Knappväxling

RTR skrev:
Hej Pajo och andra trådläsare

Angående att flytta växelspaken till högersidan så är det något som ofta görs på sidvagnar. Jag vet inte hur det ser ut på en ducce men på gixxrar och zzrer
går det bra att förlänga växelspaksaxel inne i motor så att den kommer ut genom kopplingskåpan. I kopplingskåpan borrar man ett stort hål där man sen svetsar i en egentillverkad bussning för lagring och tättning. Men se upp med vad det är för material i kopplingskåpan ofta är det en Magnesiumlegering.

Tackar för tipsen och kunskapen!

Brukar ju vara öppna kopplingskåpor på Duccarna, men jag ska kolla med en mek så att man inte drar på sig en, troligen enorm, kostnad för att man gjort fel :huvet
 
Vill bara påpeka en sak ang servon
när ni säger 10kg så är det med en hävarm på 1cm
och med de volttal som ni nämnt (4.8 - 6V) sker detta arbete på
strax under 0.2sek

Med solenoider växlar man på 50 - 70msek
för att göra det behövs ordentligt med kraft
 
Hm ett tag sen.

Nu har vi tagit ett ryck (efter lång dvala) och systemet är i stort sett klart.
Väntar på att ägaren skall komma hem så att vi kan testa systemet på hans hoj. (ca 2 veckor till innan han kommer)

Vi återgick till något som jag föreslagit från början, närmare pneumatik.

Så snart hoppas jag att vi har en glad/ jublande mc åkare :tummenupp
 
Willmar skrev:
Hm ett tag sen.

Nu har vi tagit ett ryck (efter lång dvala) och systemet är i stort sett klart.
Väntar på att ägaren skall komma hem så att vi kan testa systemet på hans hoj. (ca 2 veckor till innan han kommer)

Vi återgick till något som jag föreslagit från början, närmare pneumatik.

Så snart hoppas jag att vi har en glad/ jublande mc åkare :tummenupp

Skulle recommendera pneumatik. Använt detta till många olika saker. Snabbt, effektivt och lätt at sköta... Monterat åt en invalid som växelförare i bil och mc... Använde oss av behållare åt luften. Enda nack delen är att man måste fylla på i mc.... i bilen löste vi det med en liten compressor...Borde i praktiken funka på mc oxå... ska kolla om jag hittar info....
 
Zana skrev:
Jag hade använt mig av ett gasreglage med returwire... Som skulle sitta på vänster sida... Ska visa med bild....

Riktigt lowtech garanterar långlivade grejer...

Så när man vill växla kopplar man, och "gasar" till med vänster handtag...

Ladrig sett något liknande, men vaffan. Känns ju som att det kan funka...

Funkade ju utmärkt på gammla moppar som Tunturi,Ögland mm.... Fast dom hade ju endast 2-3 växlar och enbart med vaijer..In med kopplingen och så vred man handtaget fram eller bak :Bugar
 
junnu skrev:
Skulle recommendera pneumatik. Använt detta till många olika saker. Snabbt, effektivt och lätt at sköta... Monterat åt en invalid som växelförare i bil och mc... Använde oss av behållare åt luften. Enda nack delen är att man måste fylla på i mc.... i bilen löste vi det med en liten compressor...Borde i praktiken funka på mc oxå... ska kolla om jag hittar info....
Vi använder oss av en liten kompressor :tummenupp

Systemet tar ca 0,5 bar på 10-12 knapptryck (växlingar)
 
Willmar skrev:
Vi använder oss av en liten kompressor :tummenupp

Systemet tar ca 0,5 bar på 10-12 knapptryck (växlingar)
Skulle man inte kunna använda 12g kolsyrepatroner på något vis? Ger ju upp till 70bar och är pyttesmå..

Edit: Med någon form av expansionskärl och regulator då förstås
 
Ugluk skrev:
Skulle man inte kunna använda 12g kolsyrepatroner på något vis? Ger ju upp till 70bar och är pyttesmå..

