Hej.
Jag är en bandagsamatör som kör en Daytona 675 -2010 som är racekittad med original triumph trimdelar från förra ägaren.
I motorn är det bla Race ECU, race insugstrattar i aluminium, annat luftfilter mm, mappad för att klara högre varvtal. Vet inte vad som mer är special, kan ju vara kamaxlar, ventilfjädrar, packningar osv. Tror allt kommer i ett "race"-kitt?
Haft cykeln i 3 år och alltid hållit den servad, men tyvärr började denna säsongen väldigt tråkigt. Vid utgången efter en kurva ändrar motorn sitt underbara ljud, till ett knackande som skar in i kroppen. Cykeln svarade fortfarande på gasen, så rullade lugnt in i depån och stannade.
När jag samlat ihop lite annat kunnigt folk, drog jag igång den i 5 sekunder för att de skulle få höra.
Gissningsvis är det ett lager till vevstaken som skurit, eller dylikt. Vilket i sig bör resultera i att man får riva hela motorn och byta både vevstakar och lager. Även hittat filmer på youtube med samma tråkiga ljud, så felet är ganska inringat.
Enligt de som var kunniga handlar det om summor på 15k för bara material, sen lika mycket för jobbet. Samt det finns ju inga verkstäder som är villiga att ta på sig något sådant jobb här i Skåne nu under högsäsongen. Min egen tid och kunskap kan sträcka sig till att demontera motorn, mer kommer jag aldrig hinna. Har så smått börjat skruva isär den, men har inte bekräftat vad felet är än. Oljan hade iallafall inte med sig något metallspån att reagera över.
Alternativet skulle vara att köpa en begagnad motor och flytta över de anpassningar jag har på min befintliga? Dock känns det väldigt osäkert, då jag knappt själv vet vad som skall med...
Någon som sitter inne med tips vad jag bör ta mig till?
Lagt ut lite köpes-annonser på ny motor på engelska forum. Har även koll på ebay.
/Martin
Jag är en bandagsamatör som kör en Daytona 675 -2010 som är racekittad med original triumph trimdelar från förra ägaren.
I motorn är det bla Race ECU, race insugstrattar i aluminium, annat luftfilter mm, mappad för att klara högre varvtal. Vet inte vad som mer är special, kan ju vara kamaxlar, ventilfjädrar, packningar osv. Tror allt kommer i ett "race"-kitt?
Haft cykeln i 3 år och alltid hållit den servad, men tyvärr började denna säsongen väldigt tråkigt. Vid utgången efter en kurva ändrar motorn sitt underbara ljud, till ett knackande som skar in i kroppen. Cykeln svarade fortfarande på gasen, så rullade lugnt in i depån och stannade.
När jag samlat ihop lite annat kunnigt folk, drog jag igång den i 5 sekunder för att de skulle få höra.
Gissningsvis är det ett lager till vevstaken som skurit, eller dylikt. Vilket i sig bör resultera i att man får riva hela motorn och byta både vevstakar och lager. Även hittat filmer på youtube med samma tråkiga ljud, så felet är ganska inringat.
Enligt de som var kunniga handlar det om summor på 15k för bara material, sen lika mycket för jobbet. Samt det finns ju inga verkstäder som är villiga att ta på sig något sådant jobb här i Skåne nu under högsäsongen. Min egen tid och kunskap kan sträcka sig till att demontera motorn, mer kommer jag aldrig hinna. Har så smått börjat skruva isär den, men har inte bekräftat vad felet är än. Oljan hade iallafall inte med sig något metallspån att reagera över.
Alternativet skulle vara att köpa en begagnad motor och flytta över de anpassningar jag har på min befintliga? Dock känns det väldigt osäkert, då jag knappt själv vet vad som skall med...
Någon som sitter inne med tips vad jag bör ta mig till?
Lagt ut lite köpes-annonser på ny motor på engelska forum. Har även koll på ebay.
/Martin