Kolfiberfjädrar i MotoGP?

Ni får ignorera om det här inte hör hemma i den här tråden men vad är argumentet för att inte tillåta aktiv eller semiaktiv fjädring i MotoGP? Är det samma gamla vanliga argument om kostnader som ligger bakom teknikfientligheten eller finns det något annat argument?

I F1 var väl problemet att bilarna helt enkelt skulle gå för snabbt i kurvorna eftersom de med det kunde exploatera marktrycket så effektivt att kurvhastigheten och bromsverkan skulle bli för hög?

För även med luft för att stänga ventilerna så behövs ju en vanlig stålfjäder för att se till att ventilerna är stängda när motorn inte är i drift/under starten av motorn, för undvika ventilsallad.
Läste på lite snabbt om pneumatiskt styrda ventiler i F1-motorer och de nämner inga fjädrar överhuvudtaget i videos eller på bilder. Men det finns alltså en liten fjäder som stänger ventilen när kvävgasen inte längre finns tillgänglig?

Jag har iofs bara en källa för det mesta av min tekniska kunskap inom F1 och det är Peter Scarborough men han verkar hävda att de oftast använder torsionsaxlar; http://scarbsf1.com/blog1/2013/06/04/analysis-set-up-sheet-explained/

De (Lotus indet här fallet) verkar iofs ha en "centre spring" men den har som syfte att "This is the spring fitted to the centre damper. Just as with the bump rubber these control and limit the heave motion of the suspension. None are fitted for this test."

http://scarbsf1.com/blog1/2013/01/22/sauber-rear-inboard-pull-rod-suspension/

Vad är det där? Är det en F1-bil?

Edit; verkar som att de använder både och inom F1, både fjädring med vanliga fjädrar och torsionsaxlar.

http://www.f1technical.net/articles/39

Ja det verkar som det :)
Då hade vi båda rätt och fel haha :rolleyes:
Jag skulle tro att det ändrar sig hela tiden för vad som passar reglementet.

P€RRA;5871321 skrev:
Läste på lite snabbt om pneumatiskt styrda ventiler i F1-motorer och de nämner inga fjädrar överhuvudtaget i videos eller på bilder. Men det finns alltså en liten fjäder som stänger ventilen när kvävgasen inte längre finns tillgänglig?

Det är väl "bara" att pumpa upp det pneumatiska trycket med en extern pump innan man startar motorn så att ventilerna är stängda innan man börjar dra runt veven?

Enligt den här artikeln så verkar det som att de trycksätter pneumatiken innan de drar runt veven för att cirkulera oljan men de uttrycker det som att de ger den extra trycksatt luft för att kompensera för läckage.

http://www.auto123.com/en/racing-news/f1-technique-starting-a-formula-1-engine-part-1?artid=157706

Last edited:
Det är väl "bara" att pumpa upp det pneumatiska trycket med en extern pump innan man startar motorn så att ventilerna är stängda innan man börjar dra runt veven?

De värmer väl upp både oljan och vattnet externt innan de startar motorn i vilket fall som helst så det är ju inte bara att vrida på nyckeln :)

Vet inte om det bara är en myt.. Men dagens F1'or ska tydligen inte ens gå att starta kalla då kolven sitter fast i cylindern innan rätt temp uppnåtts & cylindern blivit liiiiiite större så att kolven kan röra sig.

Bekräfta/Dementera? Minns att jag läste det när jag läste om tillverkningstoleranserna på en F1'as delar.

Vet inte om det bara är en myt.. Men dagens F1'or ska tydligen inte ens gå att starta kalla då kolven sitter fast i cylindern innan rätt temp uppnåtts & cylindern blivit liiiiiite större så att kolven kan röra sig.

Bekräfta/Dementera? Minns att jag läste det när jag läste om tillverkningstoleranserna på en F1'as delar.

De värmer vattnet till 80 grader och cirkulerar det i motorn innan de drar runt veven för att cirkulera olja och bygga upp oljetrycket innan de start motorn så det kanske ligger något i det, allt enligt artikeln jag la till i mitt inlägg ovan.

Edit; såg precis att det står exakt det du säger; "Unlike our everyday road cars, an F1 engine cannot be started from cold due to the very tight bearing and piston-to-bore clearances"

Last edited:
Har cylinder alltså högre värmeutvidgningskoefficient än kolven?
Vilka material används?

Har cylinder alltså högre värmeutvidgningskoefficient än kolven?
Vilka material används?

Verkar som att de förbjudit en hel del spännande material i motorerna

http://www.f1technical.net/articles/4

Regler

Magnesium based alloys, Metal Matrix Composites (MMCs) and inter-metallic materials may not be used anywhere in an engine
Coatings are free provided the total coating thickness does not exceed 25% of the section thickness of the underlying base material in all axes. In all cases the relevant coating must not exceed 0.8mm.
Pistons must be manufactured from an aluminium alloy which is either Al-Si ; Al-Cu ; Al-Mg or Al-Zn based.
Piston pins, crankshafts and camshafts must be manufactured from an iron based alloy and must be machined from a single piece of material.
A supplementary device temporarily connected to the car may be used to start the engine both on the grid and in the pits.

Vilka material som används
Engine blocks are constructed of forged aluminium alloy, because of the weight advantages it gives in comparison to steel. Other materials would maybe give some extra advantages, but to limit costs, the FIA has forbidden all non-ferro materials.
Crankshaft and piston rods are Iron based for strength.

När vi ändå är inne på F1 lägger jag (legitimt?) in några riktiga porrbilder från den cirkusen;
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Pistons must be manufactured from an aluminium alloy which is either Al-Si ; Al-Cu ; Al-Mg or Al-Zn based.
...
Engine blocks are constructed of forged aluminium alloy

Kolv och cylinderblock är alltså bägge i aluminiumlegeringar. Med tanke på att kolven trots oljekylning lär bli hetare än cylindern, och dessutom sitter fast i cylindern då de har samma temperatur, måste det ju vara så att kolvens aluminiumlegering (ev. tillsammans med tillverkningsmetod) gör att kolven expanderar mindre vid ökande temperatur än cylinderblockets legering (samt ev. annan tillverkningsmetod). Intressant att det kan skilja så mycket mellan olika aluminumlegeringar!

Kolv och cylinderblock är alltså bägge i aluminiumlegeringar. Med tanke på att kolven trots oljekylning lär bli hetare än cylindern, och dessutom sitter fast i cylindern då de har samma temperatur, måste det ju vara så att kolvens aluminiumlegering (ev. tillsammans med tillverkningsmetod) gör att kolven expanderar mindre vid ökande temperatur än cylinderblockets legering (samt ev. annan tillverkningsmetod). Intressant att det kan skilja så mycket mellan olika aluminumlegeringar!

Det står ju iofs att de får använda vilka "coatings" som helst så länge de utgör mindre än 25% av tjockleken (?), kan det ha någon inverkan på värmeegenskaperna hos kolv och cylinderlopp?

Det står inte heller vilket material kolvringarna är gjorda i och det inverkar väl också?

Det är lite synd att MMC är förbjudet ty ett svenskt företag är löedande på att tillverka stakar i det. Fantastiskt häftigt material och inte särskilt mycket dyrare än konventionella stakar. http://www.mxcomposites.com/

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025