Kolfiber värmekänsligt ?

DiscoDuck IV

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
R1M -17
Hejsan allihop !

Kommer ihåg att när en polare till mig köpte ett slipon (MIG) i kolfiber (-99) och försäljaren sa att det var viktigt att packa om i tid, annars "smälter" kolfibret.
Har hört detta ibland när man snackat lite löst med andra men jag kan inte hitta detta påstående på något forum.

Min fråga.
Är kolfiber (på slipon) så pass värmekänsligt eller finns det någon annan orsak till detta påstående.

Det finns ju kolfiberbelägg ( väl ? ) eller det är enorm skillnad på olika kolfiber ?

Vet ej när man börja med kolfiberslipon, kanske ett fenomen som brukar uppstå när en ny produkt lanseras. ( Kommer ihåg att man fick höra att CD-skivor inte håller mer än 10 år när dessa lanserades :) ).

Wiseguy skrev:
Smälta lär inte röret göra.
Däremot kan det missfärgas. Men för att det skall göra det så krävs det ganska mycket.

beror ju på om epoxin inte klarar värmen. Klarlack utanpå kan ju bli gul.

men smälta? kolfibrer? öhhh

Smälta vet jag inte. Men när kolfiber blir riktigt varmt blir det väl "frasigt" och skört?

Är det inte så att inom F1 så kör man med kolfiber i bromskivorna? Fast det är nog inte riktigt samma som i höljet på ett slipon för 5000kr

Det är inte själva kolfibret som inte klarar temperaturen utan bindningsmedel(epoxy) och lack.

När det ger efter, hur får man det snyggt igen? Lacka om eller? Vad använder man? Märke, produkt, tillvägagångssätt?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...