Knakar och knäcker till i styrkronan...

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
ZX12R
När jag står still och gångar cykeln upp o ner med handbromsen i så knäcker det till ett konstigt ljud från styrkronan... Antar att det är styrlagret. Hur spänner man lagret? Spänner man det via dom 2st stora muttrarna i kronan och i så fall hur hårt? Verktygstips kanske?:)

säker på att det inte bara är bromsbeläggen/skivorna som "låter" lite? låter det likadant om du nyper bromsen lite och jätte hårt? min kluckar lite om jag håller bromsen lite lösare (bromsbeläggen som "glappar" lite) och är tyst om jag håller hårt.

Låter som styrlagret, ja. Haknyckel kanske är ett lämpligt verktyg? Vet inte så noga...

Ställ dig mot en vägg med framhjulet och tryck till i styret,då slipper du använda frambromsen.
Om styrlagret är glapp,justerar du det genom att först släppa muttern ovanpå övre gaffelkronan.
Under densamma sitter tvä kronmuttrar,där den övre är låsmutter,den undre är justermutter.
Använd ett smalt dorn och hammare o spänn den undre muttern lite i taget tills glappet är borta.
Spänn inte för mycket så lagret kärvar,då blir det en vinglig färd.
Ner med sidostödet,luta upp hojen på det så du avlastar gaffeln när du kollar så det inte blev för tajt.
Lätt som ein plätte.........

( men.....om du har framhjulet rakt,med upplyft dito,och du har ett ´läge´där styret stannar kvar,om du förstår vad jag menar,så är det dags för nya friska styrlager )

Last edited:
Lånar tråden lite men vart köper man en ställbar haknyckel kollade lite på jula men såg ingen. Tänkte en billig smeckig sak ;)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg