Don Quixote
Nordic BoTT 2010
Så har man kört B-race på Knudan då. Tillåt mig lägga ut texten en smula om dagens begivenheter.
Välkomnades klockan 04.50 av en blygrå himmel och lätt regn. Hade för en gångs skull allt i ordning och kunde efter en dusch gå ut och sätta mig i ett färdigpackat skåp tillsammans med min rookie-mek och hans 6-pack med öl som han planerade dricka under dagen.
Resan till Knutstorp gick över förväntan och utan felkörningar och vi rullade in i depån klockan 8. Hård vind och regn gjorde att stämningen var lite dämpad. Snabbt ut med hojen och på med Mikes regndäck som lyckligtvis redan satt på fälg. Andra namnkunniga förare hade panik i blicken och krängde så järnen glödde. Vår välorganiserade Swedie hade glömt sina regndäck hemma så undertecknad fick låna ut sina reservare.
Ut på första kvalet. Hade inte kört regn sen Mantorp förra våren (som för övrigt är enda gången jag kört regn). Var ute på dom vita linjerna ett par gånger och dom var hala men inga håriga situationer uppstod. Men folk åkte av på löpande band och till sist rödflaggades det när en hoj blev liggandes mitt på banan. Tyckte att de flesta körde riktigt långsamt och jag anade hopp för resterande minuter. Ut igen och med lite mer vilja. Låg och knödde första varvet men efter ett par omkörningar öppnade det upp. Hade riktigt bra fart genom höger-vänster-höger-kombinationen efter målrakan. Schysst spår och skulle lungt bromsa ner inför skarp-vänstern. Så var det den där lilla detaljen att man INTE ska bromsa och luta samtidigt i regn. Det var satan va det toksläppte. Brak i backen
Kasade fram i ett oroväckande tempo men lyckas vända runt så jag såg hur stackars Rosinante hade det. Hon gled fint ut med asfalten och för ett ögonblick såg det ut att sluta lyckligt. Sen är det nått som krakar tag i gräset och kastar upp Kwacken i luften i en snygg volt varpå det lossnar ett och annat. Bevittnande detta från första parkett hade jag inte en tanke på var jag själv var på väg. Smack i räcket och en liten riktningsjustering. Men rejsförare är hårda och räcken mjuka så ingen skada skedd. Rusade bort för en skadeinspektion. Det såg minst sagt uselt ut. Saker och ting hängde på trekvart och hojen var insmord i lera. Huuhhh... Tänkte att det blir nog att ta en kaffe, snacka lite snack och sen dra sig hemöver. Satt borta vid skåpet och tog en macka när nyheten att man trots allt kvalat 8a nådde mig. I samma veva sneglade jag lite lätt på Mike the Bikes hoj som jag hade med mig. En ide föddes. Gjorde en snabb skadeinspektion till och konstaterade att det faktiskt inte var nått fundamentalt som var trasigt. Sen jäklar klappade vi igång det. Min öldrickande mek fick omedelbart sluta dricka öl och förstärkningar från runt om i depån kallades in. Allt trasigt bort från min hoj, tvätt, silvertejpade fast instrumenten, böjde tillbaka motorfästena/krashpuckarna, konstaterade att bakramen bara var en dryg decimeter skev och därmed inget att oroa sig för. Parallellt med detta skruvades Mikes hoj ner till oigenkänlighet. Vår granne bara skakade på huvudet åt dårskapet.
Men så det kan gå - tre minuter innan start drogs den sista bulten och hojen gick igenom besiktningen med kommentaren "du kanske ska fundera på att byta bakram". Transponderfästet hade slitits loss så transpondern stoppades i stöveln sen var det bara att ställa upp. Andra kvalet hade gått i torrare väder så man hade rasat till 22a starplats.
Rejset är inte så mycket att säga om. Det var trångt och massa kö de första 3 varven och man kämpade sig uppåt i fältet så gott det gick. Totalt ovillig att vurpa igen höll jag igen lite och eftersom man inte kört Knudan förrut lämnade spårvalen lite att önska.
Slutade på en 14e plats och har nu ökat min poängskörd från 1 till 3 poäng. Roligast var ändå att Palte återigen fick finna sig i att komma strax bakom. Försökte hitta honom i depån för en kommentar men han hade gömmt sig.
Så det blev en skoj dag trots allt. Har en del mekande att göra men det kunde gått värre. Grattis till Spyan som tog sin andra seger i rad och till er andra som åter visade vilka som är att räkna med idag.
Ris till Missilen med förare som inte bjöd på nån hastighet att skriva hem till mor om och till Swedie som IGEN lyckades glömma distanserna i bakfälgen och fick bryta. Skärpning!
Kul att träffa alla som var där idag och ett jättetack till alla som hjälpte till med panikmeket! På återseende...
Välkomnades klockan 04.50 av en blygrå himmel och lätt regn. Hade för en gångs skull allt i ordning och kunde efter en dusch gå ut och sätta mig i ett färdigpackat skåp tillsammans med min rookie-mek och hans 6-pack med öl som han planerade dricka under dagen.
Resan till Knutstorp gick över förväntan och utan felkörningar och vi rullade in i depån klockan 8. Hård vind och regn gjorde att stämningen var lite dämpad. Snabbt ut med hojen och på med Mikes regndäck som lyckligtvis redan satt på fälg. Andra namnkunniga förare hade panik i blicken och krängde så järnen glödde. Vår välorganiserade Swedie hade glömt sina regndäck hemma så undertecknad fick låna ut sina reservare.
Ut på första kvalet. Hade inte kört regn sen Mantorp förra våren (som för övrigt är enda gången jag kört regn). Var ute på dom vita linjerna ett par gånger och dom var hala men inga håriga situationer uppstod. Men folk åkte av på löpande band och till sist rödflaggades det när en hoj blev liggandes mitt på banan. Tyckte att de flesta körde riktigt långsamt och jag anade hopp för resterande minuter. Ut igen och med lite mer vilja. Låg och knödde första varvet men efter ett par omkörningar öppnade det upp. Hade riktigt bra fart genom höger-vänster-höger-kombinationen efter målrakan. Schysst spår och skulle lungt bromsa ner inför skarp-vänstern. Så var det den där lilla detaljen att man INTE ska bromsa och luta samtidigt i regn. Det var satan va det toksläppte. Brak i backen

Men så det kan gå - tre minuter innan start drogs den sista bulten och hojen gick igenom besiktningen med kommentaren "du kanske ska fundera på att byta bakram". Transponderfästet hade slitits loss så transpondern stoppades i stöveln sen var det bara att ställa upp. Andra kvalet hade gått i torrare väder så man hade rasat till 22a starplats.
Rejset är inte så mycket att säga om. Det var trångt och massa kö de första 3 varven och man kämpade sig uppåt i fältet så gott det gick. Totalt ovillig att vurpa igen höll jag igen lite och eftersom man inte kört Knudan förrut lämnade spårvalen lite att önska.
Slutade på en 14e plats och har nu ökat min poängskörd från 1 till 3 poäng. Roligast var ändå att Palte återigen fick finna sig i att komma strax bakom. Försökte hitta honom i depån för en kommentar men han hade gömmt sig.
Så det blev en skoj dag trots allt. Har en del mekande att göra men det kunde gått värre. Grattis till Spyan som tog sin andra seger i rad och till er andra som åter visade vilka som är att räkna med idag.
Ris till Missilen med förare som inte bjöd på nån hastighet att skriva hem till mor om och till Swedie som IGEN lyckades glömma distanserna i bakfälgen och fick bryta. Skärpning!

Kul att träffa alla som var där idag och ett jättetack till alla som hjälpte till med panikmeket! På återseende...