Knappväxling

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprillia Mana -08
Håller på att försöka bygga ett system för att kunna växla med hjälp av knappar på styret. Då jag inte kan använda min västra fot ( och ben ) särskilt bra vill jag kunna växla både upp och ner med hjälp av knappstyrning. Har med Willmar och Eagles hjälp fixat solenoider från SAAB-bilar som vi försökte koppla in på utgående axel och styra det hela med två vajrar. Tyvärr orkade inte solenoiderna detta utan det "sket sig" totalt. Vet att det finns att köpa färdiga system (Kliktronic) men det kostar ca. 7000 spänn och det vill jag inte lägga ut. Det bästa vore att få dit nån form av elmotor med en axel som drar ut eller in på kommando. Någon som har nån idé? :confused: Ska monteras på en Monster S4 så det finns lite begränsat med plats.
 
Centrallåsmotor till en Volvo 740 kanske kan vara nåt?

Är i princip en elmotor som via en kuggstång får en pistong att röra sig in eller ut, bara att vända polerna.
Borde gå att koppla via en vajer om man vill gömma undan den.
 
Pebl skrev:
Centrallåsmotor till en Volvo 740 kanske kan vara nåt?

Är i princip en elmotor som via en kuggstång får en pistong att röra sig in eller ut, bara att vända polerna.
Borde gå att koppla via en vajer om man vill gömma undan den.

Har funderat på det! Kollade med en motor som vi har på jobbet när vi monterar larm i bilar. Funktionen är kanon, men frågan är om den drar nog långt och starkt för att kunna växla både upp och ner. Men jag ska kolla med skrotarna häromkring ifall de har nån sån motor :tummenupp
 
andersbrink skrev:
Hur snabbt vill du att den ska kunna växla? 0.05 sekund, 0.5 sekunder eller 1 sekund?

Kör ju som en kärring :3freak så den behöver inte vara supersnabb. Men runt 0,5 skulle vara bra!
 
Elmotorer till centrallås är nog bra, men du behöver en solenoid (eller två om du inte hittar en bipolär), koppla dessutom in en extra knapp så att du kan välja att växla med frikoppling via ett motstånd (så du får typ 9V) eller på full spänning och samtidigt bryta tändningen.

Du kommer att få både en rejsig quickshift och en servoassisterad normalväxling.
Allt detta behöver inte kosta många hundringar...

PS, jag har aldrig byggt någon själv, så skyll inte på mig om det inte funkar.
Jag har däremot jobbat lite med styr och regler, och dessutom med handikappanpassning, så teorierna borde vara gångbara Ds
 
I senaste numret av MC-Nytt (eller var det en annan tidning?) var det en kille som råkat ut för en mc-olycka. Han hade svårt för att gå. För att kunna fortsätta köra MC konstruerade han ett slags stödben till sin R1a som fälldes upp och fälldes ner (vid start o stopp) med en elmotor via en knapptryckning. Kanske skulle hans lösning kunna överföras till din MC och växellåda?

Tyvärr är jag på väg att flytta - allt är nerpackat - och kan därför inte ange vilket nummer av tidningen detta stod, men jag lovar att så fort jag packat upp PMa dig. (Eller det är kanske någon annan på forumet som minns vilken tidning, nummer och vilken mc-klubb det gällde.)
 
GuW skrev:
PS, jag har aldrig byggt någon själv, så skyll inte på mig om det inte funkar.
Jag har däremot jobbat lite med styr och regler, och dessutom med handikappanpassning, så teorierna borde vara gångbara Ds

Jag ska spöka för dig i flera år om inte det du föreslår funkar
:tungan

Men det vore helt klart bättre om man hade en quick shifter funktion inbakat i systemet. Bör väl inte krävas lika mycket kraft då för att få i växeln om jag förstått det hela rätt.
 
DaggeZ skrev:
I senaste numret av MC-Nytt (eller var det en annan tidning?) var det en kille som råkat ut för en mc-olycka. Han hade svårt för att gå. För att kunna fortsätta köra MC konstruerade han ett slags stödben till sin R1a som fälldes upp och fälldes ner (vid start o stopp) med en elmotor via en knapptryckning. Kanske skulle hans lösning kunna överföras till din MC och växellåda?

Tyvärr är jag på väg att flytta - allt är nerpackat - och kan därför inte ange vilket nummer av tidningen detta stod, men jag lovar att så fort jag packat upp PMa dig.

Tackar!!! Det låter utmärkt :Bugar
 
En störe RC-servo skulle nog fungera, de störe klarar lätt dra 5 kilo, frågan
är bara hur du ska montera den på ett bra sätt
 
DaggeZ skrev:
I senaste numret av MC-Nytt (eller var det en annan tidning?) var det en kille som råkat ut för en mc-olycka. Han hade svårt för att gå. För att kunna fortsätta köra MC konstruerade han ett slags stödben till sin R1a som fälldes upp och fälldes ner (vid start o stopp) med en elmotor via en knapptryckning. Kanske skulle hans lösning kunna överföras till din MC och växellåda?

Tyvärr är jag på väg att flytta - allt är nerpackat - och kan därför inte ange vilket nummer av tidningen detta stod, men jag lovar att så fort jag packat upp PMa dig. (Eller det är kanske någon annan på forumet som minns vilken tidning, nummer och vilken mc-klubb det gällde.)

Va det en blå R1:a så va det en snubbe som bor i grannhuset till mig. Riktigt coolt :tummenupp Har aldrig fått tillfälle att snacka med honom dock så jag vet inte hur det är löst.
 
*FELCITERAT*

Var väl med i något nummer av MC folket från SMC också har jag för mig.

*letar*
 
Last edited:
Bara en fundering...
Kan du inte flytta växeln till högerfoten, borde vara enklast.
Bakbromsen kan man väl ha på höger tumme som en del räcercyklar har (Doohan var först tror jag)
 
Vill du kunna växla med eller bara utan att koppla?
För vill du göra iaf uppväxlingarna utan kopplingen borde det gå ganska fort så att inte växelådan tar skada. Då passar solenoider klart bäst, där får du full kraft direkt, medan en elmotor med utväxling kommer att gå så långsamt att du riskerar skada växellådan. Och andra sidan blir nog solenoid för klent om du inte monterar en solenoid från typ en startmotor... och då kan du få problem med stömförbrukning med tanke på att en mc har rätt klen generator...

402-folket använder väll tryckluft/kolsyrepatorn för att växla, men dom gör det ju inte så många gånger som du vill kunna göra det... annars är nog pneumatik det bästa för funktionen. Det ger ju just en kraft ganska snabbt villket är just det du vill ha för växling.

Det enklaste (men inte särskilt kul) är att montera ett växelhantag från en moppe med handväxel :3freak eller ett gashantag från en hoj...
inte snyggt, men funktionen blir nog okej...
 
är jag helt dum i huvudet som tippar på att en fönsterhissmotor en skena från tillhörande fönsterhiss och ett stag räcker för att kunna växla?

går väl kanske inte supersnabbt då men men...

du ville ju ha det billigt :D

edit: eller tjae en fönsterhissmotor bara i ett stag rakt på axeln borde ju funka det med?

:va
 
Växla med högerfoten är ju intressant, funkar ju på gamla engelska järn.

En annan ide kan ju vara att nyttja nån slags mountainbikelösning med en vajerstyrd spak eller knapp på styret som man växlar med.

På en bekants 60-tals Vespa växlar man genom att vicka kopplingsgreppet upp eller ner tillsammans med vänstra styrändan (gummigreppet).
Funkar till fyra växlar, en vajer gick ner till en spak på motorn har jag för mig.

den var väl från tiden innan vesporna fick variomatic.
 
PastaRacing skrev:
Bara en fundering...
Kan du inte flytta växeln till högerfoten, borde vara enklast.
Bakbromsen kan man väl ha på höger tumme som en del räcercyklar har (Doohan var först tror jag)

Funderar faktiskt på att göra så! Kan nog bli det enklaste tror jag.
Finns en bild på Kliktronic-systemet som är monterat på ett Monster. Funderar bara på vart man ska göra av benet sitt? Ser ut som kolven är ivägen tycker jag.
http://www.kliktronic.co.uk/monster1.jpg
 
Superbee skrev:
är jag helt dum i huvudet som tippar på att en fönsterhissmotor en skena från tillhörande fönsterhiss och ett stag räcker för att kunna växla?

går väl kanske inte supersnabbt då men men...

du ville ju ha det billigt :D

edit: eller tjae en fönsterhissmotor bara i ett stag rakt på axeln borde ju funka det med?

:va

har kollat på det, men motor och utväxling blir en ganska stor grunka. Så det kommer nog att bli svårt att få plats med samt att få det snyggt. Vill ju inte tappa "posör värdet" i hojen :tungan
 
pajo skrev:
Jag ska spöka för dig i flera år om inte det du föreslår funkar
:tungan

Men det vore helt klart bättre om man hade en quick shifter funktion inbakat i systemet. Bör väl inte krävas lika mycket kraft då för att få i växeln om jag förstått det hela rätt.

Kraften/snabbheten styr du ju med strömen/spänningen, 12V för full kraft.
(Jag har fan ingen aaaning om hur mycket kraft som behövs för att växla, men jag tippar att en bilsolenoid har lika bra kraft som tåssingarna, sen får du ju modifiera längden på hävarmen för att passa solenoidens slag)
En bilsolenoid drar säkert 10A under den bråkdel av en sekund du växlar, så grova kablar är bra, däremot ser jag inget problem med laddningen, om du inte växlar hela tiden. (10A~120W men under väldigt kort tid, helljus~35W hela tiden)
Lyset lär kanske blinka till i växlingen, men det skulle man kunna lösa med en bamsekondensator (närmsta billjud-butik) som får ta peaken. (laddar ur massor och snabbt, och laddas i lite långsammare)

Ps, fortfarande inga garantier, för jag kan inte sånt här.... Ds
 
To_Xtrem skrev:
En störe RC-servo skulle nog fungera, de störe klarar lätt dra 5 kilo, frågan
är bara hur du ska montera den på ett bra sätt

Jag har till min radiostyrda bil servon som klarar 27kg! Är inte helt säker på hur snabba dom är, men jag har för mig att dom svänger 45grader på 0.14s eller något sånt! Men som sagt jag kan ha fel med hastigheten!

Multiplex JumboDigi heter mina, men Hitec har också som är lite billigare, tror dom kostar 7-800kr
 
Back
Top