knivigt regbesiktnings problem...

lordhelmet

Eastriders MC
Gick med
3 May 2003
Hoj
ingen för tillfället...
Hej alla import-experter :)

Vad gäller?
Jag tänkte ev. importera en hoj utav en bekant i belgien.
hojen är av årsm. -05 men alldrig blivit registrerad pga att den varit använd för banracing. den har gått över 600mil så den punkten är grön.
men hur ska jag intyga att hojen inte är ny? för att slippa betala moms i sverige...

vore mycket tacksam om någon skulle kunna berätta vad som gäller...

/Niklas

Hej alla import-experter :)

Vad gäller?
Jag tänkte ev. importera en hoj utav en bekant i belgien.
hojen är av årsm. -05 men alldrig blivit registrerad pga att den varit använd för banracing. den har gått över 600mil så den punkten är grön.
men hur ska jag intyga att hojen inte är ny? för att slippa betala moms i sverige...

vore mycket tacksam om någon skulle kunna berätta vad som gäller...

/Niklas

Den ska ha varit registrerad i 6 månader så det lär du ju få göra

Råkade hitta denna text på skatteverkets hemsidat:

"Har fordonet aldrig registrerats för användning i trafik enligt registreringsbeviset, kan det anses ha tagits i bruk första gången den dag det t.ex. levererades till den första köparen eller det togs i bruk av tillverkaren i demonstrationssyfte. Du måste i sådana fall kunna visa en köpehandling, där dagen då fordonet levererades till den första köparen framgår, eller ett intyg från tillverkaren om när fordonet togs i bruk i demonstrationssyfte."

Förutsatt att den är tullad/momsad i ett annat EU-land

Råkade hitta denna text på skatteverkets hemsidat:

"Har fordonet aldrig registrerats för användning i trafik enligt registreringsbeviset, kan det anses ha tagits i bruk första gången den dag det t.ex. levererades till den första köparen eller det togs i bruk av tillverkaren i demonstrationssyfte. Du måste i sådana fall kunna visa en köpehandling, där dagen då fordonet levererades till den första köparen framgår, eller ett intyg från tillverkaren om när fordonet togs i bruk i demonstrationssyfte."

Förutsatt att den är tullad/momsad i ett annat EU-land

Tänk på att hojen måste vara serieproducerad och i standardutförande. Är den kraftigt moddad kan det bli bekymmer att få den reggad....i varje fall bör inte modifieringarna stå i regbeviset...:rolleyes:

Back