Knacksensor

turbobiker44 skrev:
Hej du.
Förstår dig,,dem spikar ju tom original,,he he,, om man rappar ordentligt på gasen,,
Men om det var för turbomonteringens skull,,så kan du ju bara sänka kompet, med en extra, eller tjockare, cylinderfotspackning,,, så gör de flesta turbo-åkare.
Sen tanken att ha en knacksensor på en gathoj,,nja,,är ju inte som på en bil,,"där folk lägger i 5:an och trampar gasen i botten så det spikar härligen",,då kan det kanske behövas,,men annars,,nja,,;-) tycker jag.
Och sen var väl detta ett 2-takts forum,,? ;-)
Hälsar Mogens.

Sant,,men tjockare cylinderfotspackninger UTAN att ta nånting på cylindern ger ju också LÄGRE kompressions-TRYCK, dels pga mer volym i toppen(pga att kolven inte kommer lika långt upp i cylindern som förut) ,dels pga de "vassare" porterna som medföljer en sådan operation.
Så det KAN vara ett sätt att få bort evt. spikningar,,
om man nu kör så precis på gränsen,,??
Mogens.
Har turbokolvar från JE...
2-taktsforum med folk som tycks veta vad de snackar om, ja...
Men det är bättre att fråga där diskussionen är?

Tomass skrev:
Har man en motor med kat som går på lambda 1, så motverkar man knack genom att magra blandningen.

Jag tycker inte det stämmer riktigt. Om den går med lambda 1 så går den ju med lambda 1 :D Dessutom så är det vanligt att de som går med lambda 1 endast gör så vid låga varvtal och lågt TP. M a o när låg effekt efterfrågas, t ex vid cruise i 100 eller så. Vid högre effektuttag skiftas mode, sensorn ignoreras och vanlig insprut(alpha-n) och med rikare blandning erhålls.

Det syns rätt tydligt på afr-kurvor för en RSV1000R. Den blå linjen är 25% TP och systemet jagar lambda 1.0. Resterande linjer - 50, 75 och 100% TP visar den andra moden och rikare blandning.

edit: Alla kat-hojar har iofs inte lambdasensor. Hur dessa jobbar har jag inte en blekfis om.

Last edited:
#Olsson# skrev:
Jag tycker inte det stämmer riktigt. Om den går med lambda 1 så går den ju med lambda 1 :D Dessutom så är det vanligt att de som går med lambda 1 endast gör så vid låga varvtal och lågt TP. M a o när låg effekt efterfrågas, t ex vid cruise i 100 eller så. Vid högre effektuttag skiftas mode, sensorn ignoreras och vanlig insprut(alpha-n) och med rikare blandning erhålls.

Det syns rätt tydligt på afr-kurvor för en RSV1000R. Den blå linjen är 25% TP och systemet jagar lambda 1.0. Resterande linjer - 50, 75 och 100% TP visar den andra moden och rikare blandning.

edit: Alla kat-hojar har iofs inte lambdasensor. Hur dessa jobbar har jag inte en blekfis om.

Ligger du på lambda 1 får du högst temputveckling, går du mot magrare får du mindre temp och går du mot fetare får du mindre temp, båda dessa vägarna minskar knack. Att man i mc sammanhang pratar om att man kan skära motorn om man går får snålt är att en mc går fett och därmed mer risk för knack vid vid "magrare" blandning. 10% fetare ger max effekt och 10% magrare ger max verkningsgrad, höftat fram, och det är väl inte många mc som är byggda för bra verkningsgrad?? :hihi

Jag nämde detta i en annan tråd bara eftersom många tror att magrare blandning ger högre temp mm. Magrare får då vara relativt... :banana

Tomass skrev:
Ligger du på lambda 1 får du högst temputveckling, går du mot magrare får du mindre temp och går du mot fetare får du mindre temp, båda dessa vägarna minskar knack. Att man i mc sammanhang pratar om att man kan skära motorn om man går får snålt är att en mc går fett och därmed mer risk för knack vid vid "magrare" blandning. 10% fetare ger max effekt och 10% magrare ger max verkningsgrad, höftat fram, och det är väl inte många mc som är byggda för bra verkningsgrad?? :hihi

Jag nämde detta i en annan tråd bara eftersom många tror att magrare blandning ger högre temp mm. Magrare får då vara relativt... :banana

Håller med i allt, och ser att jag ryckte nog en mening ur ett sammanhang där, vilket i praktiken innebär att byta ämne. Äsch så klantigt. :hihi

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back