Knak ljud från kedjan el drev?

Silthcrawler

Wow tack farsan
Gick med
15 Oct 2004
Hoj
Yamaha YZF 600 Thundercat
Hej har märkt ett knak ljud när jag rullar min hoj bakåt, å drivpacket är fräsht å kedjan e i linje å lagom spänd. Kan det va kedjan som låter så? låter inte hela tiden det kommer ibland. :confused: Har inte haft låss å gjort rent kedjar kanske bör göras?

Silthcrawler skrev:
Hej har märkt ett knak ljud när jag rullar min hoj bakåt, å drivpacket är fräsht å kedjan e i linje å lagom spänd. Kan det va kedjan som låter så? låter inte hela tiden det kommer ibland. :confused: Har inte haft låss å gjort rent kedjar kanske bör göras?

det är vanligt att kedjan knakar när du rullar hojen bakåt, kolla så att kedjan är lika spänd runt om hela varvet, så den inte är olika spänd beronede på var hjulet står. kolla oxå att hjulet sitter rakt...

vad det beror på vettefan... men kolla dessa saker.. det skadar iaf inte.

Det beror på att kedjan börjar bli sliten. Gör rent den noga, samt smörj lite oftare så ska du se att det tystnar.

Jag har noterat att min kedja knakar precis efter jag tvättat hojen. Men det brukar försvinna ganska snabbt...

Ok ska ta å bada å göra rent kedjan till heljen skall bli kasst väder här då :mad: /Tack för tipsen

Nr:18 skrev:
Det beror på att kedjan börjar bli sliten. Gör rent den noga, samt smörj lite oftare så ska du se att det tystnar.

Hehe i sånna fall var min helt nya kedja och helt nya drev slitna.

Padde skrev:
Hehe i sånna fall var min helt nya kedja och helt nya drev slitna.
En helt ny kedja som knakar är det fel på. En fräsch kedja är so gott som ljudlös, inga knakningar öht. Det kan ev. vara drevet som inte spårar med kedjan, för tyst ska det vara om allt är rätt gjort.

Nr:18 skrev:
En helt ny kedja som knakar är det fel på. En fräsch kedja är so gott som ljudlös, inga knakningar öht. Det kan ev. vara drevet som inte spårar med kedjan, för tyst ska det vara om allt är rätt gjort.

Helt tyst frammåt, knarrade lite bakåt.

Det var tydligen helt normalt.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form