Kokande XR650 (SM dårå så lugnt o fint)

• Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Hyndan blir kinkig och kokar efter 15-20 minuter jP-körning på ettans växel i trixiga endurospår. Visst går det långsamt men det har aldrig varit något problem med tidigare cross/enduro-hojar, och KTM LC4or klarade bevisligen av det (hej raggarn). Dessutom var det 15-16 grader varmt ute nu senast.

Kass by-design kylningskonstruktion eller förslag på åtgärder? Termostaten blev bytt p.g.a. just detta problem, men bevisligen innebar inte det någon förbättring.

Hmmm lurigt körde liknande med min utan problem. Visserligen så var jag väl uppe på 2:an lite då o då.

Luftat systemet rätt? Topplockspackning hel? Kylarlocket intakt? Kolla läget.

Mattias skrev:
Luftat systemet rätt? Topplockspackning hel? Kylarlocket intakt? Kolla läget.

Luftat systemet? Borde inte det luftas automatiskt med fysikens lagar genom vätskans cirkulation i systemet? Ev. luft borde komma ut till antingen kylaren eller expansions/påfyllningskärlet nedan.

Topplockspackning lär vara schysst, det har aldrig läckt kylvätska och den går fint förövrigt (dvs kokar aldrig vid "normal" körning).

Kylarlocket intakt ;),... jorå.. fler tips. Om vattenpumpen var körd borde den koka även vid vanlig körning. Om den nya termostaten är trasig borde den aldrig komma upp i värme vilket den verkar göra OK.

Till höger, bakom kylaren, sitter två metallfästen med skruvhål, vad kan man tänkas placera där? En fläkt som tillbehör från Honda?

Last edited:
Den mest troliga anledning till att den kokar vid långsam körning är att kylsystemet läcker någonstans och inte kan generera ett övertryck (som har högre kokpunkt än 100 grader). Bl.a. kompisen fick byta kylarlocket på sin GPz900 förra veckan för att den skulle sluta koka.

Du kan ju ta bort termostaten så kylsystemet får friflöda lite. Om det blir för kallt så kan du dra på lite silvertejp på kylaren.

andersbrink skrev:
Den mest troliga anledning till att den kokar vid långsam körning är att kylsystemet läcker någonstans och inte kan generera ett övertryck (som har högre kokpunkt än 100 grader). Bl.a. kompisen fick byta kylarlocket på sin GPz900 förra veckan för att den skulle sluta koka.

Jag hör vad ni säger men nog borde ett kylvätske-läckage inte gå obemärkt förbi? Antingen skulle motorn gå som en påse nötter om det var ett introvert läckare eller så borde man visuellt kunna se det, tom när motorn kokade kom det inte ens ånga från kylarlocket.

Det skulle även kunna vara topplockspackningen som läcker lite kompresion till kylsystemet. Ger ett väldigt skumt betende. Har hänt mig... :mad:
Testa att dra åt alla bultar igen.. kan funka.

Det ena av XR650's två typfel är att det är lite väl lågt tryck i kylsystemet vilket gör kokpunkten lika väl låg.
Kolla amerikanska XR-forum för förslag på åtgärd. Tror en sak var att byta till termostat(lock) från Kawa KX.

Men går det så sakta att det ej blåser luft genom kylaren så blir det överhettning om inte förr, så senare.

Saxat från www.xrsonly.com

XR'S ONLY "1.6 RATED" RADIATOR CAP
$32.95

For those XR650R owners who have experienced overheating problems in certain riding situations, mainly low gear, low speed scenarios, we now offer some relief from this with our “1.6 Rated” radiator cap. The stock cap comes with a “1.1” rating which is usually fine for high speed, “on the throttle” riding, but for those who are riding technical, or low speed areas, we have noticed a lot or riders calling us for advice on this problem By simply replacing the stock “1.1 rated” cap
with our “1.6 rated” cap, your overheating problems will be a thing of the past.

P/N 02-65015

Tror du har lösningen här... :fakta

Min teori är att problemet ligger i att du kör på 1:ans växel och helt enkelt med för lite fart. Testa lägg dig på 3-4:an istället och öka tempot så ska den sluta koka. Tvivlar starkt på att det är någon fel på cykeln. Har sett flera gånger ute i skogen när "mindre erfarna" (eller hur ska man säga det snyggt?) kör med för högt varvtal och för långsamt så cyklarna kokar, likadant på Husaberg & KTM EXC. När man testar själv sen på betydligt högre växlar kokar den icke.

Varför kör du på ettan med en så stor stånka som 650 för egentligen? Saknar den vrid? Bör kunna gå på 3-4:an ett helt varv även på de mest knixiga ställen. Jag ligger i princip alltid på 3-5:an när jag kört. Att man varvar mer på ettan betyder inte att det går fortare än mindre varv på tex 3:an, snarare tvärtom. Vrid före varv! De två första växlarna fyller nästan ingen funktion på en 4-t anser jag.

Adrian_J skrev:

Varför kör du på ettan med en så stor stånka som 650 för egentligen? Saknar den vrid? Bör kunna gå på 3-4:an ett helt varv även på de mest knixiga ställen. Jag ligger i princip alltid på 3-5:an när jag kört. Att man varvar mer på ettan betyder inte att det går fortare än mindre varv på tex 3:an, snarare tvärtom. Vrid före varv! De två första växlarna fyller nästan ingen funktion på en 4-t anser jag.

Jodå det är tur att de lägre växlarna finns, annars hade jag kört ihjäl mej på crf:en på crossbanan i lördags :D

säge rsig själv tycker jag... dvs att den kokar om man lökar runt för mkt... fan i ett endurospår är man knappt nere på 1 an. fan dreva ner eller kör snabbare. du kan köpa ett nytt lock till kylaren, det gjorde jag till min xr... men bara i förbyggande syfte!
nu sitter det på min crf...

mitt råd. SLUTA LÖKA RUNT PÅ 1;ANS VÄXEL!!"!
:crash

Pffuuuuckers, jag kör så fort jag kan i 3 dm djupa vattenfyllda enduro-spår kring vattenbufflar och tigrar med mina pilot sport sulor. :Bugar :6surkart ;)

"Äh va fan, det är bara att ligga under minuten på Sviestad så kokar inte hojen, plättlätt".

Tack för tipsen boys, 300 spänn kan det vara värt för ett nytt lock i hopp om förbättring. :tummenupp

jP skrev:
Tack för tipsen boys, 300 spänn kan det vara värt för ett nytt lock i hopp om förbättring. :tummenupp

Du behöver som sagt inte köpa från XRs only, andra lock passar också. Tips från coachen är att kolla Kawa KX, dräller ju av sådana

jP skrev:
Pffuuuuckers, jag kör så fort jag kan i 3 dm djupa vattenfyllda enduro-spår kring vattenbufflar och tigrar med mina pilot sport sulor. :Bugar :6surkart ;)

Tror jag faktiskt inte du gör. Ett tips, testa växla över till 3:an så kommer tempot öka markant av sig själv. Lättare att åka på vrid än varv som sagt. 1:an fyller ingen funktion alls på en stor stånka. Däremot kanske det är läge att byta däck :)

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back