kol-/glasfibertillverkningsprocess?

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
Är det någon här som vet hur man ska gå till väga för att tillverka förbaskat små detaljer i kol-/glasfiber? Behöver även veta om det är värt att ge sig på att tillverka dem i kompositmaterial då detaljerna är yttepyttiga(det avlånga hålet på den övre delen ni ser på bild två är två millimeter långt och 15mm brett, samt 5mm djupt(!)) eller om jag ska köpa dyra ersättningar från importören som är i plast. På den nedre delen är även flera av hålen gängade, går sådant att göra?

bild 1
glasfiber.jpg

bild 2
kolfiber1.jpg

Tack på förhand!

Bengt

Häpp!

Förstår inte om du skall ha bara några stycken eller mängder av prylarna..

Som alltid när det gäller plasttillverkning är det verktygen som kostar (och kostar multum..) medan däremot tillverkningen är (nästan) gratis...

Föreslår att du talar med någon plastfirma, kolla helst på Gula sidorna, Kronobergs län, Småland alltså.
Skall du bara ha några få, är det nog bäst att stycktillverka dem.

(hade en släkting som jobbade på en plastfirma 50% av ytan var mekanik= tillverk av verktyg, 25% admin+transp/packn, resten tillverkning...)

Edit: begrep inte heller måtten... ..(är detaljerna till RC-modeller..ser så ut ??)

Last edited:
Jag fattade inte vad du menade med måtten, rita lite "snygga" pilar i Paint eller nåt...

För övrigt så tror jag nästan att det blir bättre/billigare/lättare att göra dem i aluminium, men det beror ju på vad dom skall vara till.

Limstift skrev:
Jag fattade inte vad du menade med måtten, rita lite "snygga" pilar i Paint eller nåt...

För övrigt så tror jag nästan att det blir bättre/billigare/lättare att göra dem i aluminium, men det beror ju på vad dom skall vara till.

Delarna ska sitta i en radiostyrd bil, så aluminium skulle kunna bli bättre/billigare, sen är problemet att jag inte har utrustning till att fräsa i aluminium.

Bilden du bad om:
kolfiber2.jpg

Om det är viktigt att radierna är exakta så är det nog iof svårt att göra i aluminium, om man inte har en datorstyrd (CNC) vilket är lite knepigt att få tillgång till. Det är också svårt att göra fyrkantiga saker då en fräs är rund, men om det inte är sådär meganoga så kan jag nog hjälpa dig om du vill. Problemet med mig är bara att det kommer ta ett tag, jag kommer nog inte ha tid förrän typ vecka 48 eller nåt... Men annars så får du nog tyvärr köpa original-prylar, det går väl att göra i komposit men jag är jäkligt osäker på om det går att få bra gängor i sånt.

Limstift skrev:
Om det är viktigt att radierna är exakta så är det nog iof svårt att göra i aluminium, om man inte har en datorstyrd (CNC) vilket är lite knepigt att få tillgång till. Det är också svårt att göra fyrkantiga saker då en fräs är rund, men om det inte är sådär meganoga så kan jag nog hjälpa dig om du vill. Problemet med mig är bara att det kommer ta ett tag, jag kommer nog inte ha tid förrän typ vecka 48 eller nåt... Men annars så får du nog tyvärr köpa original-prylar, det går väl att göra i komposit men jag är jäkligt osäker på om det går att få bra gängor i sånt.

Radierna spelar ingen större roll då de enda hålen som behövs är skruvhål(det stora hålet på del 2 är till för att göra saken lättare), går det att försänka aluminium så att det blir bra? och om de fyrkantiga grejorna får rundade hörn blir det bara häftigt :D Skulle du hjälpa mig så skulle jag bli megaglad :tummenupp :Bugar

Bengan skrev:
Radierna spelar ingen större roll då de enda hålen som behövs är skruvhål(det stora hålet på del 2 är till för att göra saken lättare), går det att försänka aluminium så att det blir bra? och om de fyrkantiga grejorna får rundade hörn blir det bara häftigt :D Skulle du hjälpa mig så skulle jag bli megaglad :tummenupp :Bugar

Jag menade främst om de utvändiga radierna var viktiga för passningar eller liknande eller går det att göra en förenklad version (lägger upp bild om en stund)? Jag funderade också på om fyrkantiga grejorna (blåa pilar) är viktiga?

Last edited:
Limstift skrev:
Jag menade främst om de utvändiga radierna var viktiga för passningar eller liknande eller går det att göra en förenklad version (lägger upp bild om en stund)? Jag funderade också på om fyrkantiga grejorna (blåa pilar) är viktiga?
vänta lite, ska ta isär bilen så jag får se hur det ska sitta ihop :D

såja, tog några bilder. Det viktigaste är att kofångaren(den med hålet) har de små fyrkanterna rätt utformade så att de passar i den andra delen som finns på bild 1, hålet som jag pekade ut var tydligen helt oviktigt, då inget ska passa i det. den bakre delen(se bild 2) behöver bara ha skruvhålen på rätt ställe, utöver det kan den vara utformad nästan hur som helst. de rundade formerna är således helt oviktiga på den bakre delen, kofångaren däremot behöver tyvärr ha en rundad front även om det inte är nödvändigt.

Bilder:

VARNING! Bilderna är 2048x1536!

Bild 1
Bild 2
Bild 3

Last edited:
Bengan skrev:
såja, tog några bilder. Det viktigaste är att kofångaren(den med hålet) har de små fyrkanterna rätt utformade så att de passar i den andra delen som finns på bild 1, hålet som jag pekade ut var tydligen helt oviktigt, då inget ska passa i det. den bakre delen(se bild 2) behöver bara ha skruvhålen på rätt ställe, utöver det kan den vara utformad nästan hur som helst. de rundade formerna är således helt oviktiga på den bakre delen, kofångaren däremot behöver tyvärr ha en rundad front även om det inte är nödvändigt.

Swedie har gjort saa att aa, ae och oe inte funkar av naagon anledning... :va

Jag fattar hur du menar med den bakre upphangningsplattan, men kofangaren forstar jag mig inte riktigt pa, ska den upphojda, avlanga fyrkanten pa bild 1 passa i den nedsankta avlanga fyrkanten i den lilla delen med det fyrkantiga halet i mitten pa samma bild.

*javla amerikanska tangentbord*

Hur manga delar ror det sig om egentligen, jag ar nog lite trott nu...

Du är fel ute. Hemligheten för ex vis en stötfångare till en modellbil ligger inte i att göra den i ett mer eller mindre stumt material som kolfiber eller aluminium. Hemligheten ligger i att göra den i ett material som är eftergivligt. Dvs ett material som kan "fjädra" undan vid överbelastningar. Stumma material resulterar bara i att detaljen går av/böjer sig eller att något annat går sönder. Samma sak gäller stötdämpartorn (åtminstone så länge det inte gäller racing). Men för racing kan ett stummare stötdämpartorn vara att föredra. Vad är det för bil?

Det är _massor_ av jobb att göra formar etc och enbart _kostnaden_ för materialet till formarna gör att det inte är lönsamt. Materialkostnaden gör att du kan köpa massvis av originaldelar innan du är uppe i samma belopp.
Köp delarna och kör mer, det är 21 års erfarenhet av branschen som talar här!

Robban_C skrev:
Du är fel ute. Hemligheten för ex vis en stötfångare till en modellbil ligger inte i att göra den i ett mer eller mindre stumt material som kolfiber eller aluminium. Hemligheten ligger i att göra den i ett material som är eftergivligt. Dvs ett material som kan "fjädra" undan vid överbelastningar. Stumma material resulterar bara i att detaljen går av/böjer sig eller att något annat går sönder. Samma sak gäller stötdämpartorn (åtminstone så länge det inte gäller racing). Men för racing kan ett stummare stötdämpartorn vara att föredra. Vad är det för bil?

Det är _massor_ av jobb att göra formar etc och enbart _kostnaden_ för materialet till formarna gör att det inte är lönsamt. Materialkostnaden gör att du kan köpa massvis av originaldelar innan du är uppe i samma belopp.
Man kan ju skapa brottytor osv ändå...
Nu är inte jag insatt i just modellracing så jag ska inte säga för mycket.

Ska man göra dom i alu så behöver man knappast tänka på formtillverkning...

Limstift skrev:
Man kan ju skapa brottytor osv ändå...
Nu är inte jag insatt i just modellracing så jag ska inte säga för mycket.

Ska man göra dom i alu så behöver man knappast tänka på formtillverkning...
Japp. Brottanvisningar. Det är helt klart ett steg åt rätt håll. Men ordinarie stötfångare är mjuka. Dvs de fjädrar undan lite lagom vid "lagom" smällar. Ungefär som en deformationszon på en riktig bil (men den fjädrar tyvärr inte tillbaks). Mjuka borde hålla längre. Dessutom kostar de bara nån eller några hundra spänn.

Formtillverkning alu... Nä man måste ju inte det. Tänkte inte på det. :-)
Men man måste tillverka dom för hand eller göra programvaran.

Robban_C skrev:

Kom att tänka på det här med stötfångaren och det du säger är rätt, man ska inte ha för stumt material. Vet du om Polyester-/Aramid(kevlar)kompositmaterial är tillräckligt mjuka att andvända?

Bilen är en racingbil.

Går det inte att göra en laminat/plastkub som man sedan fräser till rätt form?

Limstift skrev:
Swedie har gjort saa att aa, ae och oe inte funkar av naagon anledning... :va

Jag fattar hur du menar med den bakre upphangningsplattan, men kofangaren forstar jag mig inte riktigt pa, ska den upphojda, avlanga fyrkanten pa bild 1 passa i den nedsankta avlanga fyrkanten i den lilla delen med det fyrkantiga halet i mitten pa samma bild.

*javla amerikanska tangentbord*

Hur manga delar ror det sig om egentligen, jag ar nog lite trott nu...

Ja, den lilla avlånga fyrkanten på kofångaren (den vänstra biten) ska passa i hålet på den högra biten(vänd kofångaren uppochner i huvudet och sätt den på den högra delen :3freak ) Totalt är det 2 delar.

Bengan skrev:
Kom att tänka på det här med stötfångaren och det du säger är rätt, man ska inte ha för stumt material. Vet du om Polyester-/Aramid(kevlar)kompositmaterial är tillräckligt mjuka att andvända?

Bilen är en racingbil.

Går det inte att göra en laminat/plastkub som man sedan fräser till rätt form?
Kevlar är segare än kol/glasfiber.
Men vaddå, originalbitarna kostar några hundra eller så. Kevlar, kolfiber etc är krondyrt och kräver massor av erfarenhet för att bli bra.
Återigen, vad är det för bil? Inte "racingbil", fabrikat och modell?

Bengan skrev:
Då torde ju frågan vara avgjord eftersom Traxxas har alldeles utmärkt bra reservdelsförsörjning. Skicka PM om du inte får fatt på bitarna.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP