Kokande Batteri

Mojjje

Freak
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Yamaha YZF-R1 -98
*suck*

Var ute och åkte en sväng med en polare och vi stannade till för att snacka lite. Då känner jag att min hoj STINKER batterisyra. Lyfter sadeln och kollar hur det ser ut och ser att mitt nya fina gel-batteri (iofs från bilema) så smått antagit formen av en handboll :huvet . "Locket" har släppt vid en av skarvarna och det pyser ganska ljudligt ut gas. Jag var övertygad om att det var regulatorn som gett sig, men när jag mäter spänningen över polerna med motorn igång går den aldrig under 12,5V och aldrig över 14,5V även om jag varvar över 9000 rpm. Blev väldigt konfys och har försökt söka info i trådarna här, men hittar inget liknande.

Snälla, HJÄLP!

//Morgan

köp ett kvalitetsbatteri... biltema =problem.. kosta på dig dom kronorna.. antagligen har du en kortslutning i batteriet..

Bhult skrev:
2141773 köp ett kvalitetsbatteri... biltema =problem.. kosta på dig dom kronorna.. antagligen har du en kortslutning i batteriet..

Kan det här bero på en sån simpel sak som ett batteritask? Jag kanske är pessimist(realist?) men jag tycker det verkar för enkelt....

Hoztic skrev:
2141916 Är batteriet nytt så är det bara att gå tillbaka till Biltema med det så byter dom det!

Ja det tror jag säkert...brukar aldriga vara problem att reklamera där...men det jag är orolig för är om det är nåt annat som orsakat det, då finns väl risken at jag blåser fler batterier, generator, cdi-box mm mm?

Bhult skrev:
2141773 köp ett kvalitetsbatteri... biltema =problem.. kosta på dig dom kronorna.. antagligen har du en kortslutning i batteriet..
Först, har Biltema-batteri på 4 ställen. Inga problem alls, jo ett då, men det var SBS-fel..
Bl a ett (125cc) 6V-batteri som är misshandlat å det grövsta med flertaliga bottenurladdningar, "glömt" ladda över vintern mm. Fortfarande i funktion.

Till saken. Polspänningen är ingen god indikator på laddningen om batteriet är i gott skick, den brukar stanna vid 14,5+ även om du vräker på ström (ampere alltså).
Du har ingen möjlighet att kolla laddningsSTRÖMMEN? Dvs kolla om regulatorn skenar.

Kahobe skrev:
2141941 Först, har Biltema-batteri på 4 ställen. Inga problem alls, jo ett då, men det var SBS-fel..
Bl a ett (125cc) 6V-batteri som är misshandlat å det grövsta med flertaliga bottenurladdningar, "glömt" ladda över vintern mm. Fortfarande i funktion.

Till saken. Polspänningen är ingen god indikator på laddningen om batteriet är i gott skick, den brukar stanna vid 14,5+ även om du vräker på ström (ampere alltså).
Du har ingen möjlighet att kolla laddningsSTRÖMMEN? Dvs kolla om regulatorn skenar.

Ok, så jag behöver alltså en ampere-mätare...kopplar jag den mellan plus-kabeln och batteripolen eller måste jag mäta tidigare?

//Morgan

Mojjje skrev:
2141999 Ok, så jag behöver alltså en ampere-mätare...kopplar jag den mellan plus-kabeln och batteripolen eller måste jag mäta tidigare?

//Morgan

Jag hade mätt där det är mest lättåtkomligt vilket ju brukar vara som du skriver vid pluspol ngnstans. Men jag hade mätt med tångampere-meter, man slipper ju då att lossa på ngn ting. Kretsen förblir där den är och ingen risk att det blir fel om det nu va det innan.

Mvh Nisse

Licious skrev:
2142035 Jag hade mätt där det är mest lättåtkomligt vilket ju brukar vara som du skriver vid pluspol ngnstans. Men jag hade mätt med tångampere-meter, man slipper ju då att lossa på ngn ting. Kretsen förblir där den är och ingen risk att det blir fel om det nu va det innan.

Mvh Nisse

Ok...jag är helt novis när det gäller el...jag trodde man var tvungen att lägga mätaren i serie med kretsen för att kunna mäta strömmen, men så är det alltså inte?

Licious skrev:
2142035 .. Men jag hade mätt med tångampere-meter, man slipper ju då att lossa på ngn ting. Nisse
Tångampermeter är ett klart underskattat instrument.
Omöjligt att köra sönder och sällsynt lätt att arbeta med, man bara sätter tången runt kabeln och man mäter egentligen fältet runt ledaren (man måste mäta runt enbart EN ledare!)
Tyvärr är högklassiga= hyggligt användbara rätt dyra 1500+...(har 3st..)
Biltema har en typ för runt 500:- men den är definitivt INTE bra.. För AC är dom billiga men för DC blir det genast dyrt.
Känslan av att på några sekunder se hur mkt ström det går i en kabel spara tid och irritation (och möjligheter att skada ngt..)
Laddström mäts på några sek.
Betr en av mina hojar även urladdning med allt urkopplat. Ett ännu inte helt löst problem.

Visst ja, BW-mode off.. :rolleyes:

Här finns en högklassig LIKSTRÖMStång men det kostar..
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=6856.htm

Last edited:
Kahobe skrev:
2142095 Tångampermeter är ett klart underskattat instrument.
Omöjligt att köra sönder och sällsynt lätt att arbeta med, man bara sätter tången runt kabeln och man mäter egentligen fältet runt ledaren (man måste mäta runt enbart EN ledare!)
Tyvärr är högklassiga= hyggligt användbara rätt dyra 1500+...(har 3st..)
Biltema har en typ för runt 500:- men den är definitivt INTE bra.. För AC är dom billiga men för DC blir det genast dyrt.
Känslan av att på några sekunder se hur mkt ström det går i en kabel spara tid och irritation (och möjligheter att skada ngt..)
Laddström mäts på några sek.
Betr en av mina hojar även urladdning med allt urkopplat. Ett ännu inte helt löst problem.

Visst ja, BW-mode off.. :rolleyes:

Här finns en högklassig LIKSTRÖMStång men det kostar..
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=6856.htm

Fyfan...för dom pengarna kan jag chansa på vad jag behöver köpa ett par ggr....nä får ta och söka bland nära o kära om det är nån som sitter och trycker på en....men tack för tipset :)

Hmmmm

Okay. När det hela inträffade i förrgår slutade det med att jag fick knuffa igång hojen när jag skulle åka hem på kvällen. Kunde inte låta bli att testa nu och hojen startade under milda protester för egen maskin. Startmotorn gick ett par varv mer än vanligt men annars fungerar det. Borde inte batteriet vara helknäckt om det har blivit så pass överladdat som det bör ha blivit om regulatorn gick när vi var ute? Kan tilläggas att hojen gick på 9-12000 rpm större delen av sträckan (ca 15 mil). Om regulatorn är köttfärs borde väl generatorn skicka på en jävla massa ström vid dom varvtalen?

//Morgan

Mojjje skrev:
2141936 Ja det tror jag säkert...brukar aldriga vara problem att reklamera där...men det jag är orolig för är om det är nåt annat som orsakat det, då finns väl risken at jag blåser fler batterier, generator, cdi-box mm mm?

aldrig problem att reklamera för dom är så vana vid att deras jävla skit saker reklameras hela tiden :mad:

Mr Helmut skrev:
2142312 aldrig problem att reklamera för dom är så vana vid att deras jävla skit saker reklameras hela tiden :mad:
Såja såja :) Så dåliga är inte deras grejer, det beror på vad man köper iofs. Det gäller att ha lite koll på vad som är bra och dåligt bara :) Deras bättre verktyg är ju ruskigt prisvärda tex! :tummenupp

Hoztic skrev:
2142341 Såja såja :) Så dåliga är inte deras grejer, det beror på vad man köper iofs. Det gäller att ha lite koll på vad som är bra och dåligt bara :) Deras bättre verktyg är ju ruskigt prisvärda tex! :tummenupp

åå nu är jag lugnare..

Jo jag skruvar faktiskt med deras verktyg och det funkar ju (haft av 2 spärrskaft) men vertygen är ju prisvärda:)

Men man får sortera mycket saker (mycket är skit)

Skulle en gång köpa bordsgenomföring (till länspump på båt) hade en låg sportbåt och inte långt över vattenlinjen gjorde jag ett hål i sidan för att kunna montera denna genomföring. Drar åt skiten för hand och den gängar över pga det (fick åka med ett hål i sidan :huvet )

Mr Helmut skrev:
2142356 åå nu är jag lugnare..

Jo jag skruvar faktiskt med deras verktyg och det funkar ju (haft av 2 spärrskaft) men vertygen är ju prisvärda:)

Men man får sortera mycket saker (mycket är skit)

Skulle en gång köpa bordsgenomföring (till länspump på båt) hade en låg sportbåt och inte långt över vattenlinjen gjorde jag ett hål i sidan för att kunna montera denna genomföring. Drar åt skiten för hand och den gängar över pga det (fick åka med ett hål i sidan :huvet )
Deras remmar och torkarblad tar jag inte i med tång dock! Jävla skräp! :4skrika

Det känns inge vidare att åka runt med en båt med hål i? :va

:) Lyckades få tag på en tång-amperemeter och fick faktiskt LÄGRE värden än handboken anger, så det var förmodligen biltema-sjukan. Nu blir jag väl idiot förklarad eftersom jag tog ett nytt (latmasken som slog till) dock tog jag ett underhållsfritt syra istället för gel. Provkörning sker imorrn. Hoppas det går bättre den här gången.

//Morgan

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...