Kolfiberfjädrar i MotoGP?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Såg American Chopper igår kväll där de byggde en hoj med kolfiberfjäder till bakstötdämparen. Killen som fixat den sa att det användes i bland annat F1.

Någon som vet om det används i MotoGP, om det nu är tillåtet?

Är det en lägre vikt som är störst fördelen eller finns det fler?

Riktigt spännande med kolfiber som ventilfjäder !

För även med luft för att stänga ventilerna så behövs ju en vanlig stålfjäder för att se till att ventilerna är stängda när motorn inte är i drift/under starten av motorn, för undvika ventilsallad.
Och med den väldigt låga vikten på kolfiber så kanske en sådan fjäder skulle får mycket hög egenfrekvens => dvs klara valdigt höga varvtal. Gissar jag. :va

Kan inte se nyttan med det hela om de inte gör ett bättre jobb än vanliga fjädrar. I MGP är väl inte viktbesparing en speciellt viktig fråga förutom den ofjädrade vikten. Har för mig att någon insatt sa att de skulle kunna banta de nuvarande hojarna betydligt om de fick men pga av kostnaderna så införde de minimivikt.

Att minska den ofjädrade vikten är ju inte obetydligt. Kolfiberfjädrar runt om lär ju minska den ofjädrade vikten minst ett kg.

Att minska den ofjädrade vikten är ju inte obetydligt. Kolfiberfjädrar runt om lär ju minska den ofjädrade vikten minst ett kg.

Men de har ju en minimivikt de inte får underskrida, vilket gör det lite onödigt om de för att minska vikten ger upp andra egenskaper som är önskade...

Ofjädrade vikten = hjulen, hjulupphängningen och fjädringens massa.

Jag skule tro att själva fjäderns vikt har extremt marginell inverkan på trögheten (inertia) för bakfjädringen på en hoj. Dels har du en hävarmseffekt eftersom den sitter så nära svingarmspivoten och dels en utväxling i länkagen. Det är inte precis samma sak att lätta 1kg från fälgen som att lätta fjädern 1kg...

Vilken märkligt rörig tråd!
TS frågar om kolfiberfjäder används till bakstötdämpare i MotoGP och får en del svar som är mint sagt märkliga :).
Ventilsallad? Hög egenfrekvens på bakstötdämparens fjäder?
Ofjädrad vikt som är fjädrad etc...
Har semestern orsakat igensotade kanaler i hjärnan :))?

Jag skule tro att själva fjäderns vikt har extremt marginell inverkan på trögheten (inertia) för bakfjädringen på en hoj. Dels har du en hävarmseffekt eftersom den sitter så nära svingarmspivoten och dels en utväxling i länkagen. Det är inte precis samma sak att lätta 1kg från fälgen som att lätta fjädern 1kg...

Länkaget brukar väl ha en utväxling som gör att fjädern verkar som att den sitter närmare bakaxeln.

Ifall vi tittar på framfjädrarna, finns det ingen utväxling, så där borde ungefär halva fjädrarna tillhöra ofjädrade vikten.

Så jag tror fortfarande att det är i storleksordningen 1kg totalt. Men själva siffran är inte så viktig för mig.

Nej kolfiberfjädrar används inte i MGP. Titanfjädrar används dock ganska frekvent i motorsport där det är tillåtet.

Vilken märkligt rörig tråd!
TS frågar om kolfiberfjäder används till bakstötdämpare i MotoGP och får en del svar som är mint sagt märkliga :).
Ventilsallad? Hög egenfrekvens på bakstötdämparens fjäder?
Ofjädrad vikt som är fjädrad etc...
Har semestern orsakat igensotade kanaler i hjärnan :))?

Lägg till att allt startades av American Choppers som bygger okörbara blysänken.

Fjädrar i F1? Jag trodde de använde torsionsaxlar? Fast de kanske är gjorda av kolfiber och det är det han egentligen menar? :)

Fjädrar i F1? Jag trodde de använde torsionsaxlar? Fast de kanske är gjorda av kolfiber och det är det han egentligen menar? :)

Nejdå, dom har "vanliga" fjädrar och stötdämpare som sitter i pull eller push-rod arrangemang.

Nejdå, dom har "vanliga" fjädrar och stötdämpare som sitter i pull eller push-rod arrangemang.

Jag har iofs bara en källa för det mesta av min tekniska kunskap inom F1 och det är Peter Scarborough men han verkar hävda att de oftast använder torsionsaxlar; http://scarbsf1.com/blog1/2013/06/04/analysis-set-up-sheet-explained/

De (Lotus indet här fallet) verkar iofs ha en "centre spring" men den har som syfte att "This is the spring fitted to the centre damper. Just as with the bump rubber these control and limit the heave motion of the suspension. None are fitted for this test."

http://scarbsf1.com/blog1/2013/01/22/sauber-rear-inboard-pull-rod-suspension/
Såhär någonting.

Vad är det där? Är det en F1-bil?

Edit; verkar som att de använder både och inom F1, både fjädring med vanliga fjädrar och torsionsaxlar.

http://www.f1technical.net/articles/39

Last edited:
Det var det ju inte, ser jag nu. En Radical SR9.

:rodnar

Jag tyckte det såg väldigt olikt ut de bilder jag sett av hjulupphängningar och fjädring på en F1:a tidigare :)

Hur som, det verkar som sagt som att de använder både torsionsaxlar och vanliga fjädrar inom F1 idag.

kolfiberfjädrarna förändras och bygger värme under arbete.
med preumatiska ventiler så har man en hjälpfjäder som motsvarar ofjädrade vikten på ventilen,riktigt feta doningar som klarar lyfta 80 gram...

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025