kokande batteri

spellz

jag börjar lära mig!!
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
gsxr 750 -88
Tjenare alla racing grabbar!!! jag skrev för ett tag sedan om mitt batteri som kokade :eek: och jag är mycket tacksam för alla svar jag fått.. och jag har nu mätt strömmen på batteriet när min honda cbr 600f när den är igång, och vid tomgång laddar den ca:14,5-15,5 men när man gasar lite så kan den vid vissa tillfällen ladda ända upp till 18 v (den laddar väldigt oregelbundet) kan jag med detta besked säga att jag behöver ett nytt laddrelä??? och jag har tyvärr ingen instruktionsbok så jag vet ej om det är likriktare och laddrelä i samma eller om de är separata... jag börjsr bli lite desperat jag VILL JU KÖRA!!!!!!! :mad: .... men men vad gör man jag vill ju vara helt säker.. tackar för svar IGEN....

Hälsningar Jocke//Spellz\\ Friman

Tyvärr verkar ditt laddrelä kass.
Det får du byta innan något ännu dyrare går sönder.

Reläet eller likriktaren har inget med spänningen att göra, jag tror det är generatorn som ger för gög spänning..., den enklaste och billigaste är nog bara att du sätter in en liten resistor mellan reläet och batteriet, så du sänker spänningen över det..
Du har kanske ngn polare som kan lite om elektronik så mät laddströmmen och räkna ut hur stor resistansen behöver vara! Lycka till!

Bifogat

• dumdum.gif
    dumdum.gif
    12.8 KB · Visningar: 149
Jag tror också att det är regulatorn - utspänning och därmed ström är ju beroende på varvtalet och det är regulatorn som skyddar batteriet från överspänning/överladdning...

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back