kolla oljenivå på GPZ1000RX

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
Lite löjlig fråga kanske, men hur fanken kollar jag oljenivån på min kawa gpz1000rx? :huvet
Jag har ingen orginalhandbok utan endast Haynesboken för bland annat den modellen, men där beskriver de att det finns ett glasfönster som man ser nivån via. Ett sådant fönster hittar jag inte på min hoj. :va Locket for oljehålet har inte heller någon sticka. Har den trillat av kanske?

titta på högersidan nära bromspedalen ska finnas ett litet runt glasfönster där, samma storlek som en 50öring ca. långt ner
lycka till :tummenupp

Ahh.. tack. nu hittade jag det. :-) Ganska logiskt att den är direkt under påfyllnadshålet. Har ngt vitt jox på rutan så det går inte att se så bra.
Syns det tydligt på din vad du har för aktuell nivå?
Om jag skulle prova att fylla på lite. har det betydelse om jag fyller på med annan olja än vad som är i (viskositet)? Har ingen aning vad mannen jag köpte den från har använt.

Bifogat

• DSC00063.JPG
    DSC00063.JPG
    64.6 KB · Visningar: 113
Last edited:
Ahh.. tack. nu hittade jag det. :-) Ganska logiskt att den är direkt under påfyllnadshålet. Har ngt vitt jox på rutan så det går inte att se så bra.
Om jag skulle prova att fylla på lite. har det betydelse om jag fyller på med annan olja än vad som är i (viskositet)? Har ingen aning vad mannen jag köpte den från har använt.

Titta du hittade rätt glas ju :tummenupp

Ja de märks direkt när du häler i mera olja o samma sak när du startar så försvinner all olja från glasset :) den vitta gojan vet jag inte alls vad de e för nått men vitt goja brukar de la bli när de varit vatten i oljan har jag för mig, har du aldeles för svårt o se o värkligen måste så skule jag plockat av kåpan o gjort rent glaset, annars rymmer motorn 4 liter exsakt mer eller mindre :tummenupp

Du kan även hälla ur oljan o mätta upp 4 liter o hälla i den igen då vet du att du har rätt mängd, men då får man dra av nånn dl vad de e kvar i filtret o i motorn, men har motorn vart totalt tomm så ska du kunna hälla i första gången innan du startat 2liter, då ska du se de redan då på glaset, men sen e de bara fylla vidare fasten glasset vissar fullt :tummenupp

Såg att den vitta gojan va i mitten på glaset bara så du borde kuna se mängden om du fyller tills du börjar se nått på glasets ena kant.

Det vita du ser är säkert bara lite kondens som bildads vid värme vs kyla.

tack. :-) det var betydligt bättre sikt i direkt solljus och det gick att se att oljenivån var helt ok.

Angående oljestickan så sitter den väl på insidan av locket?
Nivån ska kollas med uppskruvat lock men liggande mot kanten så at säga?

Nä, någon sticka hade jag inte men det är mycket möjligt att det har funnits en för det är någon typ av spår i undersidan av locket. :va
Tänkte ta och göra ett oljebyte nu innan vintern och har införskaffat Biltemas helsyntetsolja för mc. Inte riktigt samma viskositet som Haynesboken rekommendrerar, men den borde väll funka? Vad brukar ni köra med i era gpzor?

Nä, någon sticka hade jag inte men det är mycket möjligt att det har funnits en för det är någon typ av spår i undersidan av locket. :va
Tänkte ta och göra ett oljebyte nu innan vintern och har införskaffat Biltemas helsyntetsolja för mc. Inte riktigt samma viskositet som Haynesboken rekommendrerar, men den borde väll funka? Vad brukar ni köra med i era gpzor?

Har inte servat min ännu. Köpte den i somras och bara kört 30 mil. Men nu i vinter blir det en riktig genomgång och de är möjligt den får nöja sig med Biltema, dom brukar ha bra pris på oljor.

Cykeln när jag övningskörde hade stickan i locket men jag har inte kollat min ens. Jag kollade lite snabbt idag och hittade inte ens de glaset ni pratar om där man ser nivån.

Hej killar! Har haft gpz 900r-85. När ni kollar oljan tänk på att luta hojen så att den står rakt annars fyller ni upp olja över det lilla streck(bula) som finns vid sidan av nivåglaset och får för mycket olja i motorn.
Någon sticka finns inte.
jacket i olje locket är till för att reducera vibrationer samt att underlätta urskruvning när motorn är varm.

Lycka till med era härliga hojar.
http://thepiratebay.org/tor/3787875/Motorcycles_Repair_Manual

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt