa sin politik för att få igenom sina "prioriterade" förslag och sen låta V/MP få igenom några av sina idiotförslag och på så sätt få en massa publicitet.
Jag tycker personligen att detta är helt åt helvete!
Jag hoppas innerligt att vi blir av med V/MP nästa val!!!! De verkar göra allt de kan för att sabotera för Sverige!?
Genomslagskraften kanske beror på våra kära massmediers favoriserande
av kommunister, miljöpartister :gnissla
Det stora flertalet journalister är på den vänstra sidan av planen.

Blip skrev:
Kan någon informera mej om vad JAS har bidragit med hittils? Jo jag ser det dagligen när det nöjesflygs över Linköping och det är onekligen ett riktigt vackert plan med låg kraschstatistik.

Jag är inte emot vapenindustrin på något sätt, men spelreglerna i sverige nekar ju vapenexporten hela tiden. Ska vi bygga något ska vi väl tjäna pengar på det? SAAB är ett företag som bör bära sina egna kostnader utan att staten håller det under armarna! Om staten beställer något staten kan tjäna pengar på eller som samhället i stort tjänar på så må det vara ok anser jag. Frågan är om vi gör det idag.

Kanske har jag helt fel. Kanske bör vi satsa stort återigen och gå i spetsen för ny teknik inom flygvapnet. 750 miljoner är inte jättemycket pengar så jag är beredd att ändra uppfattning om man kan peka på fördelarna med att ta fram radioplanet :tummenupp

SAAB 39 togs väl iofs fram för uppgiften "Stoppa den röda invasionskakan" och inte så mycket för att tjäna pengar. Från början räknade man med att man skulle behöva nästan 400 flygplan (Beväpna 20 divisioner, det blir något sådant),betänk att detta var 80-tal och mitt under det kalla kriget, sen sjönk siffran successivt till de 204 som idag är beställda vilket gjorde att kostnaderna "per plan" givetvis blev betydligt högre. Man har ju dessutom iom FB 2004 beslutat att man endast ska ha fyra divisioner uppsatta vilket innebär cirka 80 flygplan. Att lönsamhetskalkylen inte riktigt går ihop i det läget fattar nog vem som helst. Men hur skulle man veta det 1982?

Att Gripen inte blivit en exportsucce är heller inte förvånande, Sverige kan knappast utöva samma påtryckningar som tex USA(exempel, den finska F-18 affären) kan när det gäller att sälja krigsmateriel. Dessutom är ju systemet inte från början NATO-kompatibelt. Då kan det vara hur bra som helst, man drar ändå öronen åt sig som kund. Planet är helt enkelt skräddarsytt för oss och våra förhållanden under det kalla kriget. Man har tex byggt in extrema start och landningsegenskaper på bekostnad av räckvidd och vapenlast, detta är inte så intressant för den som planerar att verka från permanenta flygbaser. Samma sak funkar the other way around, det i dagsläget "bästa" planet F-22 Raptor skulle anses fullständigt odugligt av svenska flygvapnet. Dyrt, komplicerat att hålla flygande,passar inte vägbaserna, kan inte ta sjömålsrobotar etc.

Fast nu är ju evt både Thailand och Indien på och sniffar på Gripen, vi får väl se.

Last edited:
Om några år kommer Sverige vara ett u-land.
Alla kompetens försvinner utomlands.
Är det inte bra att ingenjörerna får pengar för att utvekla en produkt och behålla kompetensen? Är det kanske bättre att de får pengar för att vara hemma arbetslösa?

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8