Koka kedja på en spik?

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
R1
Tänkte bar afråga om man ska koka kedjorna i olja nu för tiden eller har dom några gumma pckningar eller nånting som tar ska da av det?? jag menar nyare kedjor på crossarna ??

fattaliano skrev:
Tänkte bar afråga om man ska koka kedjorna i olja nu för tiden eller har dom några gumma pckningar eller nånting som tar ska da av det?? jag menar nyare kedjor på crossarna ??

Inte koka... Du har väl en O-ringsskedja... Oringarna sitter där för att hålla kvar fettet som finns inuti länkarna, så smörjer gör man nu för tiden för att minska friktionen mellan kedja och drev, inte den "inombords trögheten" och för att kedjan inte ska rosta och bli kaputt...

fattaliano skrev:

Tvätta med diesel, lägg i en hink och arbeta igenom med en pensel. Blir som ny..Lycka till :tummenupp

Sen givetvis smörja med kedjespray...

Zilversurfer skrev:
Tvätta med diesel, lägg i en hink och arbeta igenom med en pensel. Blir som ny..Lycka till :tummenupp

Sen givetvis smörja med kedjespray...
Det där med diesel och kjedjor finns det en eller par jättediskussioner om i Mekarforrumet. Läs och bilda din egen uppfattning innan du lägger ner kjedjan i badet.

Bara ett litet tips sådär.

.

jag körde länge med (billigare) kedjor utan o-ringar och kokte dem. De höll suveränt bra :tummenupp MEN det blev mer skit på hojen + tiden det tog att tvätta & koka.

Pallar inte längre, så nu kör jag med (riktigt bra) o/x-rings kedjor. Sparar mkt jobb men kostar ett par hundringar extra per år...

Spider skrev:
Det där med diesel och kjedjor finns det en eller par jättediskussioner om i Mekarforrumet. Läs och bilda din egen uppfattning innan du lägger ner kjedjan i badet.

Bara ett litet tips sådär.

.

Skillnaden är att jag VET :hihi , det har aldrig tagit skada, då diesel innehåller smörjningsmedel. Både på Motarden och Racern (ej tvitakt) har det fungerat mycket bra utan undantag. Det skrivs så mycket trams..men om 95% använder Diesel & fotogen för att rengöra kedjan tar man ingen större risk att det ska bli fel, eller?

Mvh//ZS

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...