Kokpunkt på gammal bromsvätska?

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Följande är klippt ur verkstadshandboken för BMW S1000RR i samband med byte av bromsvätska;

"Brake fluid is hygroscopic, which means that its boiling point drops once the container has been opened.

Use only new brake fluid from freshly opened containers. "

Hur noga är detta? Hur gammal kan en öppnad flaska bromsvätska vara innan den skall skickas?

Använder själv Motul RBF600.

P

BMW anger ju egenskaper för vätska i öppnad flaska och du frågar hur länge en oöppnad kan användas. Det handlar säkert om många år så länge den är oöppnad. Det finns säkert uppgifter på shelf-life också om du vlll veta exakt vad tillverkaren anger.

Det finns små digitala mätare i pennform att kolla detta med om man vill vara säker.
Själv använder jag en öppnad flaska samma säsong och kastar till hösten.

Mät fuktinnehållet, men fräsch bromsvätska kanske har ungefär 300 graders kokpunkt medans gammal fuktskadad bromsvätska precis över 100 grader.

Fundera vad du vill chansa med, en flaska rbf600 kostar strax över en hundring...

BMW anger ju egenskaper för vätska i öppnad flaska och du frågar hur länge en oöppnad kan användas. Det handlar säkert om många år så länge den är oöppnad. Det finns säkert uppgifter på shelf-life också om du vlll veta exakt vad tillverkaren anger.

Nej...jag frågade hur länge en öppnad flaska håller...:)

Mät fuktinnehållet, men fräsch bromsvätska kanske har ungefär 300 graders kokpunkt medans gammal fuktskadad bromsvätska precis över 100 grader.

Fundera vad du vill chansa med, en flaska rbf600 kostar strax över en hundring...

Nejdå, här ska det inte chansas, men det kan ju vara bra o veta om jag kan behålla en öppnad flaska en säsong som sportbike gör, eller om den skall skickas direkt efter att ha varit öppnad en gång.

Pp

Last edited:
Ska man vara petig så kan den nog stå i evigheter, så länge flaskan är försluten och man inte öppnar den stup i kvarten. Jag har haft flera år gamla flaskor som har stått halvfulla, och det har funkat i mina racehojar utan några som helst problem, och då bromsas det både hårdare och oftare än på väg. Fukten i luften i flaskan hamnar antagligen i bromsvätskan på nån dag, sen är den ju slut så att säga, mao kan den stå rätt länge så. Men öppnar man flaskan i duschen en gång om dan så är det nog inte mycket att ha efter en vecka :rolleyes:

Går det att få ut fukten ur en öppnad flaska på något smidigt sätt? Jag tänker mig här att upphetta vätskan till säg 150C i en timme, eller köra vakuumpumpen på en behållare med vätska för att på så sätt koka ur det lättflyktiga vattnet.

Jag har liksom trådskaparen stora flaskor med bromsvätska jag bara tar lite ur då och då..

En del flaskor sluter inte tätt efter de är öppnade och då kan man ju säga att vätskan i behållaren är precis lika gammal som den i flaskan den kom ifrån,mao. ingen idé att byta till vad man redan har.

Annars så bör en välförsluten flaska vara nästan lika bra som en oöppnad och då kan man ju se antalet öppningar av flaskan som den enda nedbrytningen av innehållet,då du tillsätter mer fukt,och kunna stå nästan lika länge som den oöppade.

Om man kan lita på att den är tät då.........har en som stått sen förra våren men tänker inte tippa i den då den har gulnat i färgen,inte värt att chansa.
Hade den hela förra året med en 5 byten så en säsong funkar det iaf.

Henrik

Ed. Långsamt man skriver då.....

En del flaskor sluter inte tätt efter de är öppnade och då kan man ju säga att vätskan i behållaren är precis lika gammal som den i flaskan den kom ifrån,mao. ingen idé att byta till vad man redan har.

Annars så bör en välförsluten flaska vara nästan lika bra som en oöppnad och då kan man ju se antalet öppningar av flaskan som den enda nedbrytningen av innehållet,då du tillsätter mer fukt,och kunna stå nästan lika länge som den oöppade.

Om man kan lita på att den är tät då.........har en som stått sen förra våren men tänker inte tippa i den då den har gulnat i färgen,inte värt att chansa.
Hade den hela förra året med en 5 byten så en säsong funkar det iaf.

Henrik

Ed. Långsamt man skriver då.....

Känns lite som att man har en öppnad flaska max över en säsong och ser till att försluta den ordenligt hela tiden, och har kvar den i sin orginalflaska.
Så får det bli.

PP

Själv så byter jag bromsvätska, och är det mot förmodan lite kvar i flaskan så snålsparas det inte, jag köper nytt nästa gång jag byter igen, bromsvätska som tagit åt sig fukt vill inte jag slå i min hoj iaf.

Vad är "gammal" bromsvätska?

När blir den gammal?

Kolla i "koppen" är den svart så är den gammal, skall vara ljus och klar, som efter ett pink på dagennär du druckit rätt mängd med vätska:tummenupp

Last edited:
Själv så byter jag bromsvätska, och är det mot förmodan lite kvar i flaskan så snålsparas det inte, jag köper nytt nästa gång jag byter igen, bromsvätska som tagit åt sig fukt vill inte jag slå i min hoj iaf.

Kolla i "koppen" är den svart så är den gammal, skall vara ljus och klar, som efter ett pink på dagennär du druckit rätt mängd med vätska:tummenupp

Syns det på bromsvätskan när det är fukt i den?

Det skiljer mycket mellan olika typer av bromsvätska också. Man brukar ange två kokpunkter, en torr och en våt. Här är en tabell på olika vätskor. Den är från 2006 så det finns kanske fler och bättre idag. I bilen har jag använt ATE Blue Racing med bra resultat (Finns på mekonomen).

Kod:
Bromsvätska: Torr: Våt:
------------ ----- ----

AP Racing PRF 660 320 199

Castrol SRF 310 270

Motul RBF 600 310 210

AP Racing 600 310 210

Delphi Racing 310 202

Wilwood 570 300 140

Donax Ultra UB 290 195

ATE Super Blue 280 200

AP Racing 551 275 150