kolla på mc utrustning imorgon ! men.....

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
Honda CB1000RA -09
vilka märken är bra?

hjälm?
handskar?
ryggskena?
stövlar?
skinnställ?

ska till Bike i trollhättan imorgon och kolla.
tänker inte snåla med pengarna på detta,, vill heller inte betala hur mycket som helst bara för att det är ett visst märke, så bra grejer för vettiga pengar.

tack på förhand
jimmie

GizmoQuack skrev:
2480266 vilka märken är bra?

hjälm?
handskar?
ryggskena?
stövlar?
skinnställ?

ska till Bike i trollhättan imorgon och kolla.
tänker inte snåla med pengarna på detta,, vill heller inte betala hur mycket som helst bara för att det är ett visst märke, så bra grejer för vettiga pengar.

tack på förhand
jimmie

hjälm, den som sitter bäst.. shoei o arai verkar tydligen sitta bäst på alla med pengar :D
Sen får de väl bli en matchande uppsättning me handskar o ställ från arlen ness.
En ryggskena som inte är för stor
ett par HÅRDA stövlar från oxtar.. inge touringgrejs :tungan

var inne redan på arai eller shoei.. får se vad dom kostar,

är mattsvart en bra färg? tycker det är snyggt,, MEN hur är dom att hålla rena,, är väl inte jätte slät lättvättad yta på dom ?

vad menar du med ryggskena som inte är för stor?
inte bra att ha en som sitter skit,,

hårda stövlar blir det,, ska ha sport/race grejer,

säkrast möjligaste utrustning

arlen ness är det bästa märket? kollat lite och gillar deras utseende på ställ ,
handskar kanske inte spelar jätte stor roll vilket märke det är ?

GizmoQuack skrev:
2480308 var inne redan på arai eller shoei.. får se vad dom kostar,

är mattsvart en bra färg? tycker det är snyggt,, MEN hur är dom att hålla rena,, är väl inte jätte slät lättvättad yta på dom ?

arlen ness är det bästa märket? kollat lite och gillar deras utseende på ställ ,

Mattsvart är just..matt.. inte jättelätt att tvätta då nej, själv har jag en blanksvart hjälm..shoei xr-1000..
med ryggskenan så menar jag att om du inte hittar nån som sitter perfekt för din längd så ärdet bättre med en storlek mindre än en storlek större..iom att om den e för stor kommer du "sitta" på de så de trycker upp i nacken..

bästa märket vet jag inte om det är, spelar ingen större roll direkt,kan nog garantera att inget som du hittar där är dåligt.. bara köpa det som sitter bäst på dig iom att det är lite olika former på dem.. funkar dainese bäst såska du ha det..viktigare hur det sitter på kroppen än vilket märke det är på det :D..
handskar är viktigt lika som stövlarna att det är hårda skydd som skyddar knogar osv, annars spelar deingen större roll där heller..

dom har schyssta Alpinestars sx-1 ställ där . 5990 finns i gången mellan hallen och klädavdelningen . Ursnygga

Ta de saker som sitter tight som tusan. Mitt skinnställ kunde jag inte få upp fötterna på fotpinnarna samtidigt den första veckan och nu är det för stort.
Samma sak med hjälmen. Du ska känna dig som om kinderna håller på att tryckas ut genom visiret. Det tänjer oxå på sig efter ett tag...

Jag är säker på att Bike har säljare som vet vad dom pratar om storleksmässigt...

Jag hade en agv hjälm för 1000 första 3 åren jag åkte hoj och nu för en månad sen köpte jag en arai, astro-r för dryga 5000 och den är jag inte alls lika nöjd med, så priset är egentligen oväsentligt (stavning?) så länge det känns bra och för litet...:D :D :tummenupp

Hoppas det går bra!

Personalen på Bike är mycket kompetenta när det gäller att hitta bra utrustning inom den budget du anger.

Jag har handlat där ett flertal gånger, både till mig själv och till tjejen, och har varit nöjd varje gång.

Du bör kunna komma undan med 8-9000 för bra grejer.

GizmoQuack skrev:
2480266 vilka märken är bra?
tack på förhand
jimmie

Glöm inte, färgglada kläder ökar dina chanser att bli sedd av dina medtrafikanter. Kanske inte lika coolt men enligt tysk undersökning så minskar riskerna med ca 25%, det är inte att förakta.

Men som dom sagt tidigare. Köp sådant som passar och hoppas att färgerna stämmer :)

vet att tydliga färger är bättre än svart,, det behöver man ju inte ens fundera på vilket som är bäst,,

men jag kommer köra svart/grå... samma som hojen.

GizmoQuack skrev:
2480308 var inne redan på arai eller shoei.. får se vad dom kostar,

Mattlackade hjälmar är :yoparty

Har själv en, visst lite bökigare att gno av alla bugs som kltar sig fast, LITE svårt att få en jämn fin matt yta när man tvättar, men det är inga stora probbs!

Köp en Matt! :tummenupp

Mattlackad hjälm och ett svart visir, attans så fränt! :yoparty

GizmoQuack skrev:
2480578 vet att tydliga färger är bättre än svart,, det behöver man ju inte ens fundera på vilket som är bäst,,

men jag kommer köra svart/grå... samma som hojen.

Jag har matt hjälm och svarta goretex brallor och svart jacka dock med lite små reflexatteraljer på!

Skinställ i färger funkar! Men rött,grönt,gult, you name it goretex = :zpy

Last edited:
Vettigt att du inte spar på pengarna när det gäller säkerhet. Mitt råd är att kolla,prova vid flera tillfällen. Och på flera olika ställen. Och nöj dig INTE med att det känns bra vid ett tillfälle, du ska ju ha grejerna ett tag.
Grattis PROTEUS att Bike funkade för just dig.

Last edited:
Pippi skrev:
2480349 Ta de saker som sitter tight som tusan. Mitt skinnställ kunde jag inte få upp fötterna på fotpinnarna samtidigt den första veckan och nu är det för stort.
Samma sak med hjälmen. Du ska känna dig som om kinderna håller på att tryckas ut genom visiret. Det tänjer oxå på sig efter ett tag...

Jag är säker på att Bike har säljare som vet vad dom pratar om storleksmässigt...

Jag hade en agv hjälm för 1000 första 3 åren jag åkte hoj och nu för en månad sen köpte jag en arai, astro-r för dryga 5000 och den är jag inte alls lika nöjd med, så priset är egentligen oväsentligt (stavning?) så länge det känns bra och för litet...:D :D :tummenupp

Hoppas det går bra!

Köp inte för små stövlar bara !
Köpte ett par oxtar tcs gore-tex för 3 år sen och då klämde dom en del, skulle tänja sig enl säljaren, men icke, dom klämmer fortfarande över tårna.

Allt annat ska vara för litet !

Kan iofs vara annourlunda om man köper att par stövlar som är gjorda helt i skinn....

Glöm inte av att pruta till du skäms :tummenupp och sen lite till :tummenupp

ja då har man kommit hem igen då.

blev

Arai Chase hjälm. mattsvart.
Dainese ställ.,,. race ställ ..svart
och ett par handskar,,

stövlar och rygg skena får vänta,, mina pengar tog slut.

GizmoQuack skrev:
2482199 ja då har man kommit hem igen då.

blev

Arai Chase hjälm. mattsvart.
Dainese ställ.,,. race ställ ..svart
och ett par handskar,,

stövlar och rygg skena får vänta,, mina pengar tog slut.

Va :va
Prutade du inte till dig resten oxå :tungan

Hade dom bra sortiment på bike eller? , har varit lite si o så under sommaren tycker jag, kan iofs vara att dom byggt ut så sortimentet ser mindre ut...

dom har reat ut mycket nu,, så det var lite urplockat.

fick bra rabatt ändå..

men dom stövlarna jag ska ha kostade inte lite tyvärr.. men bara att spara,

GizmoQuack skrev:
2482207 dom har reat ut mycket nu,, så det var lite urplockat.

fick bra rabatt ändå..

men dom stövlarna jag ska ha kostade inte lite tyvärr.. men bara att spara,

Ok, tackar för lägesrapport!
Vilka stövlar ska du köpa då?

AndreasNo skrev:
2482214 va fan... ryggskydd e viktigare än handskar ju..där skulle du prioriterat annorlunda.. :tungan

tänkte som så att ryggskydd är ju en piss i havet,, = inte så dyrt,, får lön på måndag så då kan jag handla det.

dessutom är handskar hyffsat viktigt med du..

stövlar har jag tänkt Oxtar evo.. nån som vet var dom säljs till bra pris? svarta

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...