Knackande R1:a, dör när man ska iväg.

*Thunder*

Ralle
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
GSX-R 1000 -01
Problem 1:
Motorn knackar, det hörs när den står på tomgång och även när man kör. Motorbromsar man så hörs inget, men så fort man ger minsta lilla gas så hörs knackandet. verkar upphöra efter ca6000rpm.
Vad kan detta va?

Problem 2:
Ibland när man har friläge i o står stilla, lägger i ettan o ska köra iväg så känns det som att lådan har låst sej, hojjen dör när man släpper upp kopplingen,men det känns mer som att 6:an ligger i än att 1:an ligger i, för det slirar långsamt på kopplingen sen dör den.(fast hojjen står helt still, inget tendens att vilja röra sej frammåt. Sen startar man om o då fungerar det.

Kom gärna med så mycket tips ni bara kan.

*Thunder* skrev:
2142790 Problem 1:
Motorn knackar, det hörs när den står på tomgång och även när man kör. Motorbromsar man så hörs inget, men så fort man ger minsta lilla gas så hörs knackandet. verkar upphöra efter ca6000rpm.
Vad kan detta va?

Problem 2:
Ibland när man har friläge i o står stilla, lägger i ettan o ska köra iväg så känns det som att lådan har låst sej, hojjen dör när man släpper upp kopplingen,men det känns mer som att 6:an ligger i än att 1:an ligger i, för det slirar långsamt på kopplingen sen dör den.(fast hojjen står helt still, inget tendens att vilja röra sej frammåt. Sen startar man om o då fungerar det.

1. Har du bytt lammeller?
Det som hände mig var att jag inte spännde dom sex skruvarna som håller paketet rätt moment ( 8 Nm ). Det gjorde att en skruv gängade upp sig och satte sig! Problemet var exakt som du beskriver i både punkt 1 & 2. Så även om du inte bytt, skruva av kopplingskåpan och kolla.

*Thunder* skrev:
2142790 Problem 1:
Vad kan detta va?

Problem 2:

Jag är ingen gurur mek, men problem 1 verkar vara "vanligt" ventilknack, jag har inte hört någon r1 som inte låter så, dvs fullt normalt. För att gardera dig, åk till en mc verkstad och be dem lyssna.

Problem 1 vet jag inte vad det kan vara, men jag hade liknande problem med min i dag, det berodde på att sensorn till stödet var fullsmetat med kedjeolja, och därför dog motorn när jag la i växel...

//Emil

Zilversurfer skrev:
2142807 1. Har du bytt lammeller?
Det som hände mig var att jag inte spännde dom sex skruvarna som håller paketet rätt moment ( 8 Nm ). Det gjorde att en skruv gängade upp sig och satte sig! Problemet var exakt som du beskriver i både punkt 1 & 2. Så även om du inte bytt, skruva av kopplingskåpan och kolla.

Ska plocka kåpan och kolla.
Det är inte ventilknack, detta låter grövre o llängre ner ifrån. Har kompisar som har R1:or o ingen har i närheten av detta ljud=)
Det är inte kontakten till stödet heller för jag kan lägga i ettan utan problem hojjen är fortfarande igång, det är när jag släpper upp kopplingen o ska iväg som den inte vill alls.
Men jag ska skruva av kåpan o kika. Lite ny på det här med hojjmotorer. Men kopplingen är lagd i olja på r1an va? alltså åker oljan ur när jag tar av kåpna, så det är väll en fördel att ha ny olja tillhands antar jag.=)

Fler tips? Tack för detta sålänge iaf!!

*Thunder* skrev:
2142879 Ska plocka kåpan och kolla.
Det är inte ventilknack, detta låter grövre o llängre ner ifrån. Har kompisar som har R1:or o ingen har i närheten av detta ljud=)
Det är inte kontakten till stödet heller för jag kan lägga i ettan utan problem hojjen är fortfarande igång, det är när jag släpper upp kopplingen o ska iväg som den inte vill alls.
Men jag ska skruva av kåpan o kika. Lite ny på det här med hojjmotorer. Men kopplingen är lagd i olja på r1an va? alltså åker oljan ur när jag tar av kåpna, så det är väll en fördel att ha ny olja tillhands antar jag.=)

Ingen som vill svara på mitt sista inlägg?=)

*Thunder* skrev:
2142879 Ska plocka kåpan och kolla.

Ja och nej.
Kopplingen är i olja men oljenivån är under kopplingskorgen, titta i oljenivåhålet...
Normalt räcker det att ställa hojen på sidostödet och ta loss kåpan, byt packningen.
/fredde

freddexwing skrev:
2147098 Ja och nej.
Kopplingen är i olja men oljenivån är under kopplingskorgen, titta i oljenivåhålet...
Normalt räcker det att ställa hojen på sidostödet och ta loss kåpan, byt packningen.
/fredde

Helt riktigt, det kanske droppar ut ½ dl olja. Öppna korgen och kolla! Det tar Max 1h och ta av på om man aldrig gjort det förr.

När du tar bort kåpan, så är det bulten/ar som håller fast platta nr 4 som kan ha lossnat/sitter löst. När du sätter tillbaka kåpan tänk på att "prick" och "pil" står enligt bild, annars greppar inte staget fast i kuggen ( du förstår vad jag menar när du ser det)

Bifogat

• Bild1.JPG
    Bild1.JPG
    57.4 KB · Visningar: 57
  • Bild1.JPG
    Bild1.JPG
    82 KB · Visningar: 58
Last edited:
problem 1 beror inte på att det läcker i grenröret?
packning sönder?

det problemet har jag precis åtgärdat.
vi åker inte samma hojj, men ett tips på vägen iaf

/Emil

Okej ska ta o kolla så fort jag hiner med det=) Jobbar som bilmek till vardags så lite mekvarna finns=)men det är något annorlunda med hojjar, men man lär sej med tiden hoppas jag.=)
Varför skulle det vara att det läcker från grenröret? Att man skulle höra ventilknacket genom där menar du?

*Thunder* skrev:
2148207 Okej ska ta o kolla så fort jag hiner med det=) Jobbar som bilmek till vardags så lite mekvarna finns=)men det är något annorlunda med hojjar, men man lär sej med tiden hoppas jag.=)
Varför skulle det vara att det läcker från grenröret? Att man skulle höra ventilknacket genom där menar du?

Det är inte ventilspelet! Ventiljustering på R1 är efter 4200 mil, så tills dess ta det lugnt.

Oljudet, kan komma från bulten som är lös (om det är det), den slår i kopplings "pinnen". Såg att du är Bilmek, då tar det ca 30 min att fixa.

Ut i garget nu, är nyfiken om detta kan vara felet.

borde inte du ha nygaranti kvar?
eller är det bara honda som hade 5 år 02?

*Thunder* skrev:
2142790 Problem 1:
Vad kan detta va?

Problem 2:

Hissa upp bakhjulet i luften, på stöd eller något. Snurra på bakhjulet, med friläget i laggt.
Då ska du bara höra kedjans rassel, och det ska gå lika lätt/tungt hela tiden.
Är du fortfarande tveksam, ta av kedjan. Kanske det går att lirka av framdrev och kedja samtidigt, snurra nu på utgående axeln i växellådan.
Prova också att snurra hjulet med växel i och kopplingen indragen.

Försök avgöra om det låter i växellådan eller i kedjan osv...

Är kedjan lagomt spänd?

Kedjan är lagom spänd, det kommer itne därifrån, det hör jag iaf=)
Ska kika på det så fort jag kan, risken är att jag inte hinner med det förrens till helgen, har en väldans massa annat för mej nu ett par dagar, men jag sks säga till så fort jag har kikat på det!! BTW hur mycket luft brukar man köra i däcken? standarddimension på r1:a Michelin power eller sport. Bak 190/50-17 iaf,kommer ej ihåg fram.

Tack för alla tips!

*Thunder* skrev:
2150456 Kedjan är lagom spänd, det kommer itne därifrån, det hör jag iaf=)
Ska kika på det så fort jag kan, risken är att jag inte hinner med det förrens till helgen, har en väldans massa annat för mej nu ett par dagar, men jag sks säga till så fort jag har kikat på det!! BTW hur mycket luft brukar man köra i däcken? standarddimension på r1:a Michelin power eller sport. Bak 190/50-17 iaf,kommer ej ihåg fram.

Tack för alla tips!

Hade samma ljud i min 02:, det var EXUP ventilen som skramlad som fasen. När du har hojen igång, dra lite i vaijrarna och se om det slutar.

Filber skrev:
2150468 Hade samma ljud i min 02:, det var EXUP ventilen som skramlad som fasen. När du har hojen igång, dra lite i vaijrarna och se om det slutar.

Är ju som sagt lite nybörjare på hojmotorer så förklara gärna vad "EXUP" ventil är för något, har inte hojjen här nu så kan ju inte kika.

*Thunder* skrev:
2152532 Är ju som sagt lite nybörjare på hojmotorer så förklara gärna vad "EXUP" ventil är för något, har inte hojjen här nu så kan ju inte kika.

Sök på forumet...Eller titta i din Manual. EXUP ventilen styr luftflödet i grenröret/ljuddämparen, som i sin tur styrs av en servomotor.

Bifogat

• Bild1.JPG
    Bild1.JPG
    69.9 KB · Visningar: 72
Last edited:
Om du plockar av "magkåpan" så ser du en lite dosa i bakkant av ramen med 2 st vaijrar som går ner under till avgasröret...där har du den.

Filber skrev:
2152742 Om du plockar av "magkåpan" så ser du en lite dosa i bakkant av ramen med 2 st vaijrar som går ner under till avgasröret...där har du den.

Knackandet var "EXUP" ventilen. Vad gör man åt detta?Går det att justera spelet i den på nåt sätt elelr?
att den låser sej när man kör iväg vet jag fortfarande inte varför, hade bort kopplingsklåpan o allt såg helt ok ut, allt satt som det skulle.
Sen låter den illa det rasslar lite när man ligegr på 4:an hörde jag igår med, kan de ha något samband eller är det något annat tror ni?

Tack för hjälpen sålänge!

Gör som fiber sa ang exupen. Dra i vajrarna, ta i sär "metall dosan" och smörj upp dem lite. Ibland fungerar det att knacka på "metall dosan".
Lycka till.

//Mange

*Thunder* skrev:
2157330 Knackandet var "EXUP" ventilen. Vad gör man åt detta?Går det att justera spelet i den på nåt sätt elelr?
att den låser sej när man kör iväg vet jag fortfarande inte varför, hade bort kopplingsklåpan o allt såg helt ok ut, allt satt som det skulle.
Sen låter den illa det rasslar lite när man ligegr på 4:an hörde jag igår med, kan de ha något samband eller är det något annat tror ni?

*Thunder* skrev:
2157330 Knackandet var "EXUP" ventilen. Vad gör man åt detta?Går det att justera spelet i den på nåt sätt elelr?

Lyft på tanken, så finner du Servomotorn som styr EXUP ventilen ( sitter nere till vänster) Du spänner eller lossar spelet på vajrarna som går in i servomotorn. Ungefär som att ändra spelet på gasen, lika enkelt.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman