Knepig gång...

tellskog

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
Hallo

Efter lite regn och rusk väder har jag nu vart ute o rastat hojjen, Men till min förvåning går den som en potta skit. På tomgång går den hur fint som helst likså i lågfart typ halv centimeter gas, sen när jag gasar lite till börjar den blöddra o hoppa, lite gas till och den går hur bra som helst, så vad är det som kan va fel, skit i förgasaren?

Hojjen är en Husaberg 03, dellorto.

Henke

tellskog skrev:
Hallo

Efter lite regn och rusk väder har jag nu vart ute o rastat hojjen, Men till min förvåning går den som en potta skit. På tomgång går den hur fint som helst likså i lågfart typ halv centimeter gas, sen när jag gasar lite till börjar den blöddra o hoppa, lite gas till och den går hur bra som helst, så vad är det som kan va fel, skit i förgasaren?

Hojjen är en Husaberg 03, dellorto.

Henke
Ett tips är att kolla så inte kanalerna i underkant av förgasarens insugsdel (knepig beskrivning men du fattar) är igensatta. Lätt hänt om det kommer in lite jox genom luftfiltret. En ordentlig rengöring av förgasaren är aldrig fel om man inte nyss gjort det.
Klämda soppaslangar har även drabbat den bäste, dock aldrig mig :3freak

Rupert skrev:
tellskog skrev:
Hallo

Min gamla stånka uppförsig också lite underligt...
Tror det kan bero på att förgasar munstyckerna är för små när det är så pass kallt som det är nu?!
Små munstycken vid kallt väder borde inte märkas annat än när man pressar den ordentligt. Den bör alltså inte gå direkt dåligt pga det. Däremot igensatta kanaler i förgasaren kan göra det, eller trasigt stift eller av avhoppad tändhatt eller tjuvluft (gammal favorit) eller vad som helst.

Hade isär förgasaren i molekyler i förrgår o gjorde rent alla hål o skrymslen grundligt inklusive hålen i nederkant på insugssidan. Test körde hojjen idag och samma visa kvarstår. Provade köra med choken utdragen och då går den hur fint som helst. Började då skurva på blandskruven och tomgång men får inte ordning på det :confused: vad göra ?

tellskog skrev:
Hade isär förgasaren i molekyler i förrgår o gjorde rent alla hål o skrymslen grundligt inklusive hålen i nederkant på insugssidan. Test körde hojjen idag och samma visa kvarstår. Provade köra med choken utdragen och då går den hur fint som helst. Började då skurva på blandskruven och tomgång men får inte ordning på det :confused: vad göra ?

Har du kollat så slangarna till avluftningen på förgasaren inte är igensatta? Då blir den trött å smäller pga för lite soppa.

Borde vara en bra början att rengöra förgasaren oavsett, så vet du att den är ok. Har själv haft problem att hojen gick ojämnt. En bunke diesel 2 dagar och allt noga rengjort, alla kanaler, munstycke blåsta med tryckluft sen var det ok. :tummenupp

Edit: jag fick ta isär min två gånger innan det blev ok.

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...