Kokande FZR1000 -87

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
GSXR 750 -96
Då får vi se vad denna tråd kan bistå med angående en FZR som kokar över med någon brunkleggig vätska som är snorhal. Det som gör det extra spännande är att det sprutar ut delvis över bakhjulet vid körning
Har kikat runt lite på nätet och hittat allt från packbox haveri till kylarelock men vad säger expertisen här inne? När man stänger av bågen efter en runda så pluddrar det mkt i expansionskärlet samt att det rinner över i någon form av dräneringsrör som hänger ner mitt i bågen. Om det är packboxen hur svårt är det på en -87:a? Ska vid tillfälle kika över vattenpumpen då en tanke är att vattnet inte cirkulerar som det ska och följdaktligen inte får kylning.

Låter som det är verklig dags för att göra service på hojen.

Kylarvätskan ska inte vara något brunfärgat slem... Tappa ur, spola ur med varmt vatten. Eventuellt tappa i vatten samt en kylarrengöring och därefter kan du börja fundera på att leta andra fel om det skulle finnas någonting kvar.

På beskrivningen låter det som stor chans att kylaren är helt igensatt och inte gör sitt jobb.

Bara att riva isär och byta topplockspackning!
Ska inte vara några större problem på din 87:a.
En dag isär och en dag ihop som hobby mekare.
men se till att ha en momentnyckel tillhands.

Om topplockspackningen gått borde inte det utsprutande ha vitt klegg i sig också, lite emulgerad olja?
Jag spolade ur kylsystemet för någon vecka sedan och kikade på termostatet då jag tyckte att värmen gick upp mycket. Vatten tycktes rinna ut där jag kopplat loss rören så jag tyckte att hela systemet verkade rent men vattnet kanske kan ta massa andra vägar än via kylaren. Ska koppla loss och köra spolning av enbart kylaren och se vad som händer.
Jag kör longlifeglykol som ju är rödfärgat så det tillsammans med lite avlagringar kan kanske i sig ge den brunsörjiga färgen? Har en annan vattenpump att prova med också.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D