Knappväxling

print_screen skrev:
Bygga med ett servo funkar utmärkt. koppla ett motstånd så du får ner strömen till 6V. Värdet på dragkraft och snabbhet beror på vilken strömstyrka du ska ha. Det lägsta värdet är på 4,8V det andra 6V.

Hitec servo HS-805 BB
Dragkraft 19,8 kg/ 24,7 kilo
Vikt 152 gram
Mått 66 x 30 x 57 mm
Snabbhet 0,18 / 0,16 sekunder
1 kullager
armar ingår + monteringsats
Rekommenderad för mycket stora modellplan, styrservo 1:5 bilar

Hade två såna servon i min förra 1:5 bil, dom är lite billigare än Multiplex ditona, men jag vill minnas att dom inte är vattentäta, men jag körde när det regnade å det var aldrig några problem, men man vill ju kanske vara på den säkra sidan så dom inte lägger av när man ligger i ettans växel å har 10mil motorväg hem... :tungan

Multiplex kostade 1250kr när jag köpte dom, Hitec ligger på 800kr tror jag!

André E skrev:
Hade två såna servon i min förra 1:5 bil, dom är lite billigare än Multiplex ditona, men jag vill minnas att dom inte är vattentäta, men jag körde när det regnade å det var aldrig några problem, men man vill ju kanske vara på den säkra sidan så dom inte lägger av när man ligger i ettans växel å har 10mil motorväg hem... :tungan

Multiplex kostade 1250kr när jag köpte dom, Hitec ligger på 800kr tror jag!

Dom är vattentåliga men inte vatten täta. Men dom borde hålla. Jag skulle helst köra på 4.8v för det håller lite bättre en 6v. Dom är riktigt snabba också så det är inga problem.

Hitec är lite sådär men är bra märke nu. Köp annars futaba eller jr. Det är dom bästa.

DJM skrev:
Hitec är lite sådär men är bra märke nu. Köp annars futaba eller jr. Det är dom bästa.

Med risk för att göra hela tråden till en RC tråd... :rolleyes:
Ska man ha dom bästa servona så ska man ha Volz, men då talar vi helt andra pengar, 2500kostar dom stycket, men dom är å andra sidan inte större än normalstora servon å drar lika mycket som dom stora, så om det är väldigt ont om plats så finns ju den möjligheten också...

Jag hade använt mig av ett gasreglage med returwire... Som skulle sitta på vänster sida... Ska visa med bild....

Riktigt lowtech garanterar långlivade grejer...

Så när man vill växla kopplar man, och "gasar" till med vänster handtag...

Ladrig sett något liknande, men vaffan. Känns ju som att det kan funka...

Bifogat

• Vaxlingspryl.jpg
    Vaxlingspryl.jpg
    42 KB · Visningar: 164
Zana skrev:
Jag hade använt mig av ett gasreglage med returwire... Som skulle sitta på vänster sida... Ska visa med bild....

Riktigt lowtech garanterar långlivade grejer...

Så när man vill växla kopplar man, och "gasar" till med vänster handtag...

Ladrig sett något liknande, men vaffan. Känns ju som att det kan funka...
Fyndigt! :tomten

Kanske blir svårt att koppla samtidigt, men helt klart värt ett försök.

har tidigare hållit på med radiostyrda modell plan och där använde vi oss av rätt små servon men som ändå kunde vara väldigt starka. dock så kostade dem en del har jag för mig. men du kan ju kolla upp det :tummenupp

EDIT: såg nu att det var flera sidor om detta och andra redan tipsat om servon för radiostyrda plan och bilar

Fredde Meck skrev:
Fyndigt! :tomten

Kanske blir svårt att koppla samtidigt, men helt klart värt ett försök.

Tack, tror som fan på det... =) Och som allt annat lär man sig väl efter ett tag...

Problemet med ett gasreglage är ju att man vill växla både upp och ner...

Magura har ett handväxelreglage med dubbla wires, Duellsnr: 5-622 tror jag det var. (på duells sida finns den i moppekatalogen under handtag/armar MCB)

Då följer ju kopplingsarmen med när man växlar, om man tar bort plåtfliken inuti kopplingsarmen så fasnar den aldrig i läge ett eller två heller, utan återvänder till mittläget precis som en vanlig växelpedal.

