Knall från min cbr

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Hoj
Fireblade 929 -01
Tjena, När jag försökte starta hojen med nyladdat batteri och nytankad och alla säkringar kollade så höll den på att tända men istället efter ett tags nötande på startmotorn så hördes en jäkla hög smäll från avgasröret/ därnånstans. Den startar inte.

Har skummat runt lite här nu efter tips och jag har fått fram att: Det finns antagligen bensin som runnit ner i motorn.

Orsak: Hojen välte för några dar sen... :död Den låg i säkert 30 sekunder innan jag fick upp den. Skulle nämligen montera på centralstödet igen... Ochj slant. Jag vet att jag är klumpig.

Nu har det säkert blandat sig med olja och jag vet inte vad.

Fråga:: Hur startar jag den? Kan inte springa igång den för det är snö.
Vad händer då den startas?? Packningar och så? Med tanke på bensinen i motorn.

Tack alla ni som svarar, jag är orolig nu till tusen.,
/Micke

Jag kan gissa på att all bränsle inte var förbränd när du försökte starta när det small.

Ja, kommer du ihåg när vi diskuterade batteriet?? Det har ingenting med det att göra, utan den är troligen toksur eller nåt, glömde ju nämna till dig förra gången att hojen hade vält strax innan.

Ok, är det farligt att starta den då?

Rätt. När du höll på att starta så pumpades bensin/luft in i cylindrarna och ut i krökarna, och så plötsligt tände den till och det i krökarna small.
Jag tror på tändningen! Har du gnista?

Gnistan är det enda jag inte kollat, för jag kommer inte åt...

Alla kåpor är borta förutom dom vid blinkersen. Jag är så jäkla dålig på att meka alltså...

jobbigt som f-n. Jag vet vad som är felet men kan inte fixa det.

Det måste ju vara som du säger, stiften /toksur.

Jag är bara orolig för när jag fått stiften torra (om det är det alltså) vad som händer när jag startar motorn.....Kommer hela skiten att explodera eller nåt??

Du behöver inte va rädd för att någon ska explodera. Känner du inga andra borås killar som kör mc? Isåfall är det ju bara att be om hjälp av dom...

Dom jag har pratat med vågar inte säga exakt hur jag ska göra. Många har trott på en lös kabel, men det är nog inte det.

Men jag får tänka till själv: Alltså, plocka bort stiften och torka, kanske tom byta olja i motorn, (kanske blandats med bensin).

Men om det inte är det felet, då vet jag inte vad som har gått snett.

Förresten, ska ju lämna in den snart för borttagning av strypbrickor, då kanske dom kan fixa det med?..Vad skulle det kosta isåfall att fixa stiften?

Vägra vurpa skrev:
Dom jag har pratat med vågar inte säga exakt hur jag ska göra. Många har trott på en lös kabel, men det är nog inte det.

Men jag får tänka till själv: Alltså, plocka bort stiften och torka, kanske tom byta olja i motorn, (kanske blandats med bensin).

Förresten, ska ju lämna in den snart för borttagning av strypbrickor, då kanske dom kan fixa det med?..Vad skulle det kosta isåfall att fixa stiften?

Fixa stift = byta stift?
Tjao jag vet inte, men för mycket! Har du en bra tändstiftsnyckel? Vissa modeller kräver speciella nycklar.

Min small också. Det var dock när jag körde. Den small som fan och la av. Fick inte igång den sen. När jag stått i typ 10 min så kom jag på att jag kunde byta tändstift. Gjorde det och sen funkade den super igen. Kolla stift.
Lycka till

Har precis varit hos en kompis, imorgon ska jag ta reda på vilken storlek stiften har, gissar på 18.

Det enda jag har i morsans garage är hylsnycklar av olika slag som kan tänkas passa, men det är ju så jäkla trångt bara... Fattar inte hur jag ska komma åt, men det går nog.

Ska köpa laddare till batteriet oxå.
Jag återkommer om inte hojen funkar efter detta.

Tack för svaren.

Vägra vurpa skrev:

Att få bensin i oljan är omöjligt på en 4 taktare, den har surat igen, ladda batteriet fullt och kör runt startmotorn med full gas så får du in luft i cyllarna, eller så väntar du nån dag och choka INTE.

Omöjligt? Fråga Jim om han tyckte det var omöjligt när han tömde ur oljan på sin gamla FJ och det var ett par liter soppa däri :)

Antagligen var cykeln bara vintertjurig, det är bara att prova igen, du får labba lite med choken. Funkar det inte så kan du börja felsöka.

GSXR1100R

Ok, nu känns det som att det är lätt att fixa detta.

Kan jag ta batteriet från min volvo 740 tror du och starta den? Bara för att se om den går igång, kan inte ladda mitt batteri på ett tag nämligen, (om jag inte köper laddare imorgon då alltså)

Den är på 55 ah tror jag.

Tack!

Choken har jag mixtrat med om man säger så...Testat alla lägen vid olika tidpunkter.

Det enda jag vet är att problemet började efter att jag vält hojen.

Ska man behöva tänka på detta hela natten oxå, vill fixa det nu...men då lär ju min familj vakna om det ska hålla på att smälla så...

Batteri

Stiften är sura och/eller gamla, det är allt. Byt dem (kolla noga så du får rätt stift). Det är bra för cykeln och nyttig träning för dig. Allt kommer att passa efteråt även fast man inte tror det. Du har inte fått bensin i motorn eftersom du normalt måste ställa bensinkranen i "PRI" (prime) för att det skall hända.

Ta INTE och koppla på ett bilbatteri, det kan elda upp dyra komponenter innan du hinner säga "hoppsandärröknästamånadsgåutpåkrogenochharoligtpengar"...

Jag har ingen PRI på min kran, bara (On, Off, Res.)

Men ska inte ta bilbatteriet då alltså... :)

Jaja, ska bli intressant imorgon att meka.

Byt stift.
(Knallen kom sig av att du fått soppa i krökarna efter att hojen surat och skickat soppa ut i krökarna) fanns soppa i cylindrarna efter vurpan har det försvunnit nu.
Har du original verktygskit så har du tändstiftsnyckeln där. Funkar oftast bäst.
Volvobatteri går utmärkt att koppla paralellt med hojbatteriet medelst startkablar.
Sist men inte minst ett tips:kolla så inte nödstoppsknappen står i "off"-läget.
(Gjorde denna blunder en gång efter ett soppastopp, tog 2 timmar att lista ut och diverse pillande med startgas mm, pinsamt-men det bjuder jag på).

Ok, nu funkar inte nycklarna jag har hemma. Ingen orginaluppsättning av verktyg heller.

Satiken vad trångt det är att komma åt stiften.

Får dra till Lugnets motor och köpa det så fort som möjligt.

Jag återkommer så snart den funkar igen.

Tack

Vägra vurpa skrev:
Ok, nu funkar inte nycklarna jag har hemma. Ingen orginaluppsättning av verktyg heller.

Satiken vad trångt det är att komma åt stiften.

Får dra till Lugnets motor och köpa det så fort som möjligt.

Jag återkommer så snart den funkar igen.

Tack

Jag måste plocka av tank och helkåpa för att byta stift :tummenupp

Back