Knak/knarr från kedja

donj

Medlem
Gick med
9 Oct 2007
Hoj
Hornet -01
Som rubriken säger - Det knarrar och knakar på samma ställe för varje varv som hjulet snurrar.

Tid för byte av drivpaket är bokad, men det jag undrar är om det finns nån risk med att köra nu?

Risk å risk, du kommer ha ett större slitage på lagren i lådan och drevklumpen. Puttra till å från jobbet, visst, men jag skulle inte kolla hur långt en tank räcker i toppfart ;)

Men man törs ge sig ut på sin tur med någorlunda lugn körning, utan att be till Allah först?

Det är inte nödvändigtvis ett tecken på att kedjan tänker gå av när som?

kan passa på att låna tråden lite, vad går ett drivpaket byte på ungefär? $$$

kan passa på att låna tråden lite, vad går ett drivpaket byte på ungefär? $$$
Mellan 1500 å 2500, beroende på om RK/DID/Regina-kedjan ligger i orginalkartong eller Honda/Yamaha/Suzuki/...-kartong eller inte. Ännu billigare om du handlar kedja på Biltema. Sen kostar det väl en slant att lämna in också, eller så kostar det gratis om man gör det själv. Tar en timme ca och kräver eg inga specialverktyg förutom en slägga och en vinkelslip. Det finns gott om trådar här hur man byter och får dit det nya nitlåset, eller clipslåset om man vill ha sånt.

Ibland kan det ju faktiskt räcka med att tvätta av kedjan också. Om man är flitig med kedjesmörjandet men aldrig gör rent bakar man ju bara på en masa slippasta i praktiken. Skaffa fotogen/diesel/lampolja och gnugga av kedjan med en tandborste ska du se att den kanske blir något mera medgörlig. Glöm inte att smörja den igen efteråt bara.

1940:- går det på för min hornet. Jag betalar för jobbet så jag vet att det blir rätt gjort.

Upptäcke imorse på väg till jobbet att den hade slutat knaka - konstigt.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D