Knackningar när motorn är kall Honda NSR 125

Tjenare, Nej, är inte säker. Meckade aldrig upp igår, orkade inte riktigt. Ska ju övningsköra strax, ser dom på körskolan att min CDI är ostrypt?

Enligt ägarbeviset:
Honda NSR 125R
1992
JC20 motor typ.
Dispens - Hel och halvljus ej typgodkännande.

Står även "Sweden jubileums model" på kåpan typ :p

Så.. JC20 motor, 1992 är den född.. 1 eller 2 boxar :)? Och vart?

Sannolikt inte. Det kräver att personen har ingående kunskaper om den hojmodellen. Däremot kan han känna att hojen går väldigt "bra" för att vara strypt.
Däremot kommer dom säkert att kolla i reg.beviset att effekten ej är över 11 kW
 
Sannolikt inte. Det kräver att personen har ingående kunskaper om den hojmodellen. Däremot kan han känna att hojen går väldigt "bra" för att vara strypt.
Däremot kommer dom säkert att kolla i reg.beviset att effekten ej är över 11 kW

ursprunlig effekt - 29hk
begränsad till 11kw - Avgas- och tändsystem

så står det. Är det en eller 2 CDI boxar på min modell? Och vart finns dne?
 
ut i garaget o undersök hojjen så ska du nog hittan
 
ursprunlig effekt - 29hk
begränsad till 11kw - Avgas- och tändsystem

så står det. Är det en eller 2 CDI boxar på min modell? Och vart finns dne?

Det står hur den är strypt. Det krävs goda kunskaper om dom specifika boxarnas beteckningar och kopplingsschema m.m för finna om den är strypt. Det är sannolikt inget en trafikskola tittar på.
Ofta brukar den rörliga avgasporten vara bortkopplad (stängd) på en strypt hoj. Det är där den "största" strypningen sitter.
 
ursprunlig effekt - 29hk
begränsad till 11kw - Avgas- och tändsystem

så står det. Är det en eller 2 CDI boxar på min modell? Och vart finns dne?

Det sitter en plugg i avgassystemet, det är den ena strypningen, och tändningen är det den vanliga med "blind-tarm" i lådan som gör att den går slöare mellan 6-8k varv.

Det finns bara 1 cdi, men det finns två stycken dosor som båda ser ut att vara cdi, bara att den andra är styrningen för avgasportarna så nej, det finns bara en cdi
 
Okej. Men altså mitt varvstopp är runt 8.300 varv, det röda börjar på 10.000 varv tror jag.. Är det pga CDIn?
 
NEJ!!!

Det är strypningen i avgasystemet som stryper motorn våldsamt.

Vi har ju förklarat att CDI strypningen enbart begränsar accet mellan ungefär 6500-8500 varv, i övrigt ändrar den inte toppeffekten ett skit.

Det är en förbannat löjlig grej att begränsa motorn med obegripligt tom, men nu valde Honda tat göra så, inet vet jag om de menade att accet skulle bli så våldsamt så man flyger av hojen eller nåt.

Så det är alltså inet en strypning av toppeffektn, en hoj med alla strypningar borta utom CDIn fixad går lika fort som en med CDIn fixad.

Fundera inte mer över det där nu, du har förmodligen en löjligt litet hål i avgassystemet som helt enkelt tar död på motorn.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top