Knepig sata-disk!

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Har problem med en av ungarnas dator. Om jag installerar operativet på 250 gigs satadisken hänger sej skiten redan under installationen. Testade en 5-6 gånger men kom aldrig genom hela inst. För att felsöka kopplade jag in en gammal 4 gigs ideskit jag hade liggande, och då kom jag igenom installationen utan problem. Sedan kopplade jag in stora disken och den fick då enhetsbeteckningen f: då där finns både cd och dvd. Installerade diverse spel grabben ville ha på stora satadisken, och allting funkar:va
Kan en disk paja sådär? Menar om den funkar att installera på borde den funka att ha operativet på, eller? Disken är endast 6 månader, tror det är en seagate. Skulle det kunna vara moderkortet eller satakretsen på kortet som är paj?

Man måste fixa in sata-drivrutiner när man installerar.

När var det den hängde sig? Var det när skärmen är blå och det står en textremsa längst ner? Alltså precis i början?

Glömde skriva att disken funkat perfekt under de senaste 6 månaderna, har inst. satadrivisar som man ska. Felet uppstår med allt från 17-9 minuter kvar av installationen. Orsaken till ominst. är att datorn kraschade och sa att det saknades en fil. Efter reparation av inst. sa den att en annan fil saknades, då bestämde jag mej för att blåsa ur burken.

Nollat BIOS? Kolla om det inte är några S-ATA RAID-inställningar i BIOS som saknas eller står fel. Vet inte på rak arm vad det skulle kunna vara men jag fick ställa in så att den emulerade IDE-diskar förra gången jag installerade Windows. Det blev skit av det hela så jag formaterade burken och började om, med nollad BIOS. Då funkade det som det skulle... :)

Det brukar kunna bli så om man har lite olika grejer blandat SATA,ATA,etc. och har haft datorn fungerande förut. När allt är klart och den skall boota om efter det att allt är installerat försöker den boota på fel grej. Det är därför "nollat bios" brukar hjälpa då detta även brukar nolla "PNP detect". Man brukar även kunna välja Reset ESCD= Yes i BIOS.

Sata-stöd kom inte med XP förrns SP2. Som disk #2 funkar en SATA direkt eftersom man förmodligen har tankat hem SP2 sedan länge, men som boot-disk lär man ha SATA-drivare på floppy vid installationen (om man inte tankat Student-versionen av XP från Piratebay som redan har alla tänkbara Sata-drivare).

Funkar inget annat, nolla partitionen och börja från scratch.

Vill du behålla datat på Sata-disken, förminska och flytta den befintliga partitionen högre upp med Partition Magic och skapa sen en ny liten boot-parition i början av disken. Efteråt kan du flytta data hit & dit och till slut kanske skapa en enda stor volym av de två små.

andersbrink skrev:
2686198 Sata-stöd kom inte med XP förrns SP2. Som disk #2 funkar en SATA direkt eftersom man förmodligen har tankat hem SP2 sedan länge, men som boot-disk lär man ha SATA-drivare på floppy vid installationen (om man inte tankat Student-versionen av XP från Piratebay som redan har alla tänkbara Sata-drivare).

Funkar inget annat, nolla partitionen och börja från scratch.

Vill du behålla datat på Sata-disken, förminska och flytta den befintliga partitionen högre upp med Partition Magic och skapa sen en ny liten boot-parition i början av disken. Efteråt kan du flytta data hit & dit och till slut kanske skapa en enda stor volym av de två små.
Konstigt att jag fick det att funka första gången jag installerade det isåfall? Lyckades med inst. i juni när jag byggde burken och körde SP1 ända tills den kraschade. Vid ominst. är det omöjligt att få igång skrotet, det bara hänger sej med några minuter kvar av inst. Ska testa att nolla bios och se om det hjälper.

Mumlan: Du är för gammal för sådant här. Seså, gå nu tillbaka till din 286:a med EGA-skärm och spela Kings Quest I igen.

Alternativt lämnar du igen SATA disken, då den troligen har ett fel om den dumpar efter 6 månader.

Freppa skrev:
2686458 Mumlan: Du är för gammal för sådant här. Seså, gå nu tillbaka till din 286:a med EGA-skärm och spela Kings Quest I igen.

Alternativt lämnar du igen SATA disken, då den troligen har ett fel om den dumpar efter 6 månader.
Jag har faktiskt en gammal fullt fungerande 286:a stående i nån garderob, man kanske skulle plocka fram den nån dag och testa:va

Ska skicka tillbaka disken och tacka för lånet. Ska väl hålla mer än 6 månader:mad:

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg