Knasig koppling, KTM EXC 125

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Har uppstått ett problem med min ktm, eller.. det har funnits typ till o från. har inte haft hojen så länge.

tidigare ägaren påstod att kopplingen hade gått 4h..

självklart har jag bytt olja flera gånger om, ingen större skillnad.

men när jag håller inne kopplingen när hojen är varm. och ska varva lite.. med växel i såklart.. så driver den framåt ändå. typ slirar. trots att kopplingen är intryckt. detta när jag står still alltså.

vad beror detta på? behöver kopplingen luftas? eller är det lamellerna eller skivorna imellan dom som är slitna?

skall lämna in hojen till bike nu nån dag, skall få ny gaffel,nytt rör och nya kåpr bland annat. detta pga en omärksam bilist... så om det mest troliga är att kopplingen bara behöver luftas, så kan jag likväl säga till dom att fixa det.


tacksam för svar:gnissla

mvh
 
Låter som luft i hydrualiken alternativt sliten kopplingskorg som gör att skivorna inte riktigt får flyta fritt. Testa att lufta och hjälper det inte så riv kopplingen och fila ner korgen.
 
De är så. Är min iaf. 125sx fast från 90. Klonkar det inte rätt bra när du lägger i vxl också?
 
kraschandburn skrev:
2653885 De är så. Är min iaf. 125sx fast från 90. Klonkar det inte rätt bra när du lägger i vxl också?


jo, eller inte överdrivet mycket. men polaren har en exc -03 och hans är inte sånhär.. så jag får hoppas det hjälper att lufta.. :) annars får jag fixa det i vinter.. skall ändå riven hojen och lacka ramen så =)
 
Köp min ktm! skulle byta kolv i den men orkar inte. Har varken tid och vill ha mer plats i garaget för mitt turbo bygge. Nerplockad men går kannon annars. 3000 spänn eller byte något häftigt som inte tar någon vidare plats typ minimoto!
 
kraschandburn skrev:
2653920 Köp min ktm! skulle byta kolv i den men orkar inte. Har varken tid och vill ha mer plats i garaget för mitt turbo bygge. Nerplockad men går kannon annars. 3000 spänn eller byte något häftigt som inte tar någon vidare plats typ minimoto!


skulle ju vara trevligt att ha något att busa som fan med :yoparty då jag ska göra min riktigt fiin... :)
 
Det är bara att komma och köpa /byta!
Kanske en dator med, har nog bara 800mhc eller vad det heter.
vill ha snabbare usb också.
 
kieL skrev:
2653937 vad menar du med slår sig? utveckla gärna :)
Mellanläggskivorna i stål/alu kan pga värme kröka sig, resultatet är att cykeln drar trots man står med kopplingen inne enda haken är att man brukar samtidigt få problem med kass käsnla i kopplingen.
 
kör med castrol mtx, den dyraste. kmr inte ihåg beteckningen. men min handlare kallar den oljans "rolls royce"

edit : tror den heter castrol mtx 75w-140 eller något sånt ?
 
Last edited:
ATF-olja (växellådsolja för automatväxlade motorer) ska tydligen hjälpa gott mot sånna problem. Inget jag provat själv dock

1. Byt olja
2. Lufta kopplingen
3. Kontrollera stålskivorna om dom är skeva, och om kopplingskorgen har stora jack i sig av lamellerna
 
tack för hjälpen killar :) eftersom man behöver något speciellt verktyg för att lufta kopplingen får dom på bike göra det eftersom hojen ändå måste in dit. Om det ändå är kvar så skall jag kolla lamellkorg och skivorna

:tummenupp
 
kieL skrev:
2654231 tack för hjälpen killar :) eftersom man behöver något speciellt verktyg för att lufta kopplingen får dom på bike göra det eftersom hojen ändå måste in dit. Om det ändå är kvar så skall jag kolla lamellkorg och skivorna

:tummenupp

Måste man???:va

Sist jag luftade en KTM koppling använde jag en ringnyckel och en slangstump..
 
haha jasså? då stämmer nog det ändå.. för när jag kollade igenom instruktionsboken. så kommer jag ihåg att det var någon KTM special part man behövde. men det var väl säkert bara deras rekomendationer. ett knep för att sälja helt enkelt.
 
kieL skrev:
2654671 haha jasså? då stämmer nog det ändå.. för när jag kollade igenom instruktionsboken. så kommer jag ihåg att det var någon KTM special part man behövde. men det var väl säkert bara deras rekomendationer. ett knep för att sälja helt enkelt.


Njae det behövs inga specialare!
 
jag hade samma problem de e bara å lufta kopplingen på rätt sätt å trycka upp oljan bakvägen med hjälp av en spruta!!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top