Kolla mina kammar!!

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Har bytt vippor och låtit putsa till kamloberna på min kawa gpz 500s -91.
Har nu kört 10 lugna mil och jag smetade in allting i rikligt med olja innan jag drog iväg. Det är Märken på alla kamloberna, de är ganska små, känns inte med bara fingret, men drar man med nageln känner man att det är lite grövre yta där märkena är.
Är mina kammar slut?
Eller är det normalt att de sliter till sig lite och därefter inte slits mer än normalt?

2 olika kamlober
http://www.ducce.com/albums/fredrik/album01/IMG_0492.sized.jpg
http://www.ducce.com/albums/fredrik/album01/IMG_0493.sized.jpg

På andra bilden ser man kamloben som var kass tidigare, den var då plan på mitten, som man nu ser antydan till, men märkena på sidorna fanns inte tidigare.

Jag kollade ventilspelet och det var okej. Jag har inte bytt olja/filter sen i höstas, men filtret ska väl ta upp skräpet?
Vad tror ni som är lite mer erfarna, kan det räcka med att byta olja+filter, eller är det nya kammar som gäller? (billigare att sälja o köpa ny hoj då)

Ja kammarna är slut.
Fixar du hojen slipper du har dåligt samvete för att du har lurat någon i alla fall. Slitaget kommer att gå fortare och fortare.

Mats757 skrev:
Ja kammarna är slut.
Fixar du hojen slipper du har dåligt samvete för att du har lurat någon i alla fall. Slitaget kommer att gå fortare och fortare.
Men hur tunt/tjockt är ytskiktet på kamloberna? De slipades lite lätt för att få bort små repor, och nu blev de mycket sämre jätte snabbt.

Kamlober är ythärdade.

Har man redan taskigt oljeflöde (pga generellt slitage) i motorn finns det ingen bot annat än att montera en extra toppsmörjning eller renovera det som är slitet i motorn.

andersbrink skrev:
Kamlober är ythärdade.

Har man redan taskigt oljeflöde (pga generellt slitage) i motorn finns det ingen bot annat än att montera en extra toppsmörjning eller renovera det som är slitet i motorn.

Då är bara frågan hur tjock denna ythärdning är, kanske är den helt slut nu da.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda