Knakande oljud CBR 600

bazookan

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
Yamaha R1
Hallå

Jag har problem med min cykel, en cbr600 -99, när använder frambromsen, så hörts det ett knakande ljud. :confused:
Det spelar ingen roll om jag kör, eller om den är stilla och jag trycker på styret.
Det låter som det kommer från gafflarna, men jag är inte säker.
Finns det någon snäll person som kan ge mig ett tips?
Jag blir glad för svar :)

vänliga hälsningar bazookan

testa o pumpa gaffeln upp o ner då du har framhjulet mot en vägg eller liknande. samma ljud ?

lyft upp cyklen på centralstöd eller liknande, vrid styret fullt utslag till höger och vänster, något ljud ?

har du stålomspunna slangar eller orginal ?

Om det knakar om du bara klämmer åt bromsgreppet ska du nog göra rent och smörja lagom mycket i alla leder i bromsgreppet. Förmodligen sitter det diverse damm och grus i den gamla smörjan som gör det hela stelt och knakigt.

Nej ljudet uppstår inte från bromsen, det ät t.ex. när man står still och trycker hårt på styret så att man pressar ihop gafflarna. Då hörs det ett knakande. :confused:
Ska testa de WebGringo tipsade om imorgon :)

Nej ljudet uppstår inte från bromsen, det ät t.ex. när man står still och trycker hårt på styret så att man pressar ihop gafflarna. Då hörs det ett knakande. :confused:
Ska testa de WebGringo tipsade om imorgon :)

Jaha, då lär det vara styrlagret som är glappt. WebGringo är nog och fiskar efter det också. Du kan testa det genom att rulla i låg fart med vänstra handens fingrar inklämda mellan ram och gaffelkrona och sedan bromsa. Om ljudet och en kännbar rörelse mot dina klämda fingrar händer samtidigt är det dags för översyn av styrlager.

Tjena

Har idag testat de tips jag fått och här e resultatet:
Provade att pumpa gaffeln upp o ner, samma sak som innan, verkar som om ljudet kommer precis vid samma tillfälle när man har tryckt visst hårt.
Testade vrida styret till höger å vänster, fram å tillbaka osv, men där hörs eller känns inget speciellt. :va

Jag har orginalslangar på hojen :)

Eller låter se såhär på alla 600?

Styrlager... Ställ upp på centralstödet. Vrid styret åt båda hållen och känn efter NOGGRANT! Känner du minsta ojämnhet i rörelsen, byt lager. Annars räcker det säkert att plocka isär, göra rent och smörja lite gött ;) Lagret slits mest där styret är "rakt fram" så det bör vara där som du kan känna ett litet "hack" när du vrider styret.

Får testa med att byta dem, är det SKF lager?
Någon som vet vilket nummerde står på dem? E de 2st?
Kan fixa dem billigt på jobbet isf :yoparty

Får testa med att byta dem, är det SKF lager?
Någon som vet vilket nummerde står på dem? E de 2st?
Kan fixa dem billigt på jobbet isf :yoparty

Jag hör ett knakande ljud ifrån min Hornet -98 när jag gör samma rörelser.
Var inne på MC-huset i Malmö och killen där hittade inget som pekade på att det var något av lagerna.
Däremot så har jag en liten spricka i framskärmen vid det högra fästet vilket gör att den rör lite på sig vid dessa rörelser. Det visade sig att det var exakt det knakande ljudet som hördes.

En kompis kompis jobbar på en mc-verkstad, så jag tog dit min hoj.
Och de kom fram till att de inte e några problem med några lager, ljudet kommer frrån gafflarna men de fanns inga fel på dem :)
Konstgt att de knakar ändå? :va

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard