Kold Kutter Recension

Har idag äntligen fått prova mina nya Kold Kutter isdäck o man kan lungt säga att jag är mycket nöjd. Köpte en uppsättning Innova (Biltema) crossdäck och 750 koldkutter-dubb, ca 440 16mm i bakdäcket och 272 13mm fram, det finns en bra video på tuben om hur dubben ska monteras, mönster, riktning och hur skallen ska vara vriden. monterade en extra slang bak (skar upp o lade utanpå befintlig slang) som extra punkaskydd om dubben skulle tränga igenom. körde ca 0,6 i tryck både fram o bak. Låg ca 10 cm snö på isen när vi började köra o greppet var helt ok, men som ts skriver upplevde jag att ju mer uppkört det blev o snön blev bortkörd desto bättre greppade däcken, efter någon halvtimme önskade jag att jag hade dubbelt så mkt effekt o 320 skiva så att man kunde utnyttjat greppet bättre. Såg inget synbart slitage varken fram eller bak efter ca 1 h körning. Kostade ca 2000:- och ett par timmar i garaget. Rekommenderas starkt, riktigt kul!!!:yoparty
 
Kan försöka fixa detta i morgon, orkar inte gå ut i garaget nu.
 
Ok, är gravt IT-invalid men ska försöka ladda upp ett par bilder...Kold Kutter 001.jpgKold Kutter 004.jpg ok det verkar funka, På bakdäcket är 2 av de 4 mittendubbarna riktade lite framåt (drivdubb) och de 2 andra lite bakåt (bromsdubb), på mellanklacken riktade jag sidodubben lite utåt (kantfäste) och den mittersta lite framåt (driv), på sidoklacken riktas båda dubben rakt åt sidan d.v.s endast kantfäste. fram skruvade jag i dubbarna helt rakt med bromsdubbar i mittenklacken o kantfäste på både mellanklacken och sidoklacken, allt enligt instruktionerna i videon jag såg. Lycka till!valsjön 120218.jpg
 
Last edited:
Ok, är gravt IT-invalid men ska försöka ladda upp ett par bilder...View attachment 354431View attachment 354432 ok det verkar funka, På bakdäcket är 2 av de 4 mittendubbarna riktade lite framåt (drivdubb) och de 2 andra lite bakåt (bromsdubb), på mellanklacken riktade jag sidodubben lite utåt (kantfäste) och den mittersta lite framåt (driv), på sidoklacken riktas båda dubben rakt åt sidan d.v.s endast kantfäste. fram skruvade jag i dubbarna helt rakt med bromsdubbar i mittenklacken o kantfäste på både mellanklacken och sidoklacken, allt enligt instruktionerna i videon jag såg. Lycka till!View attachment 354433

Utmärkt! Tack!
 
Sitter och klurar på vad jag ska ha för isdäck i vinter. Har tidigare åkt endurodubb men är lite sugen på att testa coldcutters efter hyllningarna i bla. denna tråden.

Frågan är vilka man ska ha? Är de raceversionen som gäller eller? http://111ways2go.se/category/race-kold-kutter/

Vet nån hur dom är jämfört med tex. http://www.blocket.se/kiruna/Koldkutter_13mm_Skruvdubb_250st_37382292.htm?ca=20&w=3 eller http://www.blocket.se/goteborg/Pro_Gold_ICE_SCREWS_43885804.htm?ca=20&w=3 ?

Racedubben 9mm utstick och vanliga 5mm om jag förstått det rätt.

Sen det här med innerkappa är det helt nödvändigt eller? Enligt www.111ways2go.se så riskerade däcket att gå sönder utan.

Draco och Olof är det raceversionen ni använder? Om jag uppfattade Dracos inlägg rätt så kör du med en extra slang löst i bakdäcket och inget fram?

Mvh Johan
 
750 koldkutter-dubb, ca 440 16mm i bakdäcket och 272 13mm fram,
enligt 111ways2go så ska ju 16mm sitta i framdäck och 13mm i bakdäck. men du har tvärtom? Spelar det någon roll eller är det bara mäta vad som passar? Sätter på ett par beg däck som gått ett par timmar
 
Last edited:
Här var de inge vidare respons. Tror jag safear och kör endurodubb i år igen.
 
Kör med koldkutter så länge du bara kör på isen, bra mkt bättre än endurodubb!:yoparty
 
Är det racedubben med 9mm utstick som du kör Draco?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top