Robban_C
Gubbfan åker knarr!
>Men ska inte ta bilbatteriet då alltså...
Att använda ett bilbatteri är _inte_ farligt om man inte avser att nöta på startmotor mycket länge, startmotorn blir ju till slut rätt varm. Men då pratar vi många och långa startförsök. Man måste givetvis koppla rätt, dvs plus till plus och minus på bilbatteriet till jord (långt från tank och batteri, ex vis nånstans långt ner på motorn) på hojen. Koppla plus till minus blir dyrt, att koppla sista polen på batteriet (gäller öppna batterier) eller i närheten av bensin kan bli ödesdigert pga den gnistbildning som kan uppstå. Gnista + bensin hör som bekant hemma inuti puffran. Öppna batterier kan avge/innehålla knallgas (vätgas + syre i optimal blandning). Gnista + knallgas hör som bekant inte alls hemma i våra sammanhang.
Bensin kan rinna ner i oljan på en 4-t via ringarna men knappast inte i så stor mängd att det är fara å färde. Starta, varmkör så länge att även oljan blir varm och lukta försiktigt i oljepåfyllningshålet, luktar det inte bensin är det ingen fara.
Att använda ett bilbatteri är _inte_ farligt om man inte avser att nöta på startmotor mycket länge, startmotorn blir ju till slut rätt varm. Men då pratar vi många och långa startförsök. Man måste givetvis koppla rätt, dvs plus till plus och minus på bilbatteriet till jord (långt från tank och batteri, ex vis nånstans långt ner på motorn) på hojen. Koppla plus till minus blir dyrt, att koppla sista polen på batteriet (gäller öppna batterier) eller i närheten av bensin kan bli ödesdigert pga den gnistbildning som kan uppstå. Gnista + bensin hör som bekant hemma inuti puffran. Öppna batterier kan avge/innehålla knallgas (vätgas + syre i optimal blandning). Gnista + knallgas hör som bekant inte alls hemma i våra sammanhang.
Bensin kan rinna ner i oljan på en 4-t via ringarna men knappast inte i så stor mängd att det är fara å färde. Starta, varmkör så länge att även oljan blir varm och lukta försiktigt i oljepåfyllningshålet, luktar det inte bensin är det ingen fara.