Edit: Med någon form av expansionskärl och regulator då förstås

Jo allt går. Som med allt beror det ju på hur man vill ha det.
Pris, storlek, automatik, utseende m,m

Alla delar vi har kommer upp i väger ca 1- 1,5 kg (är ju som att köra efter en brak lunch :D )

Till att börja med.
Delar:
Kompressor
Tank
Dubbel verkande kolv
Magnetventil
3st tryck knappar
Innerbelysningstimer
Tryckjusteringsventil



Tryck knappar, en för upp, en för ned samt start av kompressor. (eftersom så kan man uppgradera med elektronik)
Kompressor knappen blir timerstyrd på ca 15 sec.

Ev sätter vi en tryck klocka vid instrumenteringen (för att ha koll på när man måste fylla tanken)

Kompressorn kan man justera max tryck beroende på hur många bar man vill ha i systemet.

Magnetventilen och kolven är tryck/ vacumlös då ingen knapp är nedtryckt (mao: man kan fortfarande växla hojen normalt)

Trycket efter tanken justerar vi beroende på hur mycket sk effekt vi vill ta ut.

Detta system är till en början billigt och smidigt. (inte betalat mer än 1500:- än)

Vist kan vi trockla in smidigare system med mer elektronik, men som med allt annat. Ju mer krims krams, desto större ev problem.

Finns det billigare/ smidigare lösningar? kom med förslag.
Vissa delar är hemma gjort, vissa köpta.
 
Ungefär såhär ser det ut nu (väntar på att Pajo skall komma hem så vi kan montera)

Kompressorn kommer att vara i en låda, samt magnetventilen.

Obs detta är bara en bild för att testa sakerna :död
Puttsen m,m kommer sen.
 

Bifogat

  • DSC00532 vxl.JPG
    DSC00532 vxl.JPG
    83 KB · Visningar: 178
Willmar skrev:
Ungefär såhär ser det ut nu (väntar på att Pajo skall komma hem så vi kan montera)

Kompressorn kommer att vara i en låda, samt magnetventilen.

Obs detta är bara en bild för att testa sakerna :död
Puttsen m,m kommer sen.

Eftersom du skall använda el i systemet så lägg en dubbelverkande brytare med 0 i mitten (1/0/1) och relästyrning så blir komponenterna mindre. Snakkade med en polare som dyker och han sade sig minnas att det finns fplatta behållare.. Borde ju rimligtvis ha rumm under bak skärmen...Luften räcker nog länge i en behållare för en liten cylinder och trycket behöver ej vara så högt.... Ser annars bra ut... :banana
 
junnu skrev:
Eftersom du skall använda el i systemet så lägg en dubbelverkande brytare med 0 i mitten (1/0/1) och relästyrning så blir komponenterna mindre. Snakkade med en polare som dyker och han sade sig minnas att det finns fplatta behållare.. Borde ju rimligtvis ha rumm under bak skärmen...Luften räcker nog länge i en behållare för en liten cylinder och trycket behöver ej vara så högt.... Ser annars bra ut... :banana
Jag har en sådan brytare, men det är inte jag som skall ha det på min hoj :tungan Det är upp till ägaren att bestämma :tummenupp

Behållaren är svettsad av ägarens bror. Jag hade tänkt att formsvettsa en behållare, samma metod som man gjorde gamla vattenburna element.

Men men viktigaste är ju att vi slänger på skiten, och han får testa att köra.
Senare kan man ju komplettera och ändra efter smak och tycke.
 
Jag vet det absolut billigaste sättet!!!

På den gamla goda tiden när man körde moppe så var det en kille som fick sitt ben amputerat, han löste det hela genom att sätta en vanlig skidstav ner till växelföraren... virade handledsremmen runt växelföraren och sedan gjorde han något färste för staven på styret.

Detta är ingen snygg eller smidig lösning men defenitivt den billigaste! :banana
 
Back
Top