Koaxialkabel?

Misstänker han menade vilken som är fas och vilken som är nolla.
Hade en sticksåg en gång i tiden som bara funkade med kontakten åt ena hållet. Hade ett speciellt uttag och en speciell skarvsladd med markeringar så man satte åt rätt håll.
:elsäkerhet

Sågade den åt fel håll om du vände på kontakten fel eller?

Jag fick en rejäl kyss från nollan i en lysrörsarmatur trots att jag skruvat loss tändkabeln. Så kan det gå när man själv inte har installerat elsystemet inte inte vet hur föregående amatörelektriker har kopplat :gnissla

Just ja. Vad dum jag är. Den växkar 50ggr/sek=20ms perioder..... :huvet

Du är inte ensam, tänkte precis likadant... Men enligt min gamla ellärare så kan man inte kalla fas och nolla för plus och minus då det hör till likspänningen eller nåt. Men sen så var han ju finne också, det förklarar väl en hel del.

Sågade den åt fel håll om du vände på kontakten fel eller?

Nä, den sköt säkringen dirr.

Jag fick en rejäl kyss från nollan i en lysrörsarmatur trots att jag skruvat loss tändkabeln. Så kan det gå när man själv inte har installerat elsystemet inte inte vet hur föregående amatörelektriker har kopplat :gnissla

Hehu, ungefär som när vi renoverade ett rum på övervåningen. I elcentralen fanns en tåt kopplad till jordfelsbrytaren och det var jordade kontakter i rummet.

Bara det att sladden från elcentralen slutade halvvägs och jordpinnarna på kontakterna i rummet inte var inkopplade alls. :näsblod
Hade ju varit klart bättre om de då satt in kontakter utan jordpinnar istället för att luras!

Last edited:
Hehu, ungefär som när vi renoverade ett rum på övervåningen. I elcentralen fanns en tåt kopplad till jordfelsbrytaren och det var jordade kontakter i rummet.

Bara det att sladden från elcentralen slutade halvvägs och jordpinnarna på kontakterna i rummet inte var inkopplade alls. :näsblod
Hade ju varit klart bättre om de då satt in kontakter utan jordpinnar istället för att luras!

Äsch, jordning är överskattat.

Nä, den sköt säkringen dirr.

Men jordfelsbrytaren har egentligen inget med jordningen att göra.
Snarare tvärt om.
Jordningen erbjuder strömmen en lättare väg än genom kroppen.
Jordfelsbrytaren bryter strömmen om den försvinner någonstans på vägen.
Om en av funktionerna fungerar, så är den andra överflödig.
I en perfekt värld.
Men där bor inte jag.

Annars brukar man sätta ojordade uttag när man fuskar, ety de är billigare och jordade kontakter passar i ojodade uttag.

En koaxialkabel har ingen plus som default.

Den har en mittledare och en skärm, koaxial beskriver bara att det är en tåt inuti en annan.

I antenannläggningar är det dock vanligt att skärmen jordas i båda ändar, således är mittledaren den som fraktar en växelström, en väldigt svag vid mottagning, en något kraftigare vid sändning.

Kabel.
Sladd får man på vinterväglag.

Du har växt upp i den semidanska delen av landet hört jag.

Men att vara ute och sladda kan vara ganska roligt
1395280-rescaledpic-300x300.jpg

Last edited:
Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...