Kolla cylinder med magnet?

Pooooontus

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2009
Hoj
Orion 125cc -10
Tja har hört att man kan kolla om en cylinder är nikasil behandlad eller ej med magnet är det sant?och annars hur tar man reda på det?

Ja

Mkt magnetisk (lika mkt som en skruv) = icke nikasil

Nikasil är dock lite magnetiskt, men inte alls lika mkt

ok har för mig att min syrra kollade på vår cross hon sa att den inte var nicasil men många påstår att den måste vara det:S
btw om den inte e nicasil går den att hona va?

synd det e ju dyrare än att hona :( men kan nån verkstad typ kolla upp det så man vet säkert eller hur tar man reda på om det e det eller inte?

Ja en yz 80 från 01 har garanterat nicasil...... Har det skurit kan det gå att rädda med syra men är den repig är det bara omnicasil som gäller...

ok tack för hjälpen

men tror ni verkstan tar nåt för att kolla upp om den e nicasil eller ej?

Last edited:
Nicasil

ok tack för hjälpen

men tror ni verkstan tar nåt för att kolla upp om den e nicasil eller ej?

Det ÄR Nicasil och har du en gång smetat in aluminium cyllen kommer ALDRIG den bli bra igen utan omnicasilning.

Honing är inget alternativ.
Syra är en klen tröst ibland om du har en liten punkt på cylinderväggen
MVH
Roffe

Last edited:
Ok tack för svaret

Det finns en duktig kille i Hässelby som nicasilar om cylindrar. Jag tror att han är ganska prisvärd också, ring och kolla om inte han kan reparera din cylinder till ett lägre pris en vad en ny kostar. Du kan ju tom ta bussen/t-bana dit från Ekerö via Brommaplan.

/J

http://www.racingkonsult.com/

Jag har inga problem efter totala aluminiumskärningar på nikasilcyllar.. Det gäller bara att vara fräck och noggran vid borttagninga av klägget.. Vid små skärningar går det med saltsyra men det är jobbigt och tidskrävande. Jag täljer helt enkelt bort det västa med morakniv och slipar bort det sista med ganska våldsammt våtslippapper typ 400# Slipa bara vågrätt bara. man får inte missa ett korn för då skär den nya kolven där igen! Ingen fara att ripa ner nikken med sandpapperet man kan faktist slipa över hela cylinderloppet för att få till lite hornripor för oljefäste..
Men som sagt bättre slipa för djup just vid skärskadan än för lite.

Det gör inte ens något med helt nikksläpp på begränsade ytor,,bara bra som oljedepåer som smörjer och kyler kolven:tummenupp

Har skurit ihop stora 2 taktare v6 (utombordare så då fanns/finns inte ordet nikka om (priset!!) Men ingen fara att åka vidare efter noggrann slipning av loppen (och om bestyckning He he

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...