kolfiberdämpare varm?

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
En dum fråga men jag har aldrig haft en kolfiberdämpare och undrar hur varm en sådan blir vid hård körning. Jag har hört att de inte alls skall bli varma och att man i stort sett kan lägga handen på dem, stämmer det verkligen?

Även kolfiberdämpare blir varma oftast betydligt varamare än att du kan ta på dem de blir dock inte lika varma som ex alu eller rostfritt då kolfiber är sämre värmeledare....

På min gamla hoj hade jag ett Termignoni helsystem med kolfiberljuddämpare.
Innan blåset packades om var det så pass varmt att man inte gärna lade handen på det. Etfter ompackning var det helt annorlunda. Ljummet och gosigt..

Mina Termisar blev mycket varma.. börja brinna :rolleyes: Men så var det ingen ull kvar i dom heller!!!

//Peppe

Har hört att det har lite med tjockleken på kolfibern (kvaliten) att göra, funkar fint att värma frusna händer men vanliga tunna hojhandskar på en kall sommarkväll... :)
/fredde

BOS har en intressant kombination med rostfria burkar med kolfiber tejp på.
Dessa säljs som kolfiber burkar, men attans vad varmt det blir att lägga tassarna på dom.

Undvik kolfiberdämpare då dessa har en tendens brännas sönder vid hård körning om man inte har en välpackad dämpare.

piece skrev:
Dessa säljs som kolfiber burkar, men attans vad varmt det blir att lägga tassarna på dom.

Så du menar att det bara är kolfiber-look på dom??? Det låter ju helt sinnessjukt, jag trodde att BOS var rätt bra kvalitet men det här låter ju som något som Dan mobility skulle sälja. :huvet Ja det går bara utför med världen! :mad:

Min devil SB2 blir ljumen går att ta på utan problem.
Verkar som detta är beroende på märke.
Devil SB2 kan jag rekomendera, men kan inte räknas som dämpare då det låter HÖGT om den.
Grymt ljud!!!

piece skrev:

Jag har haft ett BOS kolfiber slipon,det blev bara ljummet så man kunde värma händerna på det och det var ingen tape utan riktig kolfiber rakt igenom.

Kolfiberblås som blir varma måste packas om med långfibrig ull. Annars snöar det när du kör...

Klrz skrev:
En dum fråga men jag har aldrig haft en kolfiberdämpare och undrar hur varm en sådan blir vid hård körning. Jag har hört att de inte alls skall bli varma och att man i stort sett kan lägga handen på dem, stämmer det verkligen?
Den blir inte varmare än ca 100 grader C. Höjs temperaturen ytterligare upphör bindemedlet(epoxy) mellan fibrerna att fungera.

Även om man nu inte har kolfiber, kan det vara som så att det är dags att packa om dämparen om man tycker att utblåset är varmare än vad man tidigare tyckt det har varit? Tycker hojen låter mer nu för tiden också??

Bifogar en liten bild så ni ser vad det är för dämpare.

Bifogat

• P1010042.jpg
    P1010042.jpg
    126.5 KB · Visningar: 59
*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...