Dessutom tycker jag definitivt att du ska behålla orginalpedalen om den inte är ivägen för din fot, så kan även andra köra din hoj...
Men det är ju så lowtec att jag tycker fortfarande att solenoider och knappar är det bästa förslaget, dessutom var det ju en så klok och stilig kille som kom med det förslaget!!!

Spara lite på julskinkan och köp det där färdiga kitet för 7000, det ska ju brukas hela livet!!

Vi gjorde faktiskt ett arbete i skolan på det där bland annat ett efter jobb till steady bike en hoj för förlamade var på tapeten för ett par år sedan och vi fick erbjudande om att slutföra det... Men iaf det fanns kompressor på den hojen men det har inte du så en steg elmotor som man kan ställa hur många grader den ska rotera och ett stag till klumpen som sitter på växelaxeln sedan är det bara att koppla in och justera så ska det nog funka vore kul om man fick se hur du gjorde

Fredde Meck skrev:
....och det är därför man använder ett gasreglage med dubbelvire...
det har dom flesta moderna motorcyklar.

Men då ska man vrida rullen samtidigt som man nyper in ett stillastående kopplingshandtag...
Det är därför man använder ett växelhandtag med dubbelwire istället, för där följer kopplingen med i vridet...
(det har dom flesta omoderna mopeder)

print_screen skrev:
Bygga med ett servo funkar utmärkt. koppla ett motstånd så du får ner strömen till 6V.
..
Ursäkta en idiot, men går det inte att seriekoppla två lite svagare och billigare?

Fredde Meck skrev:
...och det har jag redan tagit upp som ett möjligt problem lite längre upp på sidan....

GOD JUL! :tomten
...och jag har löst det möjliga problemet....

GOD JUL :tomten

Verkar finnas fler potentionella lösningar på detta problem än vad jag trodde!! Men något som verkar intressant är att montera ett servo. De är ju inte så stora och tydligen finns det starka rackare också. Visserligen kostar de en slant, men man måste ju testa.

Kom igen nu med fler idéer så jag har något att syssla med på dagarna :banana

Hej Pajo och andra trådläsare
Min bror (R2) påminde mej om den här tråden för ett tag sen.

Som han och stefan tidigare skrev så har jag ett system på min sidecar där jag växlar med 2 knappar på styret med höger tumme, uppväxlingsknappen sitter ovan styret och ned under styret så att man kan koppla och trycka samtidigt och ändå hålla runt handtaget. Knapparna är kopplade till en kontrollbox som i sin tur skickar ström till två motmonterade solenoider med en gemensam kärna. Kontrollboxen dödar även tändningen vid uppväxling så att man inte behöver koppla eller lätta på gasen.
Det här systemet är ämnat för racing och innehåller rättså dyra men snabba komponenter. Sen är det i dagens utförande inte så lätt att göra en snygg installation på en gathoj.

Om det finns intresse så går det att ta fram en variant av systemet som är lägre specat i växlingstid och att det kan installeras mer diskret.

Jag läste tidigare i tråden att en del föreslår RC servon, dessa är bra till mycket men har inte tillräckligt med pulver för att växla snabbt.
Sen är det inte bara att koppla in en sladd med 6v till dem! Servon styrs via pulssignal på vanligtsvis den vita sladden. puls signalen har en bredd på 1-2ms och ett intervall på 18-25ms. Alltså för att få ett servo att stå i mitten behöver den på en puls på 1.5ms varje 18-25ms. Det finns en krets som heter NE555 som är lämplig att bygga en kontroller runt.

Angående att flytta växelspaken till högersidan så är det något som ofta görs på sidvagnar. Jag vet inte hur det ser ut på en ducce men på gixxrar och zzrer
går det bra att förlänga växelspaksaxel inne i motor så att den kommer ut genom kopplingskåpan. I kopplingskåpan borrar man ett stort hål där man sen svetsar i en egentillverkad bussning för lagring och tättning. Men se upp med vad det är för material i kopplingskåpan ofta är det en Magnesiumlegering.

Fråga om det e nåt

MVH
Johan

använd servo till radiostyrdabilar istället... kostar väl runt 500kr (behöver bara en) och det finns dem som klarar upp till närmare 10kg...

givetvis behövs det en syrning till detta... men bygger man vidare lite så kan du få den o bli automatisk...
dvs växlar vid givet varvtal och hastighet.. :tummenupp

Back