Kolfiberfälgar och keramiklager

Ylinikka

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2018
Ort
Lagan
Hoj
Suzuki Hayabusa
Funderar på att köpa kolfiberfälgar med keramiklager. Har hört att det ska bli stor skillnad i körkänsla. Ni som har kan väl säga om det är värt pengarna. Jag kör inte på bana.
 
Utan att ha provat så har jag svårt att tänka mig det skulle bli någon märkbar skillnad med såna hjul på en Hayabusa.
 
Om vi delar upp det:
- Keramiska lager kommer du inte märka alls
- Lättare fälgar = något lättare att svinga och något mindre understyrning

Placeboeffekten lär vara stor men skillnaden i "varvtid" till jobbet lär vara låg.
 
Men blir det inte mindre massa runt hjulen. Borde väl ge något?
 
vintertrådar...

på ett bojsänke som en hayabusa för gatan är det totalt bortkastade pengar.

fast på en Yamaha v-max kanske....:tummenupp:hihi
 
Jag pratade med min lokala lagerleverantör(spekuma.se) om keramiska lager. De rekommenderas absolut inte till sånt som utsätts för stötar. Låg friktion, men dålig slagstyrka. Bra för högvarviga prylar med låg belastning. Dessutom svindyra.
 
Bökigt att svara.

Tack för alla svar! Jag skippar fälgar och lager. Misstänkte att det kan bli känsligt med den vägstandard vi har, och dyrt. Det går fort nog nu.
 
Verkar som om digitaliteten på sajten inte är fullt kompatibel med smartfån.
 
Helt fel! Kolfiber fälgar tål stötar mkt bättre än fälgar tillverkade i metall, oavsett om de är gjutna eller smidda. BMW gjorde djupgående tester innan de byggde egna carbon fälgar till sin HP4 race, allt är TUV godkänt. Finns filmer på youtube när de testar dessa fälgar mot höga trottoar kanter vilket carbon fälgarna tål medan alu fälgarna spricker!

Jag har kört många hojar med carbon fälgar och kommer aldrig mer använda metall fälgar, köp om du har råd men var försiktig vid däcks byte. Mvh
 
Helt fel! Kolfiber fälgar tål stötar mkt bättre än fälgar tillverkade i metall, oavsett om de är gjutna eller smidda. BMW gjorde djupgående tester innan de byggde egna carbon fälgar till sin HP4 race, allt är TUV godkänt. Finns filmer på youtube när de testar dessa fälgar mot höga trottoar kanter vilket carbon fälgarna tål medan alu fälgarna spricker!

Jag har kört många hojar med carbon fälgar och kommer aldrig mer använda metall fälgar, köp om du har råd men var försiktig vid däcks byte. Mvh

Visst visst,det låter bra men när man ser sådana här bilder så spelar det ingen roll vad du än hänvisar till.

iCaMwPF.jpgUW5lUa3.jpgZLwnZaM.jpg
 
Visst visst,det låter bra men när man ser sådana här bilder så spelar det

Gör man viktoptimerade konstruktioner så blir det väldigt lätt haverier om utformning eller hantering av material inte är korrekt. En kolfiberfälg med samma vikt som en aluminiumfälg är sannolikt oerhört stryktålig om den designats och tillverkats på ett bra sätt. Tänk bara vilka problem det var med svetsade konstruktioner i början innan material, design och svetsteknik utvecklats.
 
Visst visst,det låter bra men när man ser sådana här bilder så spelar det ingen roll vad du än hänvisar till.

View attachment 446128View attachment 446129View attachment 446130

Fast vi vet ju inte i vilken ordning de där skadorna skett, det är ju lätt att man tolkar det som att hojen är kraschad för att fälgen gått sönder men den kan ju ha gått sönder i kraschen och kolfiber deformeras ju inte och böjs vid överbelastning som tex alu utan blir kort sagt pulveriserat.

Ett annat pronlem är känsligheten för skador. Är man vårdslös tex när man kränger däck på en alufälg så blir den deformerad men det händer inte just så mycket mer. Men på kolfiber blir det krossade knäckta fibrer och hållfastheten är rejält försämrad med en brottanvisning.
 
Jag pratade med min lokala lagerleverantör(spekuma.se) om keramiska lager. De rekommenderas absolut inte till sånt som utsätts för stötar. Låg friktion, men dålig slagstyrka. Bra för högvarviga prylar med låg belastning. Dessutom svindyra.

Detta stämmer bra, men med "stötar" avses i detta fall inte de påfestningar ett lager blir utsatt för då man exempelvis kör i ett rejält potthål i vägbanan, utan snarare en krasch i en maskinspindel. D.v.s en stenhård metall-mot-metallsmäll.
 
Last edited:
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top