Knall från min cbr

>Men ska inte ta bilbatteriet då alltså...
Att använda ett bilbatteri är _inte_ farligt om man inte avser att nöta på startmotor mycket länge, startmotorn blir ju till slut rätt varm. Men då pratar vi många och långa startförsök. Man måste givetvis koppla rätt, dvs plus till plus och minus på bilbatteriet till jord (långt från tank och batteri, ex vis nånstans långt ner på motorn) på hojen. Koppla plus till minus blir dyrt, att koppla sista polen på batteriet (gäller öppna batterier) eller i närheten av bensin kan bli ödesdigert pga den gnistbildning som kan uppstå. Gnista + bensin hör som bekant hemma inuti puffran. Öppna batterier kan avge/innehålla knallgas (vätgas + syre i optimal blandning). Gnista + knallgas hör som bekant inte alls hemma i våra sammanhang.

Bensin kan rinna ner i oljan på en 4-t via ringarna men knappast inte i så stor mängd att det är fara å färde. Starta, varmkör så länge att även oljan blir varm och lukta försiktigt i oljepåfyllningshålet, luktar det inte bensin är det ingen fara.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top