Knakk ljud något att oroa sig för?(rs)

AquaRelliux

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
RS 125 00
Hej jag har precis köp en Aprilia RS125 som har gått 2321mil. Det är nämligen så har att den låter lita konstigt när motorn är igång det knakkar på något konstigt sätt. Men när jag har kört den en bit och stnnar igen på tomgång så är det nästan borta. Sen låter det mindre när jag trycker in kopplingen. Är detta något att oroa sig för ska det vara så här. Jag har möjlighet att häva köpet till fredag. Vad ska jag göra för att ta reda på om det är något alvarligt fel med växellåda eller motor. Den går förövrigt bra, låter bra och växlarna har fina steg.

//AquaRelliux

Last edited:
AquaRelliux skrev:
Hej jag har precis köp en Aprilia RS125 som har gått 2321mil. Det är nämligen så har att den låter lita konstigt när motorn är igång det knakkar på något konstigt sätt. Men när jag har kört den en bit och stnnar igen på tomgång så är det nästan borta. Sen låter det mindre när jag trycker in kopplingen. Är detta något att oroa sig för ska det vara så här. Jag har möjlighet att häva köpet till fredag. Vad ska jag göra för att ta reda på om det är något alvarligt fel med växellåda eller motor. Den går förövrigt bra, låter bra och växlarna har fina steg.

//AquaRelliux

Hos mig låter det lite annorlunda när jag har den i neutralen och släpper kopplingen... sen kopplar man låter det lite annorlunda. Men det är inget att oroa sig över, det är så på farsans nya cbr.

Men det knackar inte, utan låter liiite annorlunda bara.

Låt någon kunnig lyssna på den så får du veta.

AquaRelliux skrev:

//AquaRelliux

Knackningar är det spickningar? Låter den som en disel?
Kan vara ramlagren. Plocka isär och kolla eller försök att pruta lite.

Exakt så hördes min gammla moppe med. Där var det växellådan som skramlade, inget att oroa sig för i det fallet. Borde vara samma i ditt fall.

Loy skrev:
Exakt så hördes min gammla moppe med. Där var det växellådan som skramlade, inget att oroa sig för i det fallet. Borde vara samma i ditt fall.

Hörde av bosse bildoktorn att om man håller lite potatismöjl i växellåds oljan så blir det tyst :rolleyes:

När jag köpte min båge för nästan ett år sedan så lät den så. Än idag har jag exakt samma "problem" som du har. Det har inte varit några som helst konstigheter med det knackandet, jag har kört några hundra mil med min. Du ska nog inte oroa dig... Jag hade min på service för 3300:- dem skulle fixa allt sletet skit på den, för att sedan åka till bilprovningen o besiktiga den. Dem sa ingenting om knackandet då heller.

Allround skrev:
När jag köpte min båge för nästan ett år sedan så lät den så. Än idag har jag exakt samma "problem" som du har. Det har inte varit några som helst konstigheter med det knackandet, jag har kört några hundra mil med min. Du ska nog inte oroa dig... Jag hade min på service för 3300:- dem skulle fixa allt sletet skit på den, för att sedan åka till bilprovningen o besiktiga den. Dem sa ingenting om knackandet då heller.

För i helvette lyssna inte på Bossebildoktorn.... j**** pundarmek...
sen Knakk stavas knack...
Och bilprovningen, kollar igentilgen inget på motorn mer än avgaserna och oljelekage... dessutom är den personen okunnig, så kommer han förmodligen inte att säga något...

som någon frågade (tror jag) låter det som om någon sitter inne i cylindern och slår med en hammare på cylinder väggen eller är det något annat ljud?
det kan bero på tex ramlager, eller så kan det vara något annat...
en polare till mig hade dåliga ramlager, fast det var en skruv i lådan som hade lossnat lite och låg och knackade när det kom något förbi... så det kan bero på mer än lagren, det ska inte knackas... bara måttligt, är det oroande kolla själv eller låt en verkstad göra jobbet...
bara onödigt när det rasar...
är den import så är den förmodligen körd längre än vad mätarn visar på osv....

Last edited:
shoik skrev:
är den import så är den förmodligen körd längre än vad mätarn visar

Why?
:va

för att man skruvar tillbaka milen, så ser det bättre ut.
iofs kan den ju även vara mätarskruvad i sverige också...

Last edited by a moderator:
AquaRelliux skrev:

//AquaRelliux

När min började knacka så var det avgasportarna som var paj :tungan
Fast du lär ju lyssna med dom sa har samma problem på en likadan hoj, eller åk till en mc-handlare låt dom bara lyssna, dom borde dom göra gratis tycker jag. :)

Anton_Ljunghusen skrev:
Why?
:va

för att man skruvar tillbaka milen, så ser det bättre ut.
iofs kan den ju även vara mätarskruvad i sverige också...

Det är bra mycket hårdare straff i Sverige än i andra länder om man fifflar med mätaren. Läste det i bike tror jag...

Edit:
Ska försöka googla fram...

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...