Kolla oljan! varm eller kall?

<<JOHAN>>

Norra stå
Gick med
2 Oct 2004
I ett rött hus på landet i utkanten av Uppsala
Hoj
KTM 660, Ten7
Har precis bytt oljan i min ktm!
Och då en polare kom över så gav han mig lite bekymmer!
Jag ha ju ett litet "fönster på sidan så jag ser hur mycket olja det ska vara i!
Men då sa han att man ska hälla i så att det hamnar under det så kallade "fönstret" för att oljan "sväller" då den blir varm.
E ganska säker på att jag gjort rätt! men jag kan inte låta bli att tänka på det!

Ska jag kolla oljan då hojen e varm eller kall??

Wilson skrev:
Har precis bytt oljan i min ktm!
Och då en polare kom över så gav han mig lite bekymmer!
Jag ha ju ett litet "fönster på sidan så jag ser hur mycket olja det ska vara i!
Men då sa han att man ska hälla i så att det hamnar under det så kallade "fönstret" för att oljan "sväller" då den blir varm.
E ganska säker på att jag gjort rätt! men jag kan inte låta bli att tänka på det!

Ska jag kolla oljan då hojen e varm eller kall??
Kall...

Oljan ska kollas varm men fyll upp så man ser den i fönstret när den e kall.
Kör hojen varm och stäng av och vänta några minuter så oljan hinner sjunka innan du gör något.
Offta är det så att man fyller upp till fönstret och sen kör den varm så har det försvunnit lite olja så man måste efterfylla då den pumpas runt och lägger sig lite överallt.

Nu vet jag inte hur det är på din KTM men på vissa hojar så kan det vara som din polare säger att oljan faktiskt får en högre nivå när hojen är varm, var så på min gamla TT600R i allfall men den hade torrsump och det har inte din KTM.

Busgrabb skrev:
Oljan ska kollas varm men fyll upp så man ser den i fönstret när den e kall.
Kör hojen varm och stäng av och vänta några minuter så oljan hinner sjunka innan du gör något.
Offta är det så att man fyller upp till fönstret och sen kör den varm så har det försvunnit lite olja så man måste efterfylla då den pumpas runt och lägger sig lite överallt.

Nu vet jag inte hur det är på din KTM men på vissa hojar så kan det vara som din polare säger att oljan faktiskt får en högre nivå när hojen är varm, var så på min gamla TT600R i allfall men den hade torrsump och det har inte din KTM.
Man kollar alltid oljan när motorn är kall...
Då oljan utvidgas när den blir varm så kommer det att se ut att vara mer olja i motorn när den är varmkörd...
Därför kollar man oljan då motorn är kall och har en mindre volym...
Hur skulle det se ut om du var tvungen att köra hojen ett par mil innan du kunde kolla oljan?!?
När du har varmkört hojen så är inte all olja i tråget och du får heller inte en korrekt nivå...

raukroland skrev:
Då oljan utvidgas när den blir varm så kommer det att se ut att vara mer olja i motorn när den är varmkörd...
Hur skulle det se ut om du var tvungen att köra hojen ett par mil innan du kunde kolla oljan?!?
När du har varmkört hojen så är inte all olja i tråget och du får heller inte en korrekt nivå...

Nu är det väl så att det som är intressant är hur oljenivån ligger när motorn är varm då det är så den körs till 99% ?
För hög oljenivå kan ju leda till att man pajar packboxar m.m. för trycket kan bli för högt.
Det krävs ju inte flera mil för att den ska bli varm men en stunds körning så känner man ju att hela blocket/oljan är varmt.
Oljetermometer finns ju till KTM hojarna att byta ut oljestickan mot om man vill ha bra koll på tempen.

Varför fundera så mycket själv när sånt här alltid står tydligt i instruktionsboken?

Till min förra EXC så angavs botten av fönstret vid kall motor och toppen vid varm, fönstrets höjd motsvarar alltså skillnaden mellan kall och varm olja.

Om det är likadant på en LC4 vet jag inte men jag föreslår att Wilson helt enkelt kollar sin instruktionsbok.

Ninjaboy skrev:
Varför fundera så mycket själv när sånt här alltid står tydligt i instruktionsboken?

Till min förra EXC så angavs botten av fönstret vid kall motor och toppen vid varm, fönstrets höjd motsvarar alltså skillnaden mellan kall och varm olja.

Om det är likadant på en LC4 vet jag inte men jag föreslår att Wilson helt enkelt kollar sin instruktionsbok.

Samma här, har också kört EXC...

raukroland skrev:

ah ah ah! :ajjabajja inte min xr600..ska kollas varm o inget annat. :fakta kan väl då va så på andra moddeler med.

Det är nog inte tempen som är avgörande, utan var oljan finns och hur mycket luft
den innehåller. Och det är är olika beroende på om motorn körts nyligen eller inte.
Kolla nivån i tanken på en torrsumpare när allt runnit ner i motorn under vintern är ingen bra ide.

Följ instr.boken i 1a hand, tycker
/u

Om man med kall olja räknar med 20°C och varm 100°C så blir oljevolymen cirka 3% större. Hur mycket olja är det i KTM, 1,5liter? Då blir väl volymökningen en halv deciliter ungefär...

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D