Knakar i hojen när den rullar i neutral

KASHEL

Ny medlem
Gick med
14 May 2016
Hoj
2015 Yamaha MT-125
tjena, tänkte bara kolla om det är någon här på forumet som vet vad det är som ''tickar, knakar'' i min hoj. Jag hör det inte när jag rullar sakta i Neutral, men när jag börjar att rulla lite snabbare så hör jag ett tickande, och det är förmodligen inte bromsarna för dom har jag kollat om det är något som stöter till. En till fråga, när jag rullar sakta utan att bromsa så gnisslar mina bromsar med jämna mellanrum (inte hela tiden, typ va 5:e sekund), vad finns det för åtgärder för detta? Tacksam för alla svar!
Hoj: 2015 Yamaha MT-125, med ABS

Jag tror också på en överspänd kedja och om bromsarna gnisslar så är det antagligen bara en ojämnhet eller något skräp som kommit in, det försvinner.

Tror också på att det är drivpaketet som låter. Eller hjul lager som är dåligt.

oavsett vad det är så bör du väl fråga din lokala yamaha återförsäljare och ej skruva själv då du har garanti på motorcykeln.....

Jag har samma fenomen. Genom att sätta motorcykeln på centralstödet och sakta rulla hjulet så kunde jag tydligt höra och känna att det var min kedja som är boven. Det knakar och knäpper när den kommer till vissa delar. Får bli ett nytt drivpaket när ekonomin tillåter.

Ett tickande ljud som bara hörs när man rullar ganska långsamt på neutral (så att man hör) kan mycket väl vara bromsbeläggen. På gathojar spänns de ofta fast av den anledningen men du kanske har de lösa som på racehojar?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8