Knepigt fel

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Eftersom det verkar finnas en del datakunnigt folk här kan jag ju alltid prova att fråga!

Jag byggde ihop en dator åt en polare för nån vecka sen. datorn består av ett Abit KV7 bord, en sempron 2800 processor, 512 Mb DDr minne, en gammal 200Gb IDE disk samt en Dvd brännare. Dvd:n och disken ligger på varsin ide kanal på moderbordet.

När jag körde igång den första gången ändrade jag bootordningen i bios så den bootade från cd:n först för att kunna installera XP. Men när jag skulle började installera började pc-speakern att tjuta likadant som den gör vid fläktlarm eller templarm och datorn dog sen. Efter det gick den övh taget inte att starta. den räknade inte ens upp minnet utan skärmen var bara svart. Då provade jag att nolla Biosen med bygeln på moderbordet och efter det gick den igång igen. Tillslut lyckades jag få xp installerat och datorn går hur bra och stabilt som helst. Dock blir det samma fenomen ibland att den inte vill starta upp, brukar gå dock om man trycker in resetknappen några ggr men ibland är det hopplöst!

Teorin jag har är att det är nån slags ide konflikt mellan HD:n och DVD:n men det skumma är att det funkar ibland och ibland inte!!

Nån som har några idér om lösning på problemet!?

Hade något liknande för ett tag sedan *2

Nr 1 var en minnesmodul som var kass. Plockade del för del och hittade rätt till sist. Datorn startade oftast men stängde ner sig med jämna mellanrum.
Nr 2 visade sig att min nätdel var kass. Bytade den och har inte hänt sen dess.

Dede skrev:
Hade något liknande för ett tag sedan *2

Nr 1 var en minnesmodul som var kass. Plockade del för del och hittade rätt till sist. Datorn startade oftast men stängde ner sig med jämna mellanrum.
Nr 2 visade sig att min nätdel var kass. Bytade den och har inte hänt sen dess.

det skumma här är att alla prylar förutom hd:n är splitternya. Datorn stänger heller inte ner sig utan går jättebra. Enda problemet är att det inte vill starta och vill stänga av sig då man bootar från cd:n

Honken skrev:
det skumma här är att alla prylar förutom hd:n är splitternya. Datorn stänger heller inte ner sig utan går jättebra. Enda problemet är att det inte vill starta och vill stänga av sig då man bootar från cd:n

Är du säker på att ditt nätaggregat är kraftigt nog?

Om det är ett hemmabygge, dubbelkolla att du inte kopplat all ström på en kedja, vissa aggregat fixar inte sånt.

Glapp i ide-kabel, bockade pinnar i ide-hanen på moderkortet?

Funkar cdspelaren väl inne i Windows?

Kör en memtest bara för att vara på den säkra sidan: http://www.memtest.org/

/F

Använde du ESD-skydd när du monterade ihop grejerna? Om inte så har du där en mycket trolig anledning till varför helt nya delar kan vara trasiga.

Låna minnen från en polare några dagar och se om den går felfritt då.

Nog ska väl nätaggregat vara nog kraftigt, spänningarna ser då bra ut på övervakningsproget i windows. och jag kör själv med ett likadant nätagg och jag har ännu mer prylar i min burk och det funkar klockrent!

Ska kolla ide kontakterna lite noggrannare!

Och ja cd spelaren fungerar alldeles utmärkt i windows!

Om du med ESD skydd menar sånt där antistatarmband så är svaret nej. Men jag var noga med att jorda av fingrarna då och då innan och under montaget. SÅ jag har lite svårt att tänka mig att det är det som är problemet.

Ska prova det där memtestprogrammet och även plocka ett minne från min burk!

Tack för alla tips!

Nu tror jag att jag har löst problemet!

Flyttade om IDE kablarna så att cd:n hamnade som primary master och Hd:n hamnade som Secondary och nu tycks det funka klockrent!
:tummenupp

Honken skrev:
Nu tror jag att jag har löst problemet!

Flyttade om IDE kablarna så att cd:n hamnade som primary master och Hd:n hamnade som Secondary och nu tycks det funka klockrent!
:tummenupp

Knappast det som varit felet utan något annat. Generellt ska du köra din OS-disk som master på den primära kanalen, även om det funkar att köra på annat sätt. Hade jag varit du skulle jag sett över byglingarna och kablaget en gång extra samt eventuellt inställningarna i BIOS.

abstruse skrev:
Knappast det som varit felet utan något annat. Generellt ska du köra din OS-disk som master på den primära kanalen, även om det funkar att köra på annat sätt. Hade jag varit du skulle jag sett över byglingarna och kablaget en gång extra samt eventuellt inställningarna i BIOS.

Jo det var därför jag kopplade det så först eftersom det tedde sig mest naturligt!

Byglingarna, kablaget och BIOS inställningarna har jag vart och fipplat med 1000 ggr :D

Är ju ingen expert på ämnet direkt men eftersom det verkar funka nu så är jag nöjd!!

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt