kokande zx9-r

Larre70

The one and only
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Triumph Daytona
Undrar om nån kan svara på min fråga????
Har en zx9 -96 den kokar vid hård belastning och körning i stan med mycke start o stop. Men vid normal landsvägskörning går det bra. Har provat o kört utan termostat men ingen skillnad. Den funkar också.(termostaten alltså)
Är lite inne på topp packning.
/M

Hej!låter som kylfläckten inte startar,brukar vara termokontakten som sitter skruvad i kylarn,lossa kontakten brygga stiften då ska fläckten starta gör den det byt termokontakt/mvh Marcus

De lite äldre modellerna hade problem med aluminium flisor och felfrästa kanaler i toppen har jag för mej, prata med en verkstad de bör veta.

Edmark skrev:
Hej!låter som kylfläckten inte startar,brukar vara termokontakten som sitter skruvad i kylarn,lossa kontakten brygga stiften då ska fläckten starta gör den det byt termokontakt/mvh Marcus

Ska kolla det tack för svaret.

Om fläkten startar så ska den ju göra det i god tid innan motorn börjar koka, så om du inte har hört att nåt har börjat brumma när du står i kö så är det förmodligen nåt knas med styrningen av fläkten.

i 8 fall av 10 så är det topp packningen som är torsk.

PacMan skrev:
Om fläkten startar så ska den ju göra det i god tid innan motorn börjar koka, så om du inte har hört att nåt har börjat brumma när du står i kö så är det förmodligen nåt knas med styrningen av fläkten.
Absolut, de startar dessutom jäkligt sent, den går aldrig på min hoj, men den funkar det vet jag, men givetvis ska den starta vid lägre temp än det kokar.

Topplockspackningen kan vara en idé att misstänka, lukta i kylaren (det luktar avgaser i kylaren ofta när packningen gått) och kontrollera för all del kylnivån (men det antar jag du gjort iofs).

Silwer skrev:
Absolut, de startar dessutom jäkligt sent, den går aldrig på min hoj, men den funkar det vet jag, men givetvis ska den starta vid lägre temp än det kokar.

Topplockspackningen kan vara en idé att misstänka, lukta i kylaren (det luktar avgaser i kylaren ofta när packningen gått) och kontrollera för all del kylnivån (men det antar jag du gjort iofs).
Kylarnivån har jag kollat men inte luktat efter avgaser.

Larre70 skrev:
Undrar om nån kan svara på min fråga????
Har en zx9 -96 den kokar vid hård belastning och körning i stan med mycke start o stop. Men vid normal landsvägskörning går det bra. Har provat o kört utan termostat men ingen skillnad. Den funkar också.(termostaten alltså)
Är lite inne på topp packning.
/M

En kompis hade samma problem och trodde också att topppackn. var paj men det visade sig vara kylarlocket som var otätt, där av inget övertryck i systemet och då kokade det.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT