Knudan - Regn, krash och ett panikmek av rang.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Så har man kört B-race på Knudan då. Tillåt mig lägga ut texten en smula om dagens begivenheter.
Välkomnades klockan 04.50 av en blygrå himmel och lätt regn. Hade för en gångs skull allt i ordning och kunde efter en dusch gå ut och sätta mig i ett färdigpackat skåp tillsammans med min rookie-mek och hans 6-pack med öl som han planerade dricka under dagen.
Resan till Knutstorp gick över förväntan och utan felkörningar och vi rullade in i depån klockan 8. Hård vind och regn gjorde att stämningen var lite dämpad. Snabbt ut med hojen och på med Mikes regndäck som lyckligtvis redan satt på fälg. Andra namnkunniga förare hade panik i blicken och krängde så järnen glödde. Vår välorganiserade Swedie hade glömt sina regndäck hemma så undertecknad fick låna ut sina reservare.

Ut på första kvalet. Hade inte kört regn sen Mantorp förra våren (som för övrigt är enda gången jag kört regn). Var ute på dom vita linjerna ett par gånger och dom var hala men inga håriga situationer uppstod. Men folk åkte av på löpande band och till sist rödflaggades det när en hoj blev liggandes mitt på banan. Tyckte att de flesta körde riktigt långsamt och jag anade hopp för resterande minuter. Ut igen och med lite mer vilja. Låg och knödde första varvet men efter ett par omkörningar öppnade det upp. Hade riktigt bra fart genom höger-vänster-höger-kombinationen efter målrakan. Schysst spår och skulle lungt bromsa ner inför skarp-vänstern. Så var det den där lilla detaljen att man INTE ska bromsa och luta samtidigt i regn. Det var satan va det toksläppte. Brak i backen :( Kasade fram i ett oroväckande tempo men lyckas vända runt så jag såg hur stackars Rosinante hade det. Hon gled fint ut med asfalten och för ett ögonblick såg det ut att sluta lyckligt. Sen är det nått som krakar tag i gräset och kastar upp Kwacken i luften i en snygg volt varpå det lossnar ett och annat. Bevittnande detta från första parkett hade jag inte en tanke på var jag själv var på väg. Smack i räcket och en liten riktningsjustering. Men rejsförare är hårda och räcken mjuka så ingen skada skedd. Rusade bort för en skadeinspektion. Det såg minst sagt uselt ut. Saker och ting hängde på trekvart och hojen var insmord i lera. Huuhhh... Tänkte att det blir nog att ta en kaffe, snacka lite snack och sen dra sig hemöver. Satt borta vid skåpet och tog en macka när nyheten att man trots allt kvalat 8a nådde mig. I samma veva sneglade jag lite lätt på Mike the Bikes hoj som jag hade med mig. En ide föddes. Gjorde en snabb skadeinspektion till och konstaterade att det faktiskt inte var nått fundamentalt som var trasigt. Sen jäklar klappade vi igång det. Min öldrickande mek fick omedelbart sluta dricka öl och förstärkningar från runt om i depån kallades in. Allt trasigt bort från min hoj, tvätt, silvertejpade fast instrumenten, böjde tillbaka motorfästena/krashpuckarna, konstaterade att bakramen bara var en dryg decimeter skev och därmed inget att oroa sig för. Parallellt med detta skruvades Mikes hoj ner till oigenkänlighet. Vår granne bara skakade på huvudet åt dårskapet.

Men så det kan gå - tre minuter innan start drogs den sista bulten och hojen gick igenom besiktningen med kommentaren "du kanske ska fundera på att byta bakram". Transponderfästet hade slitits loss så transpondern stoppades i stöveln sen var det bara att ställa upp. Andra kvalet hade gått i torrare väder så man hade rasat till 22a starplats.

Rejset är inte så mycket att säga om. Det var trångt och massa kö de första 3 varven och man kämpade sig uppåt i fältet så gott det gick. Totalt ovillig att vurpa igen höll jag igen lite och eftersom man inte kört Knudan förrut lämnade spårvalen lite att önska.

Slutade på en 14e plats och har nu ökat min poängskörd från 1 till 3 poäng. Roligast var ändå att Palte återigen fick finna sig i att komma strax bakom. Försökte hitta honom i depån för en kommentar men han hade gömmt sig.

Så det blev en skoj dag trots allt. Har en del mekande att göra men det kunde gått värre. Grattis till Spyan som tog sin andra seger i rad och till er andra som åter visade vilka som är att räkna med idag.

Ris till Missilen med förare som inte bjöd på nån hastighet att skriva hem till mor om och till Swedie som IGEN lyckades glömma distanserna i bakfälgen och fick bryta. Skärpning! ;)

Kul att träffa alla som var där idag och ett jättetack till alla som hjälpte till med panikmeket! På återseende...

Det verkar som om du hann med en hel racehelg på en förmiddag. Starkt jobbat!

Har du bilder på vraket? iofs säkert någon annan som har.

Fyller på med min historia:

Startade tidigt hemifrån med förhoppningen att hinna byta ut en trilskande bakdämpare. När jag kommer fram till knudan konstaterar jag glatt att regn blev det! :banana Har gott om tid att fixa små detaljer som däck, bakdämpare och nytt visir på hjälmen. Försat kvalet inleds i ganska långsamt tempo, några snabba omkörningar senare konstaterar jag att jag har tagit mej fram till täten av fältet! Perfekt! Fria varv är alltid bra! Trodde att jag körde ca 1,20 och allt kändes ok. Resten av fältet hade ännu lägre tempo, så självförtroendet steg. Döm om min förvåning när Kung Oscar kommer och frågar om jag tänkte vinna idag, min kvaltid på 1,16.043 räckte till bästa tid i första passet! :banana

Andar passet är det torrspår hela vägen runt, så jag tänkte först avbryta för att spara på regndäcken, men då det såg ut som om regnet försvann bestämmden jag mej för att gasa lite extra. Många omkörningar senare kom jag in i depå och upptäckte att jag kvalat som totaltrea! Bästa kval jag gjort! Dock oroade jag mej lite för vädret, solen sken alldeles för starkt för att jag skulle kunna vara glad :4skrika

Lagom till rejset var det strålande solsken, inte ett moln i närheten :(
Starten gick, jag tappade ett par placeringar in i första böj, men flytet började komma lite smått. Efter att på andra varvet bevittnat hur mina konkurrenter testar spår som skulle få vem som helst att få bruna spår i kallingarna, bestämmer jag mej för att avvakta avåkningarna som jag visste skulle bli resultatet av de vilda omkörningarna. Mycket riktigt, Johno och Swedie hade bråttom ut i gröngräset, för att följas av Talpai och hägerström. Resultat: 7 plats med en bästa varvtid på 1,08.699
Inte den bästa tid jag gjort på knudan, men ett fall framåt jämfört med förra säsongens tider i början på säsongen.
Jag ser redan fram mot SM på knudan i augusti :banana :banana :banana

Ja du, det blev en händelserik förmiddag. Oförskämt däremot att köra om mig i racet efter att jag hjälpt dig att strippa mikes hoj! Det skall jag komma ihåg till nästa gång! Ha de gött!

Don Quixote skrev:
Slutade på en 14e plats och har nu ökat min poängskörd från 1 till 3 poäng. Roligast var ändå att Palte återigen fick finna sig i att komma strax bakom. Försökte hitta honom i depån för en kommentar men han hade gömmt sig.

Nä då inte gömmt mig en annan hade ju 2timmars körning kvar på banan.

Hade inte släppt förbi dig om jag i panikmeket med ERF hojen + min 600 glömmt att ändra fjädringen ifrån regninställningen. :huvet Med den mjuka inställningen så gungade/sladdade hojen för mkt för att kunna hålla uppe tempot :( Startade på 24e plats och var 10e gubbe in i första böj!

Sen att vi fick punka på Långloppshojen efter 10talet varv var ju inte så kul. Å så hade vi regndäck på reservfälgarna. Tokkrängning av var ordet. Förlorade säkert 20 min på punkan.

Don Quixote skrev:
Transponderfästet hade slitits loss så transpondern stoppades i stöveln sen var det bara att ställa upp.

Nöden är uppfinningarnas moder! :lol

Som jag sade i fredags, alltid kul att läsa era rapporter gubbar! :tummenupp

Tack för lånet Björn! Uppskattade det! Behövde lite träning på regn. Dock var jag skiträdd i regnet! En viss krasch från Anderstorp satt i.

Satte iaf 1:14 i "regnet" senare. Men det var med en string som var torr då detta gjordes. Så det kan inte räknas som helt regn.. sådeså.

Don Quixote skrev:
Det var satan va det toksläppte. Brak i backen :( Kasade fram i ett oroväckande tempo men lyckas vända runt så jag såg hur stackars Rosinante hade det. Hon gled fint ut med asfalten och för ett ögonblick såg det ut att sluta lyckligt. Sen är det nått som krakar tag i gräset och kastar upp Kwacken i luften i en snygg volt varpå det lossnar ett och annat. Bevittnande detta från första parkett hade jag inte en tanke på var jag själv var på väg. Smack i räcket och en liten riktningsjustering.

Detta stod jag och såg på närmare håll än du tror för du glömer att
berätta att du håller på att braka in i min mc som står lutad
mot räcket efter min vurpa och att du bommar den med en hårsmån
och hade du träffat den hojen så hade det kunnat gå väldigt illa.
Men som tur är gick det bra och du kunde köra tävlingen senare :tummenupp
Även jag fick tok mecka och kunde också köra tävlingen min första som
jag bara trodde skulle vara ett ½ varv efter vurpan ingen kvaltid
starta sist och hamna på 22:a plats och jag hade skit kul och är nöjd :tungan

micke.a skrev:
Men som tur är gick det bra och du kunde köra tävlingen senare :tummenupp
Även jag fick tok mecka och kunde också köra tävlingen min första som
jag bara trodde skulle vara ett ½ varv efter vurpan ingen kvaltid
starta sist och hamna på 22:a plats och jag hade skit kul och är nöjd :tungan
Fattar inte hur du kan köra den gunghästen :tungan

micke.a skrev:

Ja men va härligt - då har jag inte drömmt att jag hade en röd hoj aldeles vid min vänstra axel för ett ögonblick. Har försökt passa in den minnesbilden i händelseförloppet och kom fram till att det måste ha varit min egen hoj men det har inte kännts helt rätt. Flyttade du din hoj efter jag hade fått stopp på mig själv eller var det jag som ställde mig upp och rusade bort för att titta på min egen? Var nog lite förvirrad trots allt!

Don Quixote skrev:
Ja men va härligt - då har jag inte drömmt att jag hade en röd hoj aldeles vid min vänstra axel för ett ögonblick. Har försökt passa in den minnesbilden i händelseförloppet och kom fram till att det måste ha varit min egen hoj men det har inte kännts helt rätt. Flyttade du din hoj efter jag hade fått stopp på mig själv eller var det jag som ställde mig upp och rusade bort för att titta på min egen? Var nog lite förvirrad trots allt!

Ja du rusade bort till din egen hoj och kolla den lite
provade med nyckeln och sa konstaterande till mig den
lever i allafall :näsblod

Ja, o så här såg den ut efter jag hade rivit bort alla kåpor. Detta är den bra sidan. Högern var mer illa åtgången.

Bifogat

• Rosinante.jpg
    Rosinante.jpg
    50.8 KB · Visningar: 108
Don Quixote skrev:
Ja, o så här såg den ut efter jag hade rivit bort alla kåpor. Detta är den bra sidan. Högern var mer illa åtgången.
Phu tur att det bara va en gammal surkawwa :tungan

GSXR1100R skrev:
Phu tur att det bara va en gammal surkawwa :tungan

Var väl därför den höll ihop hyffsat efter dom där spektakulära volterna. 10 kilos extravikt mot de flesta andra hojar måste ju sitta nånstans. Hon är stabil min springare!

Don Quixote skrev:

Men dra på trissor. Tack för att du besparar oss det mest otäcka. Kör försiktigt i fortsättningen.

Swedie skrev:
Tack för lånet Björn! Uppskattade det! Behövde lite träning på regn. Dock var jag skiträdd i regnet! En viss krasch från Anderstorp satt i.

Satte iaf 1:14 i "regnet" senare. Men det var med en string som var torr då detta gjordes. Så det kan inte räknas som helt regn.. sådeså.
Du körde 1,14 på torrt! Det är inte regn när det är torrspår hela vägen runt :fatta!

Nr:18 skrev:
Du körde 1,14 på torrt! Det är inte regn när det är torrspår hela vägen runt :fatta!
Respekt till GUL som körde race med slicks i bak och regndäck fram pga tidsbrist, att komma 6: med denna kombo är fett

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!