Kolla gnistan – för svag?

Luft/bränsleblandningen, kompression och gnista. Hur svårt ska det va! ;-)

Gammalt tändstift? Byt.

Blött tändstift? Då får den soppa.

Byt tändkabel och sen tändspole.

Nytt tändstift. Puffar den med startgas? Fixa förgasaren.

Kompressionstestare.
 
Det kan också ligga vatten i tanken/förgasaren. Töm förgasaren, testa sedan med fräsch bensin.
 
Vatten? Varför tror du det?

Annars TROR du bara att det är fräsch bensin - som borde funka. Allt blir så mycket enklare när man vet sakers ting.

Ett gammalt tändstift - är gammalt efter 1 mils körning då sot har bildats på porslinet för mittelektroden - som syns tydligt i videon. Är stiftet vått, av bensin eller vatten kommer det absolut inte att kunna skapa en gnista mellan mitteletrod och sidoelektrod eftersom gnistan tar den väg som leder bäst - dvs i sörjan mellan mittelektrod och dess isolering. Hur gnistan beter sig vid atmosfärstryck säger inget om hur den beter sig vid 10 kilos kompression.
 
Last edited:
Annars TROR du bara att det är fräsch bensin - som borde funka. Allt blir så mycket enklare när man vet sakers ting.
Håller med om att det är viktigt att veta istället för att tro. Men är väl också rimligt att bedöma vilken hypotes som är mest sannolik – utifrån kända fakta?

1. Det finns vatten i bensinen
2. Det finns inte vatten i bensinen

Kan vatten verkligen hamna i bränsletanken på en moped som används dagligen? Ska börja med att köpa ett nytt tändstift. Återkommer! :-)
 
Last edited:
Kan vatten verkligen hamna i bränsletanken på en moped som används dagligen?

Bensincisterner innehåller alltid kondensvatten mer eller mindre. Har man otur... det är därför jag aldrig tankar 98 eftersom det har lägre omsättning än 95. Kikar man på specarna för 95 och 98 så är marginalerna så pass vida att det kan komma från en och samma cistern utan att bensinbolagen gör något "formellt" fel.
 
Det som Brink skriver här ovan då?

”Hur gnistan beter sig vid atmosfärstryck säger inget om hur den beter sig vid 10 kilos kompression.”

Det är också sant att gnistan beter sig annorlunda i tryck men fortfarande är min erfarenhet till 100% att om motorn ger gnista så ska man söka felet någon annanstans än i hur kraftig gnistan är.

Per Gillbrand brukar när han demonstrerar sina modellmotorer citera sin far som sagt ungefär att om em motor har bränsle, kompression och gnista men ändå inte startar då är det nåt fel. :)

Lite skämtsamt formulerat men för din del kvarstår alltså felällorna kompression och bränsle.

Det finns ju alldeles säkert någon extremfall där gnistan faktiskt är för svag men det är nog extremt osannolikt fel.

Nu kommer jag ihåg att jag faktiskt haft ett sånt problem en gång, det handlade den gången om kontakten till stödet som var bortplockad. Motorn gav gnista när den trodde stödet var nerfällt men det gick inte att starta motorn. Det handlade alltså om hur logiken i elektroniken. Den gav antagligen bara gnista vid ett väldigt lågt varvtal.
 
Som vanligt börja med det enkla först. Ett tändstift kostar ju inte mycket så det är bara att testa.

Jag kanske inte har rätt men såg att båda mina tändstift gav gnista till TR1:an för 2 år sedan. Ändå ville inte ena cylindern gå men det gjorde den med nya tändstift och fick då för mig att gnistan var för svag vilket jag tyckte var konstigt. Hojen startade iaf lätt med nya. Testade flera ggr under ett par dagar och minns att tändstiftet tillslut gav upp helt, därför beställde jag nya.
 
Som vanligt börja med det enkla först. Ett tändstift kostar ju inte mycket så det är bara att testa.
Nytt NGK-stift gjorde ingen skillnad.

:gråta

En ledtråd fick jag nog av moppen i höstas; den blev allt svårare att starta med elstarten och till slut starade den bara med kicken. Nu alltså varken eller, ej heller när batteriet var nyladdat häromdagen.
 
Är det en fyrtakt? Kolla ventilerna.
 
Du får bocka av allt på andra inlägget.
Tändinställning, cdi är väl också något som kan spöka. Har dock ingen egen erfarenhet av det problemet.
 
Bränsleblandning, kompression, gnista. Du berättar att det gradvis blev sämre... vilket betyder..? Förslitning av något? Du har förmodligen redan kollar upp kompressionen dvs en kombination av topplockspackning, kolvringar, reedventil och packboxar?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top