Knackande VF1000R

SuddenX

Ny medlem
Gick med
25 May 2008
Ort
Trollhättan
Hoj
84 Honda VF1000R 87 Suzuki GSXR400
Hej gott folk!

Har skaffat mig en VF1000R med ett konstigt knackande motorljud som jag inte kan hitta.

När man kör och ligger på konstant hastighet slammrar det i motorn, men motorbromsar jag eller gasarpå så försvinner ljudet.
Även när jag står bredvid den och rappar på gasen runt 4-5000 varv hörs det men inte så mycket, har provat med det gammla tricket att lyssna med skruvmejsel runt hela motorn men kan inte lokalisera var det kommer ifrån.
Har ställt in ventiler och kollat kammar allt verkar ok, samt monterat ett oil-mod kit.

Någon som har en aning om vad det kan vara???

//Johan
 
Har du provat att stänga av? :)

Skämt å sido. Hojen är 24 år gammal. Det låter lite när den snurrar.
 
Kopplingskorgen har du redan fått tips om.

Har du samma knackande med växeln i friläge, & kopplingen indragen resp utsläppt ?
Försvinner knackandet med kopplingen indragen så hitter du nog ditt fel ngnstans i kopplingsdetaljerna & då kan det bla vara en slut kopplingskorg.
 
Bara för säkerhets skull lär jag fråga: Vilken olja det är i motorn, har du rätt viskositet, rätt kvalitet och hur länge sedan är det du bytte den? Har för mig att dessa motorer är extra känsliga på just den punkten. Detta har du säkert redan tänkt på men man vet aldrig.
 
Kopplingskorgen har du redan fått tips om.

Har du samma knackande med växeln i friläge, & kopplingen indragen resp utsläppt ?
Försvinner knackandet med kopplingen indragen så hitter du nog ditt fel ngnstans i kopplingsdetaljerna & då kan det bla vara en slut kopplingskorg.

Har provat det med men ingen skillnad på knacket...
Knackningarna är hårdare när jag kör.

Mycket tacksam för alla tips och ideer som jag får!!
 
Knackande ljud

Svag punkt är vevlager har jag fått lära mig, låter som du har detta problem!
 
Bara för säkerhets skull lär jag fråga: Vilken olja det är i motorn, har du rätt viskositet, rätt kvalitet och hur länge sedan är det du bytte den? Har för mig att dessa motorer är extra känsliga på just den punkten. Detta har du säkert redan tänkt på men man vet aldrig.

Jag bytte olja och monterade oljekittet "castrol gps" direkt när jag fick hem cykeln, den knackade när jag köpte den. Förra ägeren sa att ljudet kom efter att han bytt olja.
Blev även rekomenderad av Holeshot performance i USA att tillsätta X1-R MCR tillsatsolja efter montering av kittet, men ingen skillnad.
Jag har inte kört den mer än någon kilometer, vågar inte förän jag vet felet...

:tummenupp För alla tips!
 
Svag punkt är vevlager har jag fått lära mig, låter som du har detta problem!

Urrrk! Kan det vara så illa tro??? Det är väl inget annat att göra än å börja plocka ner spisen imorrgon och titta (va lite rädd för detta).
Har läst runt på många forum men inte hittat att VF:arna hade det problemet.
Upp till bevis imorrgon då..... Tack för tipset:tummenupp
 
Kolvslitage / kolvfladder ? Hade liknande i en cbr 600 för ett par år sedan. Gått långt ? Dricker olja ?
 
Reklamation

Be att få lämna tillbaka hojen, kan bli hur dyrt som helst.:mad:
Har en god vän som höll på att köpa och sälja VF1000R maskiner. Han har ochså ett gäng trasiga motorer liggande i sina hyllor, ej värda att laga. Han har letat upp fungerande begagnade motorer istället. Så förbered dej på detta.
Trasiga vevstakslager betyder väl för det mesta att vevaxeln är skada ochså.:huvet

När man modifierar oljesystemet till att sända upp mer olja till kammarna så tager man ju bort lite utav kapaciteten ifrån oljepumpen till att förse övriga delar med smörjning. VF1000R maskinen producerar kopiösa mängder värme, så i version 2 (1986) hade Honda byggt in en oljekyl extra för att hålla oljetempen på en lägre nivå. Vid för hög temperatur spricker oljefilmen sönder och till följd blir då lagerskador, har man då också slarvat med oljebytena håller inte oljan och prestandan att smörja uteblir.

Knackande VF1000R, lämna tillbaka hojen. Tror det är ett gott råd.

Samtidigt, hoppas jag att jag har fel. Toyman
 
Mera fel i VF1000R motorerna är dålig härdning i kuggarna på vevaxeln och gear-driven samt kammarna. Och kammarna kan oxå va taskig härdning i. klappret låter troligt att vara vevstakslager, har man tur är det bara lagret eftersom det materialet är mjukare än vevtapparna på vevaxeln.
Ingen bra motor tyvärr.
Tyvärr håller jag med föregående talare att försöka lämna tillbaka maskinen.
Synd på en annars cool racermaskin från 80-talet.

Och en varning om dom gamla VF750S, VF750F, VF1000F har Piss-motorer, kammar, vippor & kamspännare är skit, även dom utbytesprylarna som honda säljer som repalcement. Vet inte hur många jag bytt då det begav sig
 
Tacka alla för information och tips! Verkar som om jag får let upp en beg. motor till hojen (om jag kan hitta någon).... Är helt frälst i denna modell, har varit en dröm att äga en sådan i många år.


//Johan
 
Var ute och skruvade loss kopplingskåpan. Kedjan till oljepumpen är otroligt slapp håller man i drevet till oljepumpen och vrider fram och tillbaka får jag samma ljud som när den är igång! Kan detta var en möjlighet till???
 
Var ute och skruvade loss kopplingskåpan. Kedjan till oljepumpen är otroligt slapp håller man i drevet till oljepumpen och vrider fram och tillbaka får jag samma ljud som när den är igång! Kan detta var en möjlighet till???

Om du har tur så. Samma sak hände mig på en dr600 motor kedjan till motbalacen = slapp = slammer

Om det nu inte är det så lyft av vetilkåporna,,,, som sagt dom hade stora probbs med att kammar gick ner sig , kolla även om lagerlägena ser bra ut för kammarna. Drivningen av kammarna ser ju minst sagt skräckinjagande ut borde lätt kunna föra oväsen vid minsta lilla glapp besikta kammdrivningen noga efter drevskador mm
Jo kolla en sak till händer offta på encylindriga motore ivf. Kolla så muttern för premiärdrevet är fullt åtdragen på vevaxeln. På enstonkor brukar den skaka lös och smida till krysskilen och orsaka just sådana oljud.
 
Last edited:
Jag ger upp.....
Letar annan motor...
Någon som vet någon???


Vet en som köpte en till brutalt underpris av samma anledning, (slammer och rädsla för ras på kam eller vev). Bytte soppapumpen och sen var det frid och fröjd. Värt att kolla kanske, lät misstänkt? Kan ju ha tur....
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top