Kolla kamkedjan ktm 525 exc 2005

• Thread starter Thread starter vlt
  • Start date Start date

vlt

Ny medlem
Gick med
8 May 2011
Hoj
ktm 950 sm
Hur går jag tillväga för att kolla hur många hack det är kvar på kamkedjan och när bör denna bytas?
Gärna steg för steg beskrivning

kamkedjesträckaren sitter på vänster sida på sidan av cylindern... sitter med 2 8or och själva fjäderspänningen med en 10a. skruva ur 10an (pass på fjädern kommer flygande så var försiktig sista gängorna). släpp sedan 8orna och plocka ur spännarn och räkna hur många klick det är kvar innan axeln är max utdragen. skruva tillbaka allting i motsatt ordning.

jag kommer inte ihåg hur många klick det är man brukar sätta som bytesgräns så det kan väl någon annan svara på?

Glöm inte att återställa sträckaren innan du monterar tillbaka den bara :) Tre klick är lugnt. Är de bara två klick kvar kan de vara läge att byta eller iaf va uppmärksam på sträckaren. Kolla varje oljebyte. Ett klick: Byt direkt.

Det är råden jag har fått. Tror jag hade fem eller sex klick på sträckaren med ny kedja.

Ställ gärna kolven i TDC som när du ställer ventilerna, minska risken för ev överhopp på kamkedjan (även om chansen är väldigt liten)
Jag bytte i helgen, för det var två klick kvar på min, med nya kedjan blev det 5 klick.

Inte gärna. När ventilerna ska ställas måste motorn vara i TDC. Du menar säkert när kamkedjesträckaren demonteras. :)
Ställ gärna kolven i TDC som när du ställer ventilerna, minska risken för ev överhopp på kamkedjan (även om chansen är väldigt liten)
Jag bytte i helgen, för det var två klick kvar på min, med nya kedjan blev det 5 klick.

Inte gärna. När ventilerna ska ställas måste motorn vara i TDC. Du menar säkert när kamkedjesträckaren demonteras. :)

Hum, jo, "SOM när du ställer ventilerna"? (det minskar altså risken för kamkedjehopp om du ställer motorn i samma TDC som när du ställer ventilerna i vanliga fall, när du ska kolla kamkedjesträckaren)

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...