Kokat tevatten?

Det här är ju ett betydligt luddigare test då "goda" är en smaksak.

Min spis kokade på 2m15sek har jag för mig så den spöar alla på listan. 2.7kW tror jag bestämt.

Vilken mängd kokades i dom respektive testen då?

Det här är ju ett betydligt luddigare test då "goda" är en smaksak.

Min spis kokade på 2m15sek har jag för mig så den spöar alla på listan. 2.7kW tror jag bestämt.

Beror väl även på hur snabbt värmen kommer, en induktionshäll eller en snabb glashäll mot gjutjärnsplattor borde skilja även om de har samma effekt.

Kör med hälften smör, hälften margarin, popcorn så det täcker botten och lite till. Skaka runt popcornen väldigt ofta så att alla korn får lika värme (och poppas ungefär samtidigt). Ingen aning om tid.

Metod att äta popcorn, vad kör ni med för sätt?
Jag kör våldsmetoden, matar in så mycket det går och låter armen gå i ett. Brukar ta 15-20 min att sätta i sig ett popcornmått (IKEAs största plastbunke i det set med tre bunkar + lock de tidigare sålde)

Hade en arbetskollega som dog av torrkokning, då var det ägg som han somnade ifrån.

Rent torr kastrull borde väl inte ge några farliga gaser?

Vad dog han av? Brand? Rökgas/Ägg-förgiftning?

Teflon kan ju ge infrån sig giftiga gaser vid för höga temperaturer.

Vilken mängd kokades i dom respektive testen då?

Precis samma.

Tid det tar att koka en liter vatten. Vattnet skulle vara kallt och låtas rinna i kranen en minut, ca 12 grader.

Jag tror det gäller att ha lite tur med kastrullen. Jag provade nog 4 olika innan jag hittade den snabbaste. Den var rätt överlägsen dom andra ;)

Last edited:
Vad dog han av? Brand? Rökgas/Ägg-förgiftning?

Teflon kan ju ge infrån sig giftiga gaser vid för höga temperaturer.

Rökgas antar jag då han kvävts, kan väl vara vanlig koldioxid(?)förgiftning.

Satte på äggen, slumrade i soffan, brandkår kom för att det rök och då låg han kvävd nedanför soffan.

Lustigt.
Jag bor i Solberga och torrkokar fanimej 2-3 gånger i veckan med påföljande brandlarmstjut, ändå äre aldrig nån brandkår och knackar på hos mej... :( :( :(

Lustigt.
Jag bor i Solberga och torrkokar fanimej 2-3 gånger i veckan med påföljande brandlarmstjut, ändå äre aldrig nån brandkår och knackar på hos mej... :( :( :(

Nej, dom brukar inte komma förän grannarna har ringt brandkåren, vilket brukar ske när larmet tjuter OCH det luktar rök i trappuppgången.

Jag skulle säga att vattenkokare inte är helt optimalt för té av den enkla anledning att tévatten endast ska bli ca 95 grader och helst inte koka. Detta för att vatten med hög syrehalt tar smak från tébladen bättre. Dock går det rimligtvis snabbare i vattenkokare även om jag själv använder induktion.

Jag skulle säga att vattenkokare inte är helt optimalt för té av den enkla anledning att tévatten endast ska bli ca 95 grader och helst inte koka. Detta för att vatten med hög syrehalt tar smak från tébladen bättre. Dock går det rimligtvis snabbare i vattenkokare även om jag själv använder induktion.

Om man dricker mycket grönt te så är det viktigt att hålla koll på tempen men annars kvittar det ju faktiskt ganska rejält. Om du inte plockar bort kannan direkt och häller i koppen så har det antagligen oftast svalnat någon/några grader till perfekt temp, sen i den kalla koppen ytterligare nån grad.
Jag har dock en vattenkokare med gradering som visar exakt temp så det är bara att plocka bort den vid perfekt temperatur. Skitsmidigt när man ska göra välling till ungen och man inte vill micra.

Ang Koka te-vatten

App app app! Det är här mycket viktigt vilken mängd man kokar upp för att veta vad som lönar sig.:ajjabajja
Bara en mugg = Micron!
Minst två muggar = Vattenkokaren!
Mer än 2 liter (eller vad ju den största vattenkokaren rymmer) = Kastrull med lock på spisen! (1. Induktionshäll 2. Gasspis 3. Elspis 4. Skitelspisjävel från Dackefejden som skithyresvärdsjäveln tycker man ska ha)

Jag är mycket smartare än er i alla fall för jag brukar koka upp tevatten som jag sen fryser in. Sen är det bara att ta fram och tina och värma så kan man bara stoppa valfri tepåse i sen!:D

App app app! Det är här mycket viktigt vilken mängd man kokar upp för att veta vad som lönar sig.:ajjabajja
Bara en mugg = Micron!
Minst två muggar = Vattenkokaren!
Mer än 2 liter (eller vad ju den största vattenkokaren rymmer) = Kastrull med lock på spisen! (1. Induktionshäll 2. Gasspis 3. Elspis 4. Skitelspisjävel från Dackefejden som skithyresvärdsjäveln tycker man ska ha)

Jag är mycket smartare än er i alla fall för jag brukar koka upp tevatten som jag sen fryser in. Sen är det bara att ta fram och tina och värma så kan man bara stoppa valfri tepåse i sen!:D

Men för helvete!

Vad är det för slö induktionshäll du har gjort det där värdelsa testet med?!

Man ska nog inte dra alla över en kam. Ibland är det ena bättre än det andra. SÅ DE SÅ!

Men för helvete!
Vad är det för slö induktionshäll du har gjort det där värdelsa testet med?!
Man ska nog inte dra alla över en kam. Ibland är det ena bättre än det andra. SÅ DE SÅ!

Lönar sig kostnadsmässigt alltså.
Och jag baserade inte mitt uttalande på nåt test alls, bara tror jag hört det och resten hittade jag på!:D
Och i ditt hår lönar sig nog bara en rejält glestandad afrokam!:krama

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...