Kolla film från datorn på TV?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Vad är det mer exakt för kablage jag behöver för att kunna se film på TV'n? Kortet jag har är ett GeForce4 Ti4600.

Kanske har tagits upp förut men jag kunde inte hitta nåt om det. :brinnerup
 
Tja en s-video kabel o ev. en s-video till scart konverter är väl lämpligt!
 
Plåtniklas skrev:
Vad är det mer exakt för kablage jag behöver för att kunna se film på TV'n? Kortet jag har är ett GeForce4 Ti4600.

Kanske har tagits upp förut men jag kunde inte hitta nåt om det. :brinnerup

1 st s-vhs kabel (en liten rund kontakt med 4-5 stift som ser lika ut i båda ändarna) en änden i grafikkortet o andra i tv. Har du ingen S-vhs ingång på TV:n så får du köpa en omvandlare till scart kontakt!

Sen är de klart! :banana
 
Strålande. :tummenupp

Hur meckar man till ljudet? Har en stärkare med, enligt en kunnig polare, digital ingång och icke digital ut på datorn. Finns det nåt sätt man kan få in ljudet i scarten?

EDIT: Ehm. Man KAN ju kolla lite innan man frågar. :näsblod Är det en sån här jag behöver samt kablar?
 

Bifogat

  • 24-156_l.jpg
    24-156_l.jpg
    8.7 KB · Visningar: 25
Last edited:
Helt klart enklast om du investerar i en DVD som tar alla format (jpeg, divx, mpg mm mm). filmerna bränner du ner på en vanlig CD brännare. Då slipper du allt krångel med kablage och placering av datorn.



Plåtniklas skrev:
Vad är det mer exakt för kablage jag behöver för att kunna se film på TV'n? Kortet jag har är ett GeForce4 Ti4600.

Kanske har tagits upp förut men jag kunde inte hitta nåt om det. :brinnerup
 
Bandit1200 skrev:
Helt klart enklast om du investerar i en DVD som tar alla format (jpeg, divx, mpg mm mm). filmerna bränner du ner på en vanlig CD brännare. Då slipper du allt krångel med kablage och placering av datorn.

Hur funkar det med en sån och alla dessa olika video/audio-codecs som florerar ute på 'SSI'?

Datorn står knappt 2 meter från TV'n så det är inget större problem för mig. :)
 
Här sirru vad som finns på clasohlson:

326661_X_2004-06-30_160725.jpg


S-video med 3,5 mm stereopropp till SCART-anslutning. In/out-omkopplare.

32-6661 1,5 m 79,00 st.

32-6694 5 m 129,00 st.

32-6695 10 m 169,00 st.


http://www.clasohlson.se/shop/store...Campaign=N&NoCache=3340195#N0q112q116q681q682
 
Eller om du vill ha möjlighet att välja om du vill ha ljudet i tv:n eller till stereon (mp3?) istället så kan du ju köpa lite lösa kablar:

322399_BX_2004-06-30_115138.jpg

Adapter, SCART till RCA / S-video eller vice versa.
32-2399 69,00


325313_Bw2.jpg

Videokabel med S-video hane och 2xRCA hanar samt S-video hane och 3,5 mm stereoplugg.

32-5313 1,5 m 99,00
32-5313 24,50 >>Just nu pris<<
32-6347 3 m 129,00
32-5314 5 m 149,00


Har du S-Video ingång på Tv:n så behöver du inte ens adaptern för att konvertera till scart
 
Last edited:
Så kör jag. SVHS ut dator --> SVHS in TV.
Ljudet kör jag 3.5mm Stereoplugg från dator till RCA in på stereo.

Okej. Man måste alltid ha ljudet från datorn i stereon men eftersom jag lyssnar mycket på webradio/MP3 och TV-ljud suger i jämförelse med stereon så spelar det ingen roll.

Har TV:n ingen SVHS ingång så kör med den "lösa" scart-kontakten som ses i bilden ovan. Sen är det bara att hoppas det fungerar.
 
Har kört precis som tidigare beskrivits, men fjärren till TV:n har pajat så jag har en multifjärr som gör att jag inte kan få på A/V kanalerna...
Jäkligt irriterande, går inte göra på TV:n.
Nån som har ett tips?
 
jesseboy skrev:
Har kört precis som tidigare beskrivits, men fjärren till TV:n har pajat så jag har en multifjärr som gör att jag inte kan få på A/V kanalerna...
Jäkligt irriterande, går inte göra på TV:n.
Nån som har ett tips?
På min Tv så hamnar jag på AV kanalerna om jag bläddrar neråt i kanalerna.

Mao .. 1 -> 0 -> Av3 ->Svhs3 -> av2 -> svhs2 -> av1 -> svhs1 -> 99 -> 98 ...

Är dock inte så på alla tv-apparater.. annars kan det ju ibland finnas programvalsknappar framme på tv:n bakom någon lucka.

Eller sista alternativet, fixa en annan fjärr..
